Kursens syftar till att ge den studerande sådana kunskaper i matematikämnets didaktik, som behövs för att göra det möjligt för elever att utveckla sitt intresse för och kunnande i matematik. Kursens fokus riktas primärt mot elever med särskilda utbildningsbehov i matematik.
Utgångspunkt för innehållet i kursen är dels aktuell och relevant forskning dels den studerandes yrkeskunskaper och yrkesverksamhet.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
tolka och granska matematikens roll i samhället
analysera hur matematiksvårigheter kan uppstå
definiera och beskriva ett utvecklingsbehov utifrån praxis
systematiskt kartlägga och analysera ett elevfall
konstruera och tillämpa särskilda didaktiska åtgärder på individ, grupp och/eller verksamhetsnivå
Behörighetskrav
Lärarexamen om 120 p (180 hp) samt minst två års yrkeserfarenhet i skolan.
Undervisningens upplägg
Kursen ges med 25 % studietakt. Undervisningen är upplagd med kursträffar vid Umeå universitet samt kontinuerlig First Class-kommunikation i basgrupper.
Undervisningen genomförs med varierande arbetssätt som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och handledning. Kursens innehåll tar sin utgångspunkt i undersökningar/utvecklingsarbeten i den pedagogiska verksamheten, aktuell forskningslitteratur samt den studerandes egen erfarenhet. Kursträffarna är obligatoriska .
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen genom aktivt deltagande i kursarbetet. I examinationen ingår också att genomföra och presentera en kartläggning av ett elevfall och skriftligt redovisa detta i en rapport.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultat¬en vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.
.
För betyget väl godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.
För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.