"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik - skolämnet, 15 hp

Engelskt namn: The School Subject - Music

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6MU001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30

Innehåll

Kursen omfattar musikteori samt laborationer i arrangering och rearrangering utifrån begreppen form, rytm, harmoni och klang. I kursen studeras olika perspektiv på vad yrkesrollen som lärare i musik innebär och vilka färdigheter som krävs för att professionellt kunna handskas med denna ledarsituation. Ett musikdidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. Klass-, genus- och etnicitetsperspektiv inom skol-, och kulturområdet belyses. Ungdomars bruk av musik diskuteras utifrån begrepp och teorier från ungdomskulturforskning. I kursen ingår VFU (verksamhetsförlagd utbildning) med auskultation i ämnet musik och observationer av skolmiljöer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: • använda och redogöra för grundläggande musikteoretiska begrepp • utveckla olika perspektiv på vad yrkesrollen som lärare i musik innebär. • redogöra för några utsnitt ur musikundervisningens historia och beskriva undervisningsområdets framväxt. • redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer. • Exemplifiera hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv, konstrueras inom skol- och kulturområdet. • planera, genomföra samt utvärdera egen undervisning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator. Studenterna skall vidare ge konstruktiv kritik på varandras arbete.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att: den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Vetenskapsrådets rapportserie (2006). Uttryck, intryck, avtryck - lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. ISBN 1651-7350 Johansson, Leif (2006). Ensembleledning. Ledarskap i mindre musikgrupper. Studentlitteratur. Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklasset och fritidshemmet. (LPO 94) Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för det frivilliga skolformerna (Lpf 94). Gustavsson, Jonas (2000). Så ska det låta. Studier av det musikpedagogiska fältets framväxt i Sverige 1900 - 1965. Uppsaöa: Acta Universitatis Upsaliensis. Uppsala Studies in Education 91. Diss.

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Se Umeå UB:s söktjänst