"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik I, 30 hp

Engelskt namn: Music in Teacher Education

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MU008

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen fokuserar på förberedelse för musikundervisning i grundskolans senare åldrar samt gymnasieskolan. Kursens moment- och poängindelning: Estetisk kommunikation 7,5 Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori. 10,5 Musikdidaktik, musikpedagogik 7,5 Verksamhetsförlagd utbildning, VFU 4,5 Summa 30,0 högskolepoäng Estetisk kommunikation, 7,5hp - Aesthethic Communication 7,5 ECTS Momentet innehåller workshops i musik, samt workshops med blandformer av musik, bild, slöjd, dans och rörelse. I momentet ingår också en teoretisk introduktion av begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna och en orientering om aktuell forskning. Gestaltningarna analyseras utifrån ett kreativitets- och processperspektiv Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori, 10,5hp - Ensemble/Music theory 10,5 ECTS I momenten ges kunskaper om och praktisk övning i att leda olika musikensembler samt utveckla studentens förmåga att i samarbete med andra gestalta/framföra musik inom olika musikaliska genrer. Vidare ges kunskaper i att använda instrumentala/vokala färdigheter i musicerande inom olika ensembleformer och till att utveckla dessa till effektiva redskap inför en kommande lärarprofession. I momentet ingår även musikteori samt möjlighet att fördjupa de instrumentala färdigheterna i bruksspel på piano/ gitarr. Musikdidaktik, musikpedagogik, 7,5hp - Didactics and Pedagogy in Music, 7,5 ECTS Pedagogiskt arbete i musik studeras med några centrala musikdidaktiska och musikpedagogiska begrepp och teorier som verktyg. Olika uppfattningar av musik och musikämnets betydelser kopplas till skilda sociala och individuella sammanhang. Exempel från musikundervisningens historia belyser musik som undervisningsområde där skilda musik- och kunskapsuppfattningar behandlas. Ungdomars bruk av musik diskuteras utifrån begrepp och teorier från ungdomskulturforskning. Därvid berörs olika perspektiv t.ex. makt, kön, etnicitet. VFU, 4,5hp - School-based studies, 4,5 ECTS Den verksamhetsförlagda delen i musik förbereder studenterna för kommande yrkesverksamhet. Det innebär att de studerande, både självständigt och under handledning, får omsätta och fördjupa sina kunskaper i musikundervisning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: - genomföra gestaltningar i ett specifikt medium och i en kombination med flera medier samt kunna presentera och analysera den genomförda gestaltningen. - förklara och diskutera begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna. - hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemblemusicerande. - använda och redogöra för grundläggande musikteoretiska begrepp. - tillämpa bruksspel på gitarr/piano. - redogöra för några utsnitt ur musikundervisningens historia och beskriva undervisningsområdets framväxt. - analysera och redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kursplaneperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer. - diskutera och analysera musik och medier utifrån medieanalytiska begrepp och teorier. - diskutera och analysera relationer mellan musik och identitet med begrepp från ungdomskulturforskning. - planera, genomföra och utvärdera egen undervisning. - beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Samtliga moment skall ses som integrerade delar av kursen. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier och enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd. Detta innebär att studenten följer, under handledning, lärarens/arbetslagets arbetsdag med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen.

Examination

Examination sker dels genom skriftliga tentamina, muntliga och ljudande redovisningar, gestaltningar och litteraturseminarier. Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs. I momenten estetisk kommunikation och VFU används endast betygen godkänd eller underkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter, samt att problematisera och analysera kursens teoretiska delar. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Estetisk kommunikation

Lärarförbundet (2007). I kunskapens namn. Lärarförbundet, www.lararforbundet.se Marner, Anders (2005). Möten och medieringar. Estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv. Monografier Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Umeå, Umeå universitet. (144 s.) http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Strandberg, Tommy (2000). Kreativitet och musik. I: Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 2/3, 2000. Umeå: Umeå universitet. (s.73 90) http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/index.html You ain´t heard nothing yet! Om musik och ljud i film (1993) Svenska Filminstitutet, Svenska Rikskonserter. Tillhandahålls av institutionen.

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Ensemblemusicerande, inmusikteoristrumentkännedom och musikteori

Sundbaum, P-A (red.) Musikteori Artikelkompendier och arbetsmaterial för de olika områdena inom momentet. Institutionen för estetiska ämnen. (ca 100 s.)

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikdidaktik, musikpedagogik

Kan hämtas på eller beställas (50SEK) på: http://skolverket.se Strandberg, Tommy (2007) Arbetsmaterial Exempel från musikundervisningens historia (59 s.) Strandberg, Tommy (2007)Arbetsmaterial Musikämnet i skolan, vad är det? (33 s.) Läroplanen Lpo 94, Lpf 94 och kursplaner i musik samt musikrelaterade program. Skolverket: http://skolverket.se Skolverket (2007): Musik. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning . . Skolverket: http://skolverket.se

Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : musik
Sandberg Ralf, Heiling Gunnar, Modin Christer
Stockholm : Skolverket : b Fritzes [distributör] : 2005 : 196 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1422
ISBN: 91-85009-79-2
Se Umeå UB:s söktjänst

VFU

Skolverket (2000) Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94.) Utbildningsdepartementet (1994) 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94). (Kan hämtas på skolverkets hemsida)

Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
Oslo : Cappelen akademisk forl. : Cop. 1998 : 242 s. :
ISBN: 82-456-0602-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson Kjell-Gunnar
Danderyd : Warner/Chappell Music Scandinavia : Scandinavia,c 1999 : 240 s. :
ISBN: 91-88942-35-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Bandhandboken : allt du vill veta om att spela i band
Sandén Mårten, Holmgren Paulina
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2005 : 132 s. :
ISBN: 91-29-65926-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Skoglund Stefan
Bandboken :b rock och pop
Örebro : Studiefrämjandet : 1984- :

Bandboken : rock och pop.n 2
Skoglund Stefan, Anglemark Sten, Nilsson Mats
Örebro : Studiefrämjandet : 1987 : 177, [2] s. :
ISBN: 91-7970-119-1 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Se Umeå UB:s söktjänst