"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematik för lärare åk f-3, 15 hp (16-30hp). Ingår i Lärarlyftet., 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics for school year 0-3, 15hp (16-30)

Denna kursplan gäller: 2012-04-02 och tillsvidare

Kurskod: 6MN037

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-12-15

Innehåll

I kursen studeras matematisk ämnesteori och ämnesdidaktik inom områdena algebra, geometri, samband och förändring samt statistik och sannolikhetslära. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlas hur elever lär sig och utvecklar matematiskt kunnande. Elevers olika behov och bakgrund problematiseras. Särskild vikt läggs vid att kunna bedöma och kommunicera elevers lärande. Kursen kommer genomgående att behandla de matematiska förmågorna. Kursens teoretiska innehåll omsätts i didaktiska uppdrag med barn/elever. Det matematiska innehållet i kursen är valt så att den studerandes egen kompetens stärks.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande - redogöra för grundläggande begrepp inom algebra, geometri, samband och förändring, statistik och sannolikhetslära - visa god förmåga att lösa matematiska uppgifter kopplat till de områden som kursen behandlar - tolka och omsätta styrdokumentens mål i ämnesområdena - redogöra för olika elevers utveckling inom ämnesområdena - visa färdighet och förmåga att diagnostisera, dokumentera, bedöma och kommunicera elevers utveckling inom ämnesområdena - värdera olika lärandemiljöers påverkan på barns matematikutveckling - visa god förmåga att planera, genomföra och utvärdera didaktiska uppdrag med elever - reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. Cambro och även Adobe Connect dels via kursträffar där arbetsformerna varieras. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp, vilket kräver obligatorisk närvaro vid seminarier, metodikpass och redovisningar. Studenten ansvarar för möjligheten att genomföra didaktiska uppgifter i skolans verksamhet.

Examination

Examinationen sker genom en skriftlig tentamen, genom examinerande seminarier och genom individuella uppgifter rörande elevers matematikkunnande. Uppgifterna redovisas muntligt och/eller skriftligt. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. På deltagande i seminarium samt den muntliga redovisningen av den individuella uppgiften ges endast något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget Väl Godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. En omtentamen ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie tentamenstillfälle, dock ska tentamen erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie tentamen har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett tentamenstillfälle erbjudas inom ett år från ordinarie tillfälle. I de fall tentamen eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för tentamen kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som två gånger har underkänts har rätt att hos teknisk naturvetenskaplig fakultetsnämnd begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA. Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 14

Beckmann Sybilla.
Mathematics for elementary teachers
3rd ed. : Boston : Pearson Addison Wesley : c2011. : xxii, 733 p. :
ISBN: 0-321-64694-0 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Beckmann Sybilla.
Mathematics for elementary teachers : activities manual
3rd ed. : Boston, MA : Addison-Wesley : c2011. : xiii, 469 p. :
ISBN: 0-321-64696-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Inside the black box. Raising Standards Through Classrom Assessment
Black Paul, Dylan William
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 1998 :
http://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf
Obligatorisk

McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
ISBN: 978-91-85589-58-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska elevers matematikkunskaper i TIMSS 2007 : en djupanalys av hur eleverna förstår centrala matematiska begrepp och tillämpar beräkningsprocedurer
Stockholm : Skolverket : 2008 : 148 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2126
ISBN: 978-91-85545-53-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket 2009
Vad påverkar resultaten i svensk skola - en sammanfattande analys. Rapporten kan laddas från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Stockholm : Fritzes : 2009 : 55s :
Obligatorisk

Utveckla din bedömarkompetens
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2010 :
http://www.skolverket.se/sb/d/3276/a/18536
Obligatorisk

Skolinspektionen 2009 www.skolinspektion.se
Undervisningen i matematik- utbildningens innehåll och ändamålsenlighet : Kvalitetsgranskning Rapport 2009:5
2009 :
Obligatorisk

Dylan Wiliam
Five "Key strategies" for effective formative assessment.
http://www.nctm.org/news/content.aspx?id011474 : National Council of Teachers of Mathematics :
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan,förskoleklassen och fritidshemmet: kapitel 1 och 2
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0
Obligatorisk

Bergius Berit
Matematik - ett grundämne
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet : 2011 : viii, 304 s. :
ISBN: 978-91-85143-19-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Geometri och rumsuppfattning : med Känguruproblem
Gennow Susanne, Wallby Karin
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet : 2010 : 269 s. :
ISBN: 978-91-85143-18-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst