"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik III, 30 hp

Engelskt namn: Music in Teacher Education

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6MU006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen fokuserar på förberedelse för musikundervisning i grundskolans senare åldrar samt gymnasieskolan. Estetisk kommunikation, tema, 7,5 hp Ensemblemusicerande, instumentkännedom och musikteori, 12,0 hp Ljud/ Bild/ IKT, 3,0 hp Musikhistoria, musiklyssning, 7,5 hp Summa 30,0 hp Moment 1: Estetisk kommunikation, tema, 7,5hp - Aesthethic Communication, Thematic Studies 7,5 ECTS I ett didaktiskt moment planeras, genomförs och presenteras ett estetiskt projekt i samverkan mellan bild, musik och slöjd. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med genomförandet dokumenteras projektet i flera olika medier, t.ex. i skrift, bild och ljud. Dokumentationen kan ligga till grund för senare vetenskaplig bearbetning. Moment 2: Ensemblemusicerande, instrumentkännedom och musikteori, 12hp - Ensemble/Music theory 12 ECTS I momentet ges en fördjupad kompetens att leda ensembler av olika slag med utgångspunkt från den kommande professionen. Därvid berörs olika perspektiv t.ex. makt, kön, etnicitet. De musikaliska kunskaperna utvecklas i ett samspel mellan att utöva, höra, förstå och arrangera musik. Vidare ges kunskaper i att använda instrumentala/vokala färdigheter i musicerande inom olika ensembleformer och till att utveckla dessa till effektiva redskap i musikundervisning. I momentet ingår musikteoretiska studier med utgångspunkt från eget valt intresseområde. Moment 3: Ljud/Bild/IKT, 3hp - Audio/Digital images/ICT, 3 ECTS I momentet ingår musikskapande och arrangering med hjälp dator och musikprogram. Med utgångspunkt från detta genomför studenterna ett antal rearrangeringsuppgifter med anknytning till de erfarenheter de har från tidigare VFU-perioder. Moment 4: Musikhistoria, musiklyssning, 7,5hp – Music History, Music Listening 7,5 ECTS I momentet ingår en översikt av konstmusikens historia från medeltid till nutid, och därtill tidstypiska uttrycksmedel och funktioner. I momentet ges även fördjupade kunskaper i att leda musiklyssningsaktiviteter.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: - ta egna initiativ i didaktiska processer och lösa uppkomna problem samt ha förmåga att välja ut det som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna, - bidra och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt estetiskt projekt samt reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt dokumentera processen i analog såväl som digital form. - leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad musik. - pedagogiskt förmedla ett eget valt musikteoretiskt kunskapsområde anpassat till kommande profession. - leda musikaliska aktiviteter med hjälp av gitarr/piano. - rearrangera musik med hjälp av dator och musikprogram. - analysera och redogöra för tidstypiska uttrycksmedel och funktioner från olika musikaliska epoker. - leda musiklyssningsaktiviteter.

Behörighetskrav

Univ: Musik I och II eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Samtliga moment skall ses som integrerade delar av kursen. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier och enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.

Examination

Examination sker dels genom skriftliga tentamina, muntliga, ljudande och skriftliga redovisningar, gestaltningar och litteraturseminarier. Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter, samt att problematisera och analysera kursens tematiska del. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 3

    Scheid, Manfred. (2009). Musiken, skolan och livsprojektet. (Avhandling i pedagogisk arbete för doktorsexamen. Umeå universitet.

    Sign o´the times : introduktion till populärmusik som historia
    Bergman Johan, Byström Mikael, Glover Nikolas
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 259 s. :
    ISBN: 978-91-44-06819-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Green Lucy
    Music, informal learning and the school : a new classroom pedagogy
    Aldershot : Ashgate : c2008 : xi, 213 p. :
    ISBN: 978-0-7546-6242-6 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellberg Erik
    Natur & kulturs musikhistoria
    2., rev. [och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : xiii, [2], 1085, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-11326-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klingfors Gunno
    Retro.nu : [nya perspektiv på musikens historia]
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 148 s. :
    www.retro.nu z Kompletterande material finns under beteckningen
    ISBN: 91-47-05152-3 (korr.) (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klingfors Gunno
    Retro.nu. [Videoupptagning] : DVD 4 All musik har samma historia : musikens historia från förhistorisk tid till idag
    Stockholm : Gunno Klingfors, Kulturkapital : 2009 : 1 DVD-video :
    http://www.retro.nu
    Obligatorisk

    Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
    Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Riksbankens jubileumsfond
    Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) + 1 CD-ROM :
    ISBN: 91-7844-322-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 3

    Scheid, Manfred. (2009). Musiken, skolan och livsprojektet. (Avhandling i pedagogisk arbete för doktorsexamen. Umeå universitet.

    Bjørkvold Jon-Roar
    Den musiska människan
    2., [rev. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 351 s. :
    ISBN: 91-88298-80-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Green Lucy
    Music, informal learning and the school : a new classroom pedagogy
    Aldershot : Ashgate : c2008 : xi, 213 p. :
    ISBN: 978-0-7546-6242-6 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klingfors Gunno
    Retro.nu : [nya perspektiv på musikens historia]
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 148 s. :
    www.retro.nu z Kompletterande material finns under beteckningen
    ISBN: 91-47-05152-3 (korr.) (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
    Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Riksbankens jubileumsfond
    Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) + 1 CD-ROM :
    ISBN: 91-7844-322-9
    Se Umeå UB:s söktjänst