"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning i matematik II, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching Mathematics

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MN005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Innehåll

Kursen behandlar fördjupad ämnesdidaktisk teori. I detta ingår didaktiska verktyg för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i de tidiga skolåren samt att stärka studentens egna kunskaper i den grundläggande matematiken. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning om c:a fem veckor.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - beskriva och jämföra olika perspektiv på barns matematiska utveckling och ställa dessa i relation till kursplanen - analysera och granska matematikundervisningens innehåll och utformning - planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning samt analysera detta ur både barns och lärares perspektiv - dokumentera och beskriva arbetssätt och arbetsformer med hjälp av IKT - använda olika metoder för att utvärdera, bedöma och analysera elevers matematikutveckling - reflektera över och analysera den egna didaktiska, sociala och ämnesdidaktiska kompetensutvecklingen - behärska grundskolans matematik samt tillämpa den i sin kommande yrkesroll.

Behörighetskrav

Univ: Lärande och undervisning i matematik I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Även inlämningsuppgifter och handledning i samband med VFU ingår. Seminarier, workshops, VFU och inlämningsuppgifter är obligatoriska. VFU är den del av kursen som är skolförlagd och innebär att studenten följer den lokala lärarutbildarens arbetsdag samt genomför förelagda uppgifter. Under VFU ges handledning av både lokal lärarutbildare och universitetslärare.

Examination

Examinationen sker dels genom en skriftlig tentamen och dels genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av uppgifter under kursen. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgår en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget väl godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt diskutera i kursen behandlade teorier och förmågan att genomföra undervisning samt att analysera denna. För studerande som ej godkänts vid ordinarie tillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitetets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt två. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blankett för ansökan finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Ahlberg Ann
Matematik från början
Göteborg : Nämnaren Tema. NCM. Göteborgs universitet : 2000 : 247 sid :

Beckmann Sibylla
Mathematics for elementary teachers
Addison-Wesley : Pearsson : 2005 : 700 sid :

Matematik ett kommunikationsämne.
Emanuelsson Göran, m fl
211 sid : Göteborg : Nämnaren Tema NCM Göteborgs universitet : 1996 :

Undervisning i teori och praktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
Umeå : Fundo förlag : 2003 : 100 sid :

Skolverket
Analysschema i matematik för åren före skolår 6
Stockholm : Liber : 2000 : 44 sid :

Skolverket
Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002, Lusten att lära - med fokus på matematik.
Skolverket rapport 221 : 68 sid :

Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik
Sterner Görel, Lundberg Ingvar
Stockholm : Stockholm : 2002 : 203 sid :

Matematikverkstad
Trygg Lena, Rydstedt Elisabet
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet : 2006 : 130 sid :

Läroplan och kursplan i matematik

Kopierat material