Engelskt namn: Music in Teacher Education
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6MU006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Kursen fokuserar på förberedelse för musikundervisning i grundskolans senare åldrar samt gymnasieskolan. Estetisk kommunikation, tema, 7,5 hp Ensemblemusicerande, instumentkännedom och musikteori, 12,0 hp Ljud/ Bild/ IKT, 3,0 hp Musikhistoria, musiklyssning, 7,5 hp Summa 30,0 hp Moment 1: Estetisk kommunikation, tema, 7,5hp - Aesthethic Communication, Thematic Studies 7,5 ECTS I ett didaktiskt moment planeras, genomförs och presenteras ett estetiskt projekt i samverkan mellan bild, musik och slöjd. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med genomförandet dokumenteras projektet i flera olika medier, t.ex. i skrift, bild och ljud. Dokumentationen kan ligga till grund för senare vetenskaplig bearbetning. Moment 2: Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori, 12hp - Ensemble/Music theory 12 ECTS I momentet ges en fördjupad kompetens att leda ensembler av olika slag med utgångspunkt från den kommande professionen. Därvid berörs olika perspektiv t.ex. makt, kön, etnicitet. De musikaliska kunskaperna utvecklas i ett samspel mellan att utöva, höra, förstå och arrangera musik. Vidare ges kunskaper i att använda instrumentala/vokala färdigheter i musicerande inom olika ensembleformer och till att utveckla dessa till effektiva redskap i musikundervisning. I momentet ingår musikteoretiska studier med utgångspunkt från eget valt intresseområde. Moment 3: Ljud/Bild/IKT, 3hp - Audio/Digital images/ICT, 3 ECTS I momentet ingår musikskapande och arrangering med hjälp dator och musikprogram. Med utgångspunkt från detta genomför studenterna ett antal rearrangeringsuppgifter med anknytning till de erfarenheter de har från tidigare VFU-perioder. Moment 4: Musikhistoria, musiklyssning, 7,5hp Music History, Music Listening 7,5 ECTS I momentet ingår en översikt av konstmusikens historia från medeltid till nutid, och därtill tidstypiska uttrycksmedel och funktioner. I momentet ges även fördjupade kunskaper i att leda musiklyssningsaktiviteter.
För godkänd kurs skall studenten kunna: - ta egna initiativ i didaktiska processer och lösa uppkomna problem samt ha förmåga att välja ut det som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna, - bidra och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt estetiskt projekt samt reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt dokumentera processen i analog såväl som digital form. - leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad musik. - pedagogiskt förmedla ett eget valt musikteoretiskt kunskapsområde anpassat till kommande profession. - leda musikaliska aktiviteter med hjälp av gitarr/piano. - rearrangera musik med hjälp av dator och musikprogram. - analysera och redogöra för tidstypiska uttrycksmedel och funktioner från olika musikaliska epoker. - leda musiklyssningsaktiviteter.
Univ: Musik I och II eller motsvarande kunskaper.
Samtliga moment skall ses som integrerade delar av kursen. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier och enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.
Examination sker dels genom skriftliga tentamina, muntliga, ljudande och skriftliga redovisningar, gestaltningar och litteraturseminarier. Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter, samt att problematisera och analysera kursens tematiska del. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Scheid, Manfred. (2009). Musiken, skolan och livsprojektet. (Avhandling i pedagogisk arbete för doktorsexamen. Umeå universitet.
Sign o´the times : introduktion till populärmusik som historia
Bergman Johan, Byström Mikael, Glover Nikolas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 259 s. :
ISBN: 978-91-44-06819-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Green Lucy
Music, informal learning and the school : a new classroom pedagogy
Aldershot : Ashgate : c2008 : xi, 213 p. :
ISBN: 978-0-7546-6242-6 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kjellberg Erik
Natur & kulturs musikhistoria
2., rev. [och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : xiii, [2], 1085, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11326-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klingfors Gunno
Retro.nu : [nya perspektiv på musikens historia]
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 148 s. :
www.retro.nu z Kompletterande material finns under beteckningen
ISBN: 91-47-05152-3 (korr.) (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klingfors Gunno
Retro.nu. [Videoupptagning] : DVD 4 All musik har samma historia : musikens historia från förhistorisk tid till idag
Stockholm : Gunno Klingfors, Kulturkapital : 2009 : 1 DVD-video :
http://www.retro.nu
Obligatorisk
Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Riksbankens jubileumsfond
Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) + 1 CD-ROM :
ISBN: 91-7844-322-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Scheid, Manfred. (2009). Musiken, skolan och livsprojektet. (Avhandling i pedagogisk arbete för doktorsexamen. Umeå universitet.
Bjørkvold Jon-Roar
Den musiska människan
2., [rev. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 351 s. :
ISBN: 91-88298-80-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Green Lucy
Music, informal learning and the school : a new classroom pedagogy
Aldershot : Ashgate : c2008 : xi, 213 p. :
ISBN: 978-0-7546-6242-6 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klingfors Gunno
Retro.nu : [nya perspektiv på musikens historia]
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 148 s. :
www.retro.nu z Kompletterande material finns under beteckningen
ISBN: 91-47-05152-3 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Riksbankens jubileumsfond
Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) + 1 CD-ROM :
ISBN: 91-7844-322-9
Se Umeå UB:s söktjänst