"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikdidaktisk verksamhetsutveckling för förskola, skola och lärarutbildning, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developmental Work about Mathematic Education in School-based Settings nad Teacher Education

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MN004

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i matematikdidaktik och verksamhetsutveckling. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera ett utvecklingsarbete utifrån behov i den egna verksamheten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - definiera och beskriva ett utvecklingsbehov i den egna verksamheten i relation till styrdokument och teorier om verksamhetsutveckling - formulera syfte och frågeställningar för utvecklingsarbetet - använda, diskutera och värdera val, lämplig metod för att genomföra utvecklingsarbetet och förankra det i relevant litteratur i matematikdidaktik och verksamhetsutveckling - planera, genomföra, tolka resultat, dra slutsatser, utvärdera och koppla utvecklingsarbetet till syftet med stöd av handledare - relatera till vetenskapliga undersökningar och/eller teorier inom fältet - utifrån formell praxis sammanställa och rapportera utvecklingsarbetet samt kunna diskutera relevansen av arbetet för yrkesverksamheten - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras utvecklingsarbeten och identifiera såväl förtjänster som brister. För väl godkänd kurs ska den studerande dessutom kunna - visa på kritiskt och analytiskt förhållande till litteratur och utvecklingsarbete samt visa metodologisk medvetenhet - visa självständighet i arbetet och dragit väl grundade slutsatser på ett tydligt sätt - nyanserat, kritiskt och konstruktivt granska get och andras arbeten utifrån vetenskapliga perspektiv.

Behörighetskrav

Lärarexamen om 120 p (180 hp) samt minst två års yrkeserfarenhet i skolan.

Undervisningens upplägg

Som stöd för det processinriktade arbetet kommer följande arbetsformer att användas: litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, diskussioner, erfarenhetsutbyte och handledning.

Examination

Examinationen sker fortlöpande genom obligatoriska inlämningsuppgifter omkring utvecklingsfrågor och matematikdidaktik. Utvecklingsarbetet redovisas i en rapport. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerade delar av kursen är godkända. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning
Johansson Bo, Svedner Per Olov
4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. :
ISBN: 91-89040-64-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Boesen Jesper
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : cop. 2006 : 290 s. :
ISBN: 91-85143-05-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Matematik : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2007 : 68 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/519
ISBN: 978-91-85589-33-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Mouwitz Lars
Hur kan lärare lära?
NCM-rapport 2001:2 : 2001 :

Skolverket
Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002, Lusten att lära - med fokus på matematik.
Skolverket rapport 221 : 68 sid :

Skolverket
Nationella utvärderingen av grundskolan (NU-03)
http://www.skolverket.se/publicerat : 2004 :

Tiller Tom
Aktionslärande. Forskande partnerskap i skolan
Stockholm : Runa : 2002 : 200 :

Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsrådet.se/publikationer/index.asp Aktuella styrdokument Egen vald litteratur som stöd för att genomföra utvecklingsarbetet