"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikdidaktik 2, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics Education 2

Denna kursplan gäller: 2016-08-22 och tillsvidare

Kurskod: 6MA020

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för matematik och matematisk statistik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-21

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-06-23

Innehåll

Kursen behandlar den matematiska lärandemiljön i klassrummet såsom arbetssätt/arbetsformer och läromedel. Olika digitala verktyg presenteras och diskuteras både ur ett ämnesteoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlas hur barn och ungdomar lär sig och utvecklar matematisk kunskap inom områdena geometri, samband och förändring. När det gäller matematiskt kunnande fokuseras på de matematiska förmågorna problemlösning och modellering. Dessutom behandlar kursen pedagogisk planering. Under kursens gång ges ett historiskt perspektiv på valda delar av ämnesområdet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för de matematiska förmågorna problemlösning och modellering
  • redogöra för elevers kunskapsutveckling beträffande geometri, samband och förändring utgående från relevant forskning och beprövad erfarenhet
  • redogöra för några olika digitala verktyg och deras användningsområde i matematikundervisningen

Färdighet och förmåga

  • tolka styrdokumenten inom det ämnesområde som behandlas på kursen och omsätta dessa i undervisningspraktiken.
  • diagnostisera och dokumentera samt kommunicera elevers kunskapsutveckling, inom det ämnesområde som behandlas på kursen, till relevanta parter
  • utforma en pedagogisk planering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera olika val av arbetssätt och läromedel för elevers matematiklärande
  • analysera och diskutera digitala verktygens påverkan på matematiklärandet
  • diskutera hur arbetet med problemlösning kan påverka elevers lärande

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Matematikdidaktik 1 eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig tentamen, genom skriftlig redovisning av uppgifter samt genom seminarier. På skriftlig  tentamen och skriftliga redovisningar ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid deltagande i seminarium ges endast något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla delar är bedömda. För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt diskutera didaktiska frågeställningar i förhållande till i kursen behandlade teorier och synsätt.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ett ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallat uppsamlingsprov.
I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för matematik och matematisk statistik. Examination baserad på denna kursplan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för matematik och matematisk statistik.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 33

Diverse artiklar (tillhandahålles av inst.)