"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematik för lärare åk 4-6, 15 hp (16-30hp). Ingår i lärarlyftet., 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics for school year 4-6, 15hp (16-30)

Denna kursplan gäller: 2012-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6MN031

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-08-06

Innehåll

I kursen studeras matematisk ämnesteori och ämnesdidaktik. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlas hur elever lär sig och utvecklar matematisk kunskap. Elevers olika behov och bakgrund problematiseras. Särskilt vikt läggs vid att kunna bedöma och kommunicera elevers lärande. Kursen kommer genomgående att behandla de matematiska förmågorna. För att knyta ihop kursens teoretiska innehåll genomförs didaktiska uppdrag i skolpraktiken med syfte att utveckla verksamheten.

Matematik, 15 hp (16-30hp), åk 4-6, här kombineras ämnesteori och ämnesdidaktik inom områdena geometri, funktionslära samt statistik och sannolikhetslära.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

  • redogöra för grundläggande begrepp inom ämnesområdet geometri och funktionslära
  • redogöra för grundläggande begrepp inom ämnesområdet statistik, kombinatorik och sannolikhetslära
  • visa god förmåga att lösa matematiska uppgifter kopplat till de områden kursen behandlar
  • tolka och omsätta styrdokumentens mål i ämnesområdena
  • redogöra för olika elevers utveckling inom ämnesområdena
  • värdera olika val av arbetssätt och läromedel för elevers matematiklärande
  • värdera olika lärande miljöers påverkan på elevers matematikutveckling
  • visa färdighet och förmåga att diagnostisera, dokumentera, bedöma och kommunicera elevers utveckling inom ämnesområdena samt betygsättning
  • visa god förmåga att planera och genomföra didaktiska uppdrag i skolpraktiken
  • samt värdera uppdragets resultat för verksamheten
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen

Behörighetskrav

Lärarexamen samt motsvarande 15 hp matematik för grundskolans tidigare år.

Undervisningens upplägg

Kursen ges på distans med tre kursträffar på campus och med 50 % studietakt. Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. Cambro och även Adobe Connect dels via kursträffar där arbetsformerna varieras. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp, vilket kräver obligatorisk närvaro vid seminarier, metodikpass och redovisningar. Studenten ansvarar för möjligheten att genomföra uppgifter i skolans verksamhet.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga tentamina, genom examinerande seminarier och genom individuella uppgifter rörande elevers matematikkunskaper och verksamhetsutveckling, vilka redovisas såväl muntligt som skriftligt. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. På deltagande i seminarium samt de muntliga redovisningarna av uppgifterna ges endast något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.

För betyget Väl Godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.

En omtentamen ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie tentamenstillfälle, dock ska tentamen erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie tentamen har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett tentamenstillfälle erbjudas inom ett år från ordinarie tillfälle.

I de fall tentamen eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för tentamen kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.