Engelskt namn: Developing Good Learning Conditions in Mathematics Classrooms in Primary School
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6MN002
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Matematik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2010-06-14
I kursen studeras matematisk ämnesteori och ämnesdidaktik. Lärares kompetens för att skapa goda lärandemiljöer i matematik behandlas. Särskild vikt läggs vid förmågan att kunna bedöma och kommunicera elevers lärande. Utgångspunkten tas i aktuell skoldebatt och forskning i matematikdidaktik. Under kursens gång genomförs undersökningar/undervisningsförsök i den egna verksamheten så att kursens teoretiska innehåll knyts ihop med skolpraktiken.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: redogöra för centrala begrepp inom aritmetik, bråk, procent, decimaltal och algebra tolka styrdokumentens mål i matematik analysera, bedöma och reflektera över kunskapsutvecklingen i matematik för att stödja barns/elevers lärande värdera olika arbetsmaterial i matematik t.ex. tekniska och laborativa hjälpmedel/läromedel tillämpa och motivera valet av arbetssätt inom olika kunskapsområden i lärandemiljön planera, genomföra, dokumentera och redovisa undersökningar/undervisningsförsök i den egna praktiken
Lärarexamen
Kursen ges på distans med tre kursträffar på campus och med 50 % studietakt. Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. First Class eller Marratech, dels via kursträffar där arbetsformerna varieras. Workshops, laborationer, seminarier och redovisningar är obligatoriska.
Examinationen sker i form av muntlig och skriftlig redovisning av såväl gruppuppgifter som individuella arbeten. På de individuella delarna ges något av betygen VG, G eller U. På gruppuppgifter ges endast betygen G och U. På hela kursen ges något av betygen VG, G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur ett didaktiskt perspektiv För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. 7. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Black, Paul & Wiliam, Dylan (1998). Inside the black box. Raising standards through classroom asssesssment. London: Kings College (21 s). Rapporten kan laddas ner från: www.pdkintl.org/kappan/kbla9810.htm Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (2003). Huvudräkning. En inkörsport till matematiken. Lund: Studentlitteratur (173 s) Myndigheten för skolutveckling (2003). Att granska och förbättra kvalitet. Stockholm: Fritzes (144 s). Rapporten kan laddas ner från: www.skolutveckling.se Myndigheten för skolutveckling (2007). Matematik - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Stockholm: Liber (68 s). Rapporten kan laddas ner från: www.skolutveckling.se Skolverket (2000). Analysschema i matematik för skolåren före skolår 6. Stockholm: Primgruppen. Lärarhögskolan i Stockholm (44 s) Skolverket (2000). Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidiga skolåren Stockholm: Primgruppen. Lärarhögskolan i Stockholm (100 s) Skolverket (2000). Kursplaner och betygskriterier. Grundskolan 2000. Skolverket (2007). Underlag för ramverk för en provbank/bedömningsresurs i grundskolan (17-42 s). Rapporten kan laddas ner från: www.skolverket.se/publikationer?id=1678 Utbildningsdepartementet (2005). Läroplan för de obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Regeringskansliet Wiliam, Dylan och Marnie Thompson (2007) Five Key Strategies for Effective Formative Assessment. NCTM. Rapporten kan laddas ner från www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474 Beckmann, Sybilla (2000). Mathematics for elementary teachers. Pearsson: Addison - Wesley (700 s) alt Sollervall, Håkan (2007). Tal och de fyra räknesätten. Lund: Studentlitteratur (172 s) Mc Intosh, Alistair (manus, 2008). Handbok: Förslag för att analysera och hjälpa elever i svårigheter med begreppsliga missuppfattningar. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet alt. Brekke, Gard (1995). KIM (Kvalitet i matematikk - undervisningen): Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. Nasjonalt læremiddelsenter, Oslo Aktuella forskningsartiklar Referenslitteratur Boesen, Jesper, Emanuelsson, Göran, Wallby, Anders & Wallby, Karin (Red) (2006). Lära och undervisa matematik -internationella perspektiv. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet Berg, Gunnar & Scherp, Hans-Åke (red.) (2003) Skolutvecklingens många ansikten Stockholm: Myndigheten för skolutveckling Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (2002). Baskunskaper i matematik för skola, hem och samhälle Lund: Studentlitteratur Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2006). Räknesvårigheter och läsvårigheter under de första skolåren hur hänger de ihop? Stockholm: Natur och kultur Malmer, Gudrun (2002). Bra matematik för alla. Lund: Studentlitteratur Doverborg, Elisabeth & Emanuelsson Göran, Göteborgs universitet, Nationellt centrum för matematikutbildning (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare (1. uppl. ed.). Göteborg: NCM, Göteborgs universitet. Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2005). Matematikverkstad: en handledning för att bygga, använda och utveckla matematikverkstäder. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet Stenmark, Jean Kerr (2002). Mathematics assessment. NCTM Trygg, Lena, Ryding, Ronny, Wallby, Anders & Wallby, Karin (2004). Familjematematik. Hemmet och skolan i samverkan Göteborg: NCM, Göteborgs universitet Wallby, Karin (Red) (2002). Nämnaren Tema: Uppslagsboken. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet Litteraturlistan kan revideras inför varje kurs.
Baskunskaper i matematik : för skola, hem och samhälle.
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 372 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02217-4
Se Umeå UB:s söktjänst