"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik C, 30 hp

Engelskt namn: Music C

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MU013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-05-20

Innehåll

Kursen omfattar tre moment. Moment 1: Musikdidaktiskt/pedagogiskt arbete, 15 hp Momentet innehåller fördjupade praktiska och teoretiska studier med inriktning mot: - musikaliska aktiviteter i form av musicerande, skapande och rörelse. - didaktiska perspektiv på musikaliska verksamheter med barn och ungdomar. - musikteori. - kroppsspråk och musikaliskt ledarskap. - dokumentation utifrån ett musikpedagogiskt perspektiv. Moment 2: Musik och IKT, 7,5 hp Detta moment behandlar praktiska och teoretiska studier med inriktning mot: - aktuella musikdataprogram. - Internet som lärokälla. - Bild, ljud och musik i samverkan. Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp Momentet skall förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet genom att: - stärka yrkesinriktningen genom ett samspel mellan teori och praktik, - planera, genomföra samt utvärdera egen musikundervisning. - omsätta ämneskunskaper i praktisk verksamhet, genom att öva och göra didaktiska överväganden samt prova olika undervisningsmodeller. - dokumentera sitt lärande och tankar om lärararbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: - ha fördjupade musikaliska kunskaper i praktiskt/teoretiskt musikdidaktiskt arbete. - kunna analysera och förklara egna musikdidaktiska val i förhållande till gällande styrdokument samt aktuell musikdidaktisk forskning. - kunna analysera och värdera olika slags musikdidaktiska situationer utifrån ett köns-, och mångkulturellt perspektiv.. - ha fördjupade färdigheter i att planera, genomföra samt utvärdera musikaliska aktiviteter riktade mot olika åldersgrupper.

Behörighetskrav

Univ: Musik B

Undervisningens upplägg

Av kursens 30 hp utgör 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen består av fördjupade musikaliska aktiviteter i form av ensemblemusicerande, musikdidaktik, föreläsningar, litteraturstudier samt eget musiklaborativt arbete. Övningsmoment, enskilt och i mindre undervisningsgrupper, förekommer. Under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen arbetar den studerande med frågor rörande bl.a. planering, genomförande och bedömning. Utvärdering sker vid kursens mitt och slut. Kontinuerlig utvärdering sker under hela kursen. I de olika momenten relateras innehållet till skilda åldersgrupper och olika skolformer. Den verksamhetsförlagda utbildningen förbereder de studerande för kommande yrkesverksamhet och befrämjar utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till läraryrket. Under kursen ges studenterna möjlighet till mer självständiga studier genom att välja vilka frågor och problem-formuleringar de vill specialisera sig på utifrån givna utgångspunkter. Studenterna skall fortlö-pande ges förutsättningar att i handling samt skriftligt och muntligt tolka och reflektera över praktiskt och teorietiskt musikpedagogiskt arbete. Musicerande, musiklyssning och musik-skapande i grupp är ämnets centrala arbetsområden där organisation, ledning och bedömning övas.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i ljudande, muntlig och/eller skriftlig form samt genom praktiskt musicerande. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av humanistiska fakultetsnämnden. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Andersson, Mats (2000) Hur upplever elever i grundskolan musikämnet Funktion, attityder och legitimitet. (Magisteruppsats) Musikhögskolan. Malmö. Bjørkvold, Jon-Roar (2005) Den musiska människan. Runa förlag. Stockholm. Derkert, Jacob (2003) Musik och genus. Nutida musik/Tritonus 46. Jederlund, Ulf (2002) Musik och språk. Ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling. Runa förlag. Stockholm. Lilliestam, Lars (2006) Musikliv: vad människor gör med musik och musik med människor. Bo Ejeby Förlag. Göteborg. Lindström, Gunnar och Pennlert Lars Åke (2003) Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå universitet. Nilsson, Bo (2002) Jag kan göra hundra låtar. Barns musikskapande med digitala verktyg. Musikhögskolan. Malmö. Sandberg, Ralf m.fl. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (Nu-03): musik. Stockholm: Skolverket Skolverket (2000) Estetiska programmet programmål, kursplaner, betygskriterier och kommentarer. Fritzes Skolverket (2000) Kursplaner och betygskriterier för grundskolan. Fritzes. Tiderman, Kalle (2002) Vägar till världsmusiken. Bilda förlag. Stockholm. Zangger Borch, Daniel (2005) Stora sångguiden vägen till din ultimata sångröst. Notfabriken Dessutom tillkommer fritt vald litteratur i musikteori samt ensemblemusicerande.

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Se Umeå UB:s söktjänst