Engelskt namn: Mathematics for Preschool
Denna kursplan gäller: 2019-01-07 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2019-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-29 och 2019-01-06
Kurskod: 6MN045
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-02-20
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-01-30
I kursen behandlas, utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet, barns matematiserande och utveckling av matematiskt kunnande. Likaså behandlas förskollärarens roll och möjligheter att främja den matematiska utvecklingen.
Innehållet i de matematiska aktiviteter som beskrivs i förskolans och förskoleklassens läroplaner bearbetas genom föreläsningar, tillämpningsövningar och seminarier. Likaså belyses lärmiljöns betydelse för barnens matematiska utveckling.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursens innehåll bearbetas genom litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, fältstudier, grupparbeten och tillämpningsövningar.
Seminarier, tillämpningsövningar och fältstudier är examinerande och kräver därmed obligatorisk närvaro. Vissa moment underlättas om studerande har tillgång till egen dator eller surfplatta. Fältstudien och en tillämpningsövning genomförs utomhus.
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Kursen examineras genom följande prov:
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid fältstudien, seminarier, tillämpningsövningar, samt gruppvis skriftlig inlämningsuppgift ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Den individuella skriftliga salstentamen bedöms med resultatet väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även att den skriftliga individuella salstentamen bedöms med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-501-15)
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Programtillhörighet
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i förskollärarprogrammet.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas.
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2018] : 276 sidor :
ISBN: 9789127822580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolans matematik
Flognman Carl Johan, Helenius Ola, Nyström Peter, Wikström Rose-Marie
Reviderad och utökad nyutgåva : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet : [2019] : 96 sidor :
ISBN: 9789185143375
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molander Kajsa
Leka och lära matematik ute
Falun : Stiftelsen Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond : [2008?] : 88 s. :
ISBN: 9789163306228
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 136 sidor :
ISBN: 9789147138241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Palmér Hanna, van Bommel Jorryt
Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 125 sidor :
ISBN: 9789147128822
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt: Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
De yngsta barnens matematik
Björklund Camilla, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 9789147111664
Se Umeå UB:s söktjänst
Doverborg Elisabet
Små barns matematik : undervisning & lärande
2 rev. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet : 2016 : 169 s. :
ISBN: 9789185143290
Se Umeå UB:s söktjänst
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Sterner Görel, Helenius Ola, Wallby Karin
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet : 2014 : 201 s. :
ISBN: 9789185143252
Se Umeå UB:s söktjänst