"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning i matematik I, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching Matehematics

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MN001

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande lärande och undervisning i matematik utifrån aktuell forskning och styrdokument. Vidare behandlas teorier om hur barn utvecklar matematisk kunskap samt metoder som stöd för barns matematiska utveckling. Dessutom behandlar kursen sådan matematik som är relevant för grundskolan.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - redogöra för grundläggande begrepp av betydelse för barns matematiska lärande samt identifiera dem i vardagssituationer - beskriva olika strategier som främjar barns utveckling av taluppfattning - redogära för och värdera olika metoder och arbetssätt som kan stimulera barns matematiklärande - tolka, analysera och utveckla variationer i elevers tankeformer - använda olika strategier för problemlösning - använda styrdokument som stöd i undervisningen - tillämpa den matematik som behandlas från förskola till och med de tidiga skolåren.

Behörighetskrav

Univ: Allmänt utbildningsområde 30 hp el motsv

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Även inlämningsuppgifter ingår. Seminarier, workshops och inlämningsuppgifter är obligatoriska.

Examination

Examination sker dels genom en skriftlig tentamen och dels genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av uppgifter under kursen. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska inslag är godkända. På deltagande i seminarium ges betyget G eller U. Betyget utgår en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget väl godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitetets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blanketten finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Ahlberg Ann
Barn och matematik
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 162 sid :

Ahlberg Ann
Matematik från början
Göteborg : Nämnaren Tema. NCM. Göteborgs universitet : 2000 : 247 sid :

Pröva med tal : gruppdiagnos och samtalsunderlag i matematik för nybörjare : handledning
Danielsson Karin, Modin Laila, Neuman Dagmar
Stockholm : Psykologiförlaget : 2000 : 125 s. :
ISBN: 91-7418-255-2 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns matematik
Doverberg Elisabet, Emanuelsson Göran
Göteborg : NCM. Göteborgs universitet : 2006 : 190 sid :

Kopierat material

Läroplan och kursplan i matematik

Skolverket
Analysschema i matematik för åren före skolår 6
Stockholm : Liber : 2000 : 44 sid :

Skolverket
Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002, Lusten att lära - med fokus på matematik.
Skolverket rapport 221 : 68 sid :