Kursen ger en introduktion till ämnesdidaktik som kunskapsområde och forskningsfält.
Kursen behandlar matematikundervisningens ramfaktorer. Vidare studeras, för skolmatematiken, centrala begrepp och hur elever utvecklar dessa. Dessutom behandlas olika tekniska hjälpmedel och deras påverkan och roll i undervisningen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för styrdokumentens historiska utveckling och tolka de nu gällande styrdokumenten
- redogöra för, några för skolämnet matematik centrala begrepp, samt hur dessa kan internaliseras
- använda sig av tekniska hjälpmedel samt redogöra för dess roll i matematikundervisningen
- redogöra för hur matematikundervisningen kan organiseras samt problematisera olika upplägg
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kursen Funktionslära och grundläggande analys ((6MA010) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av lektionsundervisning, grupparbeten, laborationer och seminarier. Obligatoriska moment förekommer.
Examination
Kunskapsredovisningen sker dels i form av individuella prov, dels i form av skriftlig och muntlig redovisning av såväl individuella prov och arbeten som grupparbeten. På individuella prov och arbeten ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För övrig examination ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla delar är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för matematik och matematisk statistik.
Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Kurslitteraturlista
Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (2002), Baskunskaper i matematik för skola, hem och samhälle. Studentlitteratur, Lund
Palm T. m.fl., En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvenser för uppgiftskonstruktion (2004). PM199. Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar. Umeå universitet. Rapporten kan laddas ned från: www.edmeas.umu.se/publikationer
Skolverket (2000), Kursplaner och betygskriterier för grund- och gymnasieskolan. Dokumenten kan laddas ned från: www.skolverket.se
Utbildningsdepartementet (2006), Läroplan för de obligatoriska skolväsendet,förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Regeringskansliet. Laddas ned från www.skolverket.se/publikationer?id=1069
Utbildningsdepartementet (2006), Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Regeringskansliet. Laddas ned från www.skolverket.se/publikationer?id=1071
Artikelkompendium (tillhandahålles av institutionen)
Algebra för alla Bergsten Christer, Häggström Johan, Lindberg Lisbeth 1. uppl., b 5., [rev.] tr. : Göteborg : Nämnaren : 2001 : 168 s. :