"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematik 1 för förskoleklass och årskurs 1-3, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 1

Denna kursplan gäller: 2016-04-25 och tillsvidare

Kurskod: 6MN038

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-03-21

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande taluppfattning och matematiskt kunnande. Nationella och internationella ramverk studeras. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlas vidare kunskap om hur barn lär sig och utvecklar matematisk kunskap samt hur kunskapen kan diagnostiseras. Begreppet ”matematisk förmåga” undersöks utifrån olika procedur- och resonemangsaspekter. Vidare praktiseras och problematiseras lekens betydelse för lärande samt dess utomhuspedagogiska aspekter. Elevers attityder och inställning till matematik och matematikundervisning belyses också. Under kursens gång ges även ett historiskt perspektiv på valda delar av såväl ämnesteori som ämnesdidaktik. Allmänt gäller för kursen att dess matematiska innehåll är valt så att den studerandes egen kompetens stärks.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse • redogöra för grundläggande begrepp inom taluppfattning; • översiktligt redogöra för de matematiska förmågor som behandlas i ramverken; • med stöd i relevant forskning, beprövad erfarenhet samt styrdokument redogöra för barns matematikutveckling beträffande de hela talen; Färdighet och förmåga • tolka och omsätta styrdokumentens mål inom ämnesområdet; • diagnostisera, dokumentera och kommunicera barns utveckling rörande taluppfattning; • identifiera och kommunicera vardagssituationer där de hela talens matematik framträder; • visa god förmåga att lösa matematiska uppgifter kopplat till de områden som kursen behandlar; • kunna praktisera uterummets möjligheter till utveckling av matematiska kunskaper; Värderingsförmåga och förhållningssätt • värdera olika lärandemiljöers påverkan på barns matematikutveckling; • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen; • kritiskt granska det egna förhållningssättet till matematikundervisning utifrån relevant forskning samt nationella och internationella ramverk.

Behörighetskrav

Engelska B, Samhällskunskap A och Matematik B. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 och Matematik 2a / 2b / 2c (områdesbehörighet 6 c/A6 c)

Undervisningens upplägg

Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1–3 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan: Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Specialpedagogik 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom en skriftlig tentamen, genom examinerande seminarier och genom en individuell uppgift rörande elevers räknestrategier, som redovisas såväl muntligt som skriftligt. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. På deltagande i seminarium samt den muntliga redovisningen av den individuella uppgiften ges endast något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget Väl Godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA. Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.