"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematik för åk 4-6, kurs 4, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics for Grades 4-6, Course 4

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6MN028

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-02-29

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande begrepp inom statistik, kombinatorik och sannolikhetslära samt de matematiska förmågorna problemlösning och modellering. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlar kursen vidare hur barn lär sig och utvecklar matematisk kunskap inom ämnesområdet. Under kursens gång genomförs en mindre kvantitativ studie, vilken också syftar till att tillämpa och fördjupa de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som behandlats under huvudämnesstudierna. Inför denna studie görs en genomgång av matematikdidaktisk forskning, såväl internationell som nationell. I kursen används digitala verktyg vilka sedan används både ur ett ämnesteoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. Allmänt gäller för kursen att dess matematiska innehåll är valt i syfte att stärka den studerandes egen kompetens.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för grundläggande begrepp inom statistik, kombinatorik och sannolikhetslära
• redogöra för barns matematikutveckling inom något matematiskt område
• förstå och använda grundläggande statistiska begrepp och metoder för att samla in och hantera data

Färdighet och förmåga
• visa god förmåga att lösa matematiska uppgifter kopplat till de områden som kursen behandlar
• beskriva och jämföra viktiga egenskaper hos statistisk information
• använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera resultat inom ämnesområdet
• planera, genomföra och utvärdera en mindre kvantitativ undersökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• diskutera och värdera användande av statistiska metoder och deras resultat
• reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen

Behörighetskrav

Univ: Matematik för 4-6, kurs III, 7,5 hp

Undervisningens upplägg

Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1–3 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan:

Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp
Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp
Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Specialpedagogik 15 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar, datorlaborationer och gruppövningar. Gruppövningar är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig tentamen, laborationsrapport, litteraturseminarier samt genom muntlig och skriftlig redovisning av ett projekt. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. På deltagande i seminarium och laborationsrapport samt på den muntliga redovisningen av projektet ges endast något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.

För betyget Väl Godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.