I kursen ingår att planera och genomföra undervisningsavsnitt samt granska dessa kritiskt. Detta med utgångspunkt i hur det egna undervisningsämnet formuleras i styrdokument och i relevant ämnesdidaktik.
Vidare behandlas aspekter av bedömning av elevers lärande och kunskapsutveckling mot styrdokumentens mål. Den studerande tillämpar, genomför och utvärderar olika former av bedömning i syfte att stödja elevers kunskapsutveckling.
Med utgångspunkt i undervisningsämnet eller i undervisningens och lärandets villkor, formuleras undersökningsbara problemområden. Forskningsmetoder behandlas i kursen i syfte att ge redskap till att genomföra en mindre studie.
I kursen fördjupas och konkretiseras skolans demokratifostrande uppdrag, där begreppen värdegrund och hållbar utveckling särskilt behandlas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
- planera, genomföra och kritiskt granska egen undervisning.
- konstruera, genomföra och analysera bedömningar i syfte att stödja elevers kunskapsutveckling.
- identifiera relevanta undersökningsområden i skolan samt tillämpa grundläggande forskningsmetoder i beskrivning, tolkning och presentation av resultat i en mindre undersökning.
-beskriva och problematisera hur värdegrund och hållbar utveckling kan konkretiseras i läraruppdraget och tillämpa dessa begrepp i den egna undervisningen
Behörighetskrav
Allmänt utbildningsområde 15 hp samt 60 hp i inriktningsämnet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer samt individuell handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Seminarier, gruppövningar, laborationer och (VFU) är obligatoriska.
Av kursens 15 hp utgör sex veckor VFU. VFU är den del av kursen som är skolförlagd och innebär att studenten följer den lokala lärarutbildarens arbetsdag. Handledning ges av både lokal lärarutbildare och universitetslärare
Examination
Examination sker både muntligt och skriftligt. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska och examinerande delar är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultat¬en vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.
För betyget VG läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier både ur ett didaktiskt och ett ämnesperspektiv.
Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas mellan examinator och student. Utvecklingsplanen avger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas.
För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt två. Studerande som underkänts har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 45
Inside the black box. Raising standards through classroom assessment Black Paul, Wiliam Dylan http://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf : Obligatorisk
Dimenäs Jörgen Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. : ISBN: 978-91-47-08421-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 4. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2009 : 75 s. : Obligatorisk
Didaktik : perspektiv och problem Svedner Per Olov, Säfström Carl-Anders Lund : Studentlitteratur : 2000 : 172 s. : ISBN: 91-44-01032-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red) Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 : Obligatorisk
Orlenius Kennert Värdegrunden - finns den? 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. : ISBN: 91-88298-53-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Shepard Lorrie A. The Role of Assessment in a Learning Culture http://edr.sagepub.com/content/29/7/4 : Obligatorisk
Skolverket Likvärdig bedömning och betygsättning http://www.skolverket.se/publikationer?id=2207 : Obligatorisk
Wiliam By Dylan Five "Key Strategies" for Effective Formative Assessment www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474 : Obligatorisk
Korp H. Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) : ISBN: 91-85128-05-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst