Grundläggande matematikdidaktisk verksamhetsutveckling, 15 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Developmental Work about Mathematic Education
Denna kursplan gäller: 2008-01-21
och tillsvidare
Kurskod: 6MN006
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Matematik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27
Innehåll
Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i matematikdidaktik och verksamhetsutveckling- I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera ett utvecklingsarbete utifrån behov i den egna verksamheten.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
- definiera och beskriva ett utvecklingsbehov i den egna verksamheten i relation till styrdokument och teorier om verksamhetsutveckling
- formulera syfte och frågeställningar för utvecklingsarbetet
- använda lämplig metod för att genomföra utvecklingsarbetet och förankra det i relevant litteratur i matematikdidaktik och verksamhetsutveckling
- planera, genomföra, tolka resultat, dra slutsatser, utvärdera och koppla utvecklingsarbetet till syftet med stöd av handledare
- sammanställa och rapportera utvecklingsarbetet och diskutera relevansen för yrkesverksamheten.
För väl godkänd kurs ska den studerande dessutom kunna
- utifrån formell praxis sammanställa och rapportera utvecklingsarbetet
- visa på kritiskt och analytiskt förhållande till litteratur och utvecklingsarbete
- visa självständighet i arbetet och ha dragit väl grundade slutsatser.
Behörighetskrav
Lärarexamen eller motsv
Undervisningens upplägg
Stom stöd för det processinriktade arbetet kommer följande arbetsformer att användas: litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, diskussioner, erfarenhetsutbyte och handledning.
Examination
Examinationen sker fortlöpande genom obligatoriska inlämningsuppgifter omkring utvecklingsfrågor och matematikdidaktik. Utvecklingsarbetet redovisas i en rapport. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerade delar av kursen är godkända.
Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Skolutvecklingens många ansikten Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. : ISBN: 91-85128-15-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Boesen Jesper Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : cop. 2006 : 290 s. : ISBN: 91-85143-05-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Mouwitz Lars Hur kan lärare lära? NCM-rapport 2001:2 : 2001 :
Skolverket Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002, Lusten att lära - med fokus på matematik. Skolverket rapport 221 : 68 sid :
Skolverket Nationella utvärderingen av grundskolan (NU-03) http://www.skolverket.se/publicerat : 2004 :
Tiller Tom Aktionslärande. Forskande partnerskap i skolan Stockholm : Runa : 2002 : 200 :
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsrådet.se/publikationer/index.asp
Aktuella styrdokument
Egen vald litteratur som stöd för att genomföra utvecklingsarbetet