"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik II, 30 hp

Engelskt namn: Music in Teacher Education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6MU007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen fokuserar på förberedelse för musikundervisning i grundskolans senare åldrar samt gymnasieskolan. Kursens moment- och poängindelning: Ensemblemusicerande, instumentkännedom och musikteori, 7,5 hp Musikdidaktik, musikpedagogik, 7,5 hp Ljud/ Bild/ IKT, 4,5 hp VFU, 10.5 hp Summa 30,0 hp Moment 1: Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori, 7,5hp Ensemble/Music theory 7,5 ECTS I momentet ges kunskaper om, samt förståelse för vad rollen som ensembleledare innebär och vilka färdigheter som krävs för att professionellt kunna handskas med denna ledarsituation. Här behandlas kommunikation, rollfunktioner, konflikthantering och gruppens utvecklingsfaser. Därvid berörs olika perspektiv som t. ex. makt, kön och etnicitet. Vidare ges kunskaper i att använda instrumentala/vokala färdigheter i musicerande inom olika ensembleformer och till att utveckla dessa till effektiva redskap inför en kommande lärarprofession. I momentet ingår även fördjupade musikteoretiska studier samt möjlighet att ytterligare utveckla de instrumentala färdigheterna i bruksspel på piano/gitarr. Moment 2: Musikdidaktik, musikpedagogik, 7,5hp - Didactics and Pedagogy in Music, 7,5 ECTS Momentet innehåller en orientering om aktuell forskning med anknytning till musikundervisning och skola. Musik och mångkultur belyses med begrepp och teorier från ungdomskulturforskning. Moment 3: Ljud/Bild/IKT, 4,5hp - Audio/Digital images/ICT, 4,5 ECTS I momentet ingår musikskapande och arrangering med hjälp av notskrivnings- och sequencerprogram samt granskning och användning av digitala läromedel för musikundervisning. Vidare ingår grundläggande praktiska och teoretiska studier i arbete med bild, ljud och musik i samverkan. Moment 4: VFU, 10,5hp - School-based Studies, 10,5 ECTS Den verksamhetsförlagda delen i musik förbereder studenterna för kommande yrkesverksamhet. Det innebär att de studerande, både självständigt och under handledning, får omsätta och fördjupa sina kunskaper i musikundervisning. Vfu-perioden avslutas med skriftlig dokumentation med fokusering mot studentens didaktiska-, sociala- och ämnesspecifika kompetens.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: - redogöra för och förstå en ensemblegrupps utvecklingsprocesser och vilka egenskaper och färdigheter som krävs i rollen som ensembleledare. - hantera olika situationer i samband med ledning och deltagande i ensemblemusicerande. - redogöra för olika musikteoretiska begrepp. - leda olika musikaliska aktiviteter med hjälp av gitarr/piano. - förklara och redogöra för begrepp med anknytning till aktuell forskning om musikundervisning. - problematisera begreppet mångkultur i musikundervisning. - problematisera musikundervisningens villkor utifrån erfarenheter från VFU-perioden och relatera dem till resultat från de nationella utvärderingarna i musik och till aktuell forskning. - skapa musik med hjälp av dator och musikprogram. - använda IKT som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen. - planera, genomföra och utvärdera egen undervisning. - beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter ur ett socialt-, ämnesmässigt- och didaktiskt perspektiv.

Behörighetskrav

Univ: Musik I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Samtliga moment skall ses som integrerade delar av kursen. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier och enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd. Detta innebär att studenten följer, under handledning, lärarens/arbetslagets arbetsdag med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen.

Examination

Examination sker dels genom skriftliga tentamina, muntliga, ljudande och skriftliga redovisningar, gestaltningar och litteraturseminarier. Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och hel kurs. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter och musikundervisning, samt att problematisera och analysera kursens teoretiska delar. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 21

    Moment 1: Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori

    Jansson Roine
    Stora musikguiden :b musikteori för alla
    1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
    ISBN: 91-85575-15-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Leif
    Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
    ISBN: 91-44-03676-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zandén Olle
    Samtal om samspel : kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet
    Göteborg : Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2010 : xiii, 239 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/22119
    ISBN: 978-91-977758-7-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ArtMonitor avhandling nr 18. (s. 39-69, 91–149 (urval bland de presenterade grupperna, ca 30 sid),177-192) http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22119.

    Läromedel för musik, sång- och visantologier i samråd med undervisande lärare.

    Moment 2: Musikdidaktik, musikpedagogik

    Bergman Åsa
    Växa upp med musik : ungdomars musikanvändande i skolan och på fritiden
    Göteborg : Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet : 2009 : 213 s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20314
    ISBN: 978-91-85974-09-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Musikvetenskap. (diss.) (s. 33-199) Kan hämtas på: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/20314

    Betygskriterier för kurser inom institutionen för estetiska ämnen 2002-12-16. Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen (Tillhandahålls av institutionen).
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
    Obligatorisk

    Lilliestam Lars
    Musikliv : vad människor gör med musik - och musik med människor
    Göteborg : Ejeby : 2006 : 325, [3] s. :
    ISBN: 91-88316-44-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 11-276)

    Myndigheten för skolutveckling. En samhällsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Myndigheten för skolutveckling : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolutveckling.se (64 s.).

    Skolverket
    Grundskolans kursplaner och betygskriterier
    Fritzes : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/24751

    Zandén Olle
    Samtal om samspel : kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet
    Göteborg : Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2010 : xiii, 239 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/22119
    ISBN: 978-91-977758-7-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ArtMonitor avhandling nr 18. (s. 39-69, 91–149 (urval bland de presenterade grupperna, ca 30 sid),177-192) http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22119.

    Relevanta texter om arbetet med den nya kursplanen och de antagna förändringarna inom gymnasieskolan (ca 125 s.)

    Moment 3: Ljud/Bild/IKT

    Design för lärande i musik
    Kempe Anna-Lena, West Tore
    Stockholm : Norstedt : 2010 : 208 s. :
    ISBN: 978-91-1-302274-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 175-197)

    Nilsson Bo
    "I can always make another one!" - Young musicians creating music with digital tools.
    Ingår i:
    Musicianship in the 21st century
    The Rocks, N.S.W. : Australian Music Centre : [2003] : 336 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (pp. 204-218)

    Fung Victor
    Possibilities for Music Education as a Result of Expanded Mussicianship
    Australian Music Center : 2003 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: I: Sam Leon (red) Musicianship in the 21st century. Issues, Trends & Possibilities. The Rocks, Sidney: Australian Music Center. (pp. 69-78)

    Cubase används som verktyg

    Moment 4: VFU

    Relevant litteratur i samband med de nya kursplanerna

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Moment 1: Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori Jansson, Roine. (2007). Stora musikguiden. Musikteori för alla. Danderyd: Notfabriken. Johansson, Leif. (2005). Ensembleledning. Ledarskap i mindre musikgrupper. Lund: Studentlitteratur. (181 s.) Läromedel för musik, sång- och visantologier i samråd med undervisande lärare. Moment 2: Musikdidaktik, musikpedagogik Bergman, Åsa (2009). Växa upp med musik. Ungdomars musikanvändande i skolan och på fritiden. Göteborgs universitet. Institutionen för kulturvetenskaper, Musikvetenskap. (diss.) (s. 33-199) Kan hämtas på: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/19585/1/gupea_2077_19585_1.pdf Ericsson, Claes. (2006). Terapi, upplysning, kamp och likhet till varje pris Lund: Lieber. (199 s.) Tillhandahålls av institutionen. Lilliestam, Lars. (2006). Musikliv. Vad gör människor med musik och musik med människor. Göteborg: Bo Ejeby förlag. (s. 11-276) Betygskriterier för kurser inom institutionen för estetiska ämnen 2002-12-16. Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen (Tillhandahålls av institutionen). Myndigheten för skolutveckling. (2008). En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Myndigheten för skolutveckling: http://www.skolutveckling.se (64 s.). Skolverket. (2000.) Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. (Kan hämtas på skolverkets hemsida). Utbildningsdepartementet. (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet. (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94). (Kan hämtas på skolverkets hemsida). Zimmerman Nilsson, Marie-Helene (2009). Musiklärarens val av undervisningsinnehåll. En studie i ensemble och gehörs- och musiklära inom gymnasieskolan. Göteborgs universitet: Högskolan för scen och musik, nämnden för konstnärligt utvecklingsarbete vid Konstnärliga fakulteten. (diss.) (s. 75-161) Kan hämtas på http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/19585/1/gupea_2077_19585_1.pdf Relevanta texter om arbetet med den nya kursplanen och de föreslagna förändringarna inom gymnasieskolan (ca 50 s.) Moment 3: Ljud/Bild/IKT Nilsson, Bo (2003). I can alway make another one! Young musicians creating music with digital tools. I: Sam Leon (red) Musicianship in the 21st century. Issues, Trends & Possibilities. The Rocks, Sidney: Australian Music Center. (pp. 204-218) Fung, Victor (2003) Possibilities for Music Education as a Result of Expanded Mussicianship. I: Sam Leon (red) Musicianship in the 21st century. Issues, Trends & Possibilities. The Rocks, Sidney: Australian Music Center. (pp. 69-78) Gould, Tony (2003). Musicianship in the 21st Century: Issues, trends and Possibilities. . I: Sam Leon (red) Musicianship in the 21st century. Issues, Trends & Possibilities. The Rocks, Sidney: Australian Music Center. (pp.79-90) Q-base och Reaper (shareware-program) Moment 4: VFU Bedömningsunderlag för verksamhetsförlagd del av utbildningen. Umeå universitet, VFU-enheten. (Kan hämtas på: http://www.educ.umu.se/vfu/aktuellt/bedomningsunderlag.pdf Hanken, Ingrid-Maria & Johansen, Geir. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Förlag. (Inköp via E-boklåda), (242 s.). Myndigheten för skolutveckling (2008). En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning.: http://www.skolutveckling.se http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/Kunskapssatsningen/Stodmaterial/samtalsguide_musik/ (64 s.) Skolverket. (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Kan hämtas på Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se Utbildningsdepartementet. (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet. (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94). Kan hämtas på skolverkets hemsida http://www.skolverket.se Relevant litteratur i samband med de nya kursplanerna Referenslitteratur Tidigare kurslitteratur samt exempelvis: Hjortek, Hans & Johansson KG. (1999). Arrboken. Arrangering i pop och rockstil. Stockholm: Warner/Chappell Music Scandinavia. Israelsson, Christina. (2004). Kring musiken Del 4. Hestra: Isaberg Förlag,/svensk skolmusik AB Lindholm, Marina & Sundqvist, Johan. (2001). Da capo Musik från åk 3-4. Hestra/Helsingfors: Isaberg förlag/Schilldts förlag Jansdotter Samuelsson, Maria & Nordgren Kenneth (red.). (2008). Betyg I teori och praktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Johansson, K-G (1998). Real Rock Book. Stockholm: Warner/Chappell Music Scandinavia AB. Johansson, K-G, & Hjortek, Hans (2001). Real Rock Book. 2 Stockholm: Warner/Chappell Music Scandinavia AB. Johansson, Leif (2005) Ensembleledning. Ledarskap i mindre musikgrupper. Lund: Studentlitteratur. (181 s.) Lindholm, Marina & Sundqvist, Johan. (2002). Da capo Musik från åk 5. Hestra/Helsingfors: Isaberg förlag/Schilldts förlag Lindholm, Marina & Sundqvist, Johan. (2002). Da capo Musik från åk 5 Lärarhandledning. Hestra/Helsingfors: Isaberg Förlag/Schilldts förlag. International students Jaffurs, Sheri., E. (2004) The impact of informal music learning practices in the classroom, or how I learned how to teach from a garage band In: International Journal of Music Education 2004; 22; (pp. 189-199) Vesterlund, Heidi (2006) Garage rock bands: a future model for developing musical expertise? In: International Journal of Music Education 2006; 24; (pp. 119-125) Blom, Diana(2006) Beyond the cover version: encouraging performers to produce original interpretations of popular songs. In: International Journal of Music Education 2006; 24; (pp. 159-167) Steering documents http://www.skolverket.se/sb/d/493 Syllabi for the compulsory school. Swedish Ministry of Education and Sience (1994) The Swedish school system http://www.skolverket.se/sb/d/2653 http://www.skolverket.se/sb/d/355 http://www.skolverket.se/sb/d/355/a/1247

    Jansson Roine
    Stora musikguiden :b musikteori för alla
    1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
    ISBN: 91-85575-15-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori

    Arvidsson Alf
    Musikerroller under omprövning : en analys av förändrade musikersubjekt under 1960- och 70-talen, särskilt inom den progressiva musikrörelsen
    Ingår i:
    Svensk tidskrift för musikforskning
    1919- :

    Jansson Roine
    Stora musikguiden :b musikteori för alla
    1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
    ISBN: 91-85575-15-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Leif
    Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
    ISBN: 91-44-03676-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Musikdidaktik, musikpedagogik

    Ericsson Claesd 1947-
    Terapi, upplysning, kamp och likhet till varje pris :b undervisningsideologier och diskurser hos lärare och lärarstuderande i musik
    Malmö : Malmö Academy of Music : 2006 : [2], 199 s. :
    ISBN: 91-976053-0-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lilliestam Lars
    Musikliv : vad människor gör med musik - och musik med människor
    Göteborg : Ejeby : 2006 : 325, [3] s. :
    ISBN: 91-88316-44-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling (2008). En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. http://www.skolutveckling.se Artiklar från områdena musikpedagogik och musikdidaktik i samråd med undervisande lärare

    Ljud/Bild/IKT

    Essendrop Thomas
    Teknologistøttet musikundervisning
    1. udgave, 1. oplag. : Herning : Folkeskolens Musiklaererforening : 2007 : 131 s. :

    Music education with digital technology
    Finney John4 edt, Burnard Pamela4 edt
    London ;a New York : Continuum : 2007 : viii, 223 s. :
    ISBN: 978-0-8264-9414-6 (hardcover)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Delaney, Martin (2008). Ableton Live 7. Tips and Tricks. Norfolk: PC Publishing Cooper, Louise (2007). The gender factor: Teaching Composition in Music Technology to Boys and Girls in year 9. In: John Finney & Pamela Burnard (ed.) Music Education with digital technology. London: Continuum International Publishing Group. (p 30 40) Finney, John (2007). Music Education as Identity Project in a world of Electronic Desires. In: John Finney & Pamela Burnard (ed.) Music Education with digital technology. London: Continuum International Publishing Group. (p 9 20)

    VFU

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
    Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar
    Umeå : Umeå universitet. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : 2003 : 68s :

    Skolverket (2000) Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94.) Utbildningsdepartementet (1994) 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94). (Kan hämtas på skolverkets hemsida)