Huvudområden och successiv fördjupning:
Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande lärande och undervisning i matematik utifrån aktuell forskning och styrdokument. Vidare behandlas teorier om hur barn utvecklar matematisk kunskap samt metoder som stöd för barns matematiska utveckling. Dessutom behandlar kursen sådan matematik som är relevant för grundskolan.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
- redogöra för grundläggande begrepp av betydelse för barns matematiska lärande samt identifiera dem i vardagssituationer
- beskriva olika strategier som främjar barns utveckling av taluppfattning
- redogära för och värdera olika metoder och arbetssätt som kan stimulera barns matematiklärande
- tolka, analysera och utveckla variationer i elevers tankeformer
- använda olika strategier för problemlösning
- använda styrdokument som stöd i undervisningen
- tillämpa den matematik som behandlas från förskola till och med de tidiga skolåren.
Behörighetskrav
Univ: Allmänt utbildningsområde 30 hp el motsv
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Även inlämningsuppgifter ingår. Seminarier, workshops och inlämningsuppgifter är obligatoriska.
Examination
Examination sker dels genom en skriftlig tentamen och dels genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av uppgifter under kursen. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska inslag är godkända. På deltagande i seminarium ges betyget G eller U. Betyget utgår en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.
För betyget väl godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.
För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitetets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blanketten finns på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Ahlberg Ann Barn och matematik Lund : Studentlitteratur : 1994 : 162 sid :
Ahlberg Ann Matematik från början Göteborg : Nämnaren Tema. NCM. Göteborgs universitet : 2000 : 247 sid :
Pröva med tal : gruppdiagnos och samtalsunderlag i matematik för nybörjare : handledning Danielsson Karin, Modin Laila, Neuman Dagmar Stockholm : Psykologiförlaget : 2000 : 125 s. : ISBN: 91-7418-255-2 (spiralh.) Se Umeå UB:s söktjänst
Små barns matematik Doverberg Elisabet, Emanuelsson Göran Göteborg : NCM. Göteborgs universitet : 2006 : 190 sid :
Kopierat material
Läroplan och kursplan i matematik
Skolverket Analysschema i matematik för åren före skolår 6 Stockholm : Liber : 2000 : 44 sid :
Skolverket Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002, Lusten att lära - med fokus på matematik. Skolverket rapport 221 : 68 sid :