"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 och tillsvidare

Kurskod: 6MA030

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för matematik och matematisk statistik

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-09-30

Innehåll

Kursen genomförs huvudsakligen ute i skolverksamheten. Kursen bygger på de ämnesteoretiska, ämnesdidaktiska och allmändidaktiska kunskaper som studenten har förvärvat under sina ämnesstudier och de utbildningsvetenskapliga kurserna inom UK I och UK II samt under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU I och VFU II). Under kursen ska studenten systematiskt förberedas för en kommande yrkesverksamhet. Kursen innebär att studenten med en hög grad av självständighet och stöd av handledare ska planera, genomföra och utvärdera undervisning i såväl matematik som i de andra ämnen som ska ingå i lärarexamen. Kursen innebär även deltagande i andra arbetsuppgifter kopplat till lärarens yrkesroll. 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa på fördjupad kunskap om och förståelse för nationella och lokala styrdokument och deras roll i skolan
  • visa på sådana ämnesteoretiska och didaktiska kunskaper som krävs för att kunna planera och motivera innehåll i, samt upplägg och utvärdering av undervisning
  • visa på fördjupad kunskap om hur man, i enlighet med nationella styrdokument, kan formulera kriterier för bedömning av elevers ämneskunskaper så att en rättvis och rättsäker bedömning garanteras

Färdighet och förmåga

  • omsätta de ämnesteoretiska,  ämnesdidaktiska och övriga kunskaper han eller hon förvärvat under utbildningen, till skolpraktiken
  • planera, genomföra, utvärdera och reflektera över undervisning utifrån verksamhetens mål och eleverns förkunskaper och förutsättningar
  • skapa en god lärandemiljö i klassrummet samt genom sitt ledarskap väcka elevers intresse och nyfikenhet för ämnet
  • dokumentera, bedöma, betygssätta och kommunicera elevers lärande i relation till de nationella styrdokumenten​

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig till den värdegrund som uttrycks i styrdokumenten och konkretisera denna i såväl undervisningssituationer som i skolans övriga verksamhet
  • bemöta och interagera med elever, föräldrar, kollegor och skolans övriga personal på ett professionellt sätt
  • analysera och reflektera över den egna professionsutvecklingen utifrån teoretiska perspektiv samt empiriska iakttagelser och egna erfarenheter som gjorts under VFU-perioderna

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända kurser inom UK I, UK II samt VFU I och VFU II. Utöver detta krävs för Ämneslärare åk 7-9 godkända kurser inom ingångsämne motsvarande 45 hp samt 30 hp i vardera andra- och tredjeämne. För Ämneslärare mot gymnasiet krävs godkända kurser i ingångsämne och andraämne motsvarande 150 hp varav minst 60 hp i vardera ämne.

Undervisningens upplägg

Studenten följer anvisad handledare i dennes samtliga arbetsuppgifter, planerar, genomför och utvärderar undervisning i samtliga ämnen som skall ingå i studentens lärarexamen. Under kursen genomförs ett antal VFU-uppgifter. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt. 
 

Examination

Skriftlig och/eller muntlig redovisning av VFU-uppgifter, den lokala VFU-handledarens underlag samt universitetslärarens observationer utgör grund för bedömningen. Underlag för examination samlas in kontinuerligt under kursens gång och diskussioner förs regelbundet mellan den lokala VFU-handledaren, studenten och universitetsläraren kring studentens utveckling i förhållande till kursens förväntade studieresultat. 

På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle anordnas ytterligare tillfällen. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att med välgrundade resonemang didaktiskt motivera, genomföra och analysera undervisningen för att möta varje elevs behov.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget Underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för matematik och matematisk statistik. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.