"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikdidaktik, fördjupning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics Education, Continued

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6MA009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för matematik och matematisk statistik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-03-17

Reviderad av: tekniska naturvetenskapliuga fakultetsnämnden, 2009-10-09

Innehåll

Kursens innehåll utgör en fördjupning av viktiga begrepp inom matematikdidaktiken. Särskild vikt läggs vid olika typer av bedömning och vid elever i matematiksvårigheter. Dessutom behandlas tekniska hjälpmedel ur ett didaktiskt perspektiv. Vidare ingår forskningsmetodiska frågor och ett mindre projekt med empiriska inslag.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna • redogöra för och värdera metoder för utvärdering av undervisning och bedömning i matematik samt tillämpa detta i praktiska situationer • redogöra för olika synsätt kring elever i matematiksvårigheter och dess konsekvenser för undervisning i matematik • redogöra för och problematisera de tekniska hjälpmedlens roll inom matematikundervisningen • planera och genomföra ett projektarbete inom det matematikdidaktiska området med forskningsmetodiska verktyg.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Matematikdidaktik, 7,5hp (6MA011) eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av lektionsundervisning, grupparbeten, laborationer, seminarier och handledning såväl individuellt som i grupp. Obligatoriska moment förekommer.

Examination

Kunskapsredovisningen sker i form av skriftliga prov och i form av muntliga och skriftliga redovisningar av gruppuppgifter. Dessutom ingår muntlig och skriftlig redovisning av projektarbetet. På de skriftliga proven samt på individuella arbeten och projektarbete ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På gruppuppgifter ges endast något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för matematik och matematisk statistik. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 4

Diagnostiska uppgifter i matematik för skolår 6-9
1. uppl. : Stockholm : Skolverket :b PRIM-gruppen : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-85009-34-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Black, Paul och Wiliam, Dylan (1998). Inside the black box. Raising standards through classroom asssesssment. London:Kings College. Rapporten kan laddas ner från: www.pdkintl.org/kappan/kbla9810.htm Emanuelsson, Ingemar & Persson, Bengt & Jerry Rosenqvist (2001). Forskning inom det specialpedagogiska området - en kunskapsöversikt. Skolverket Stockholm: Liber. Rapporten kan laddas ner från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=800 Myndigheten för skolutveckling (2007). Matematik-en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Stockholm: Liber. Rapporten kan laddas ner från: www.skolutveckling.se Skolverket (2000). Analysschema i matematik för skolår 6-9. Stockholm: Primgruppen. Lärarhögskolan i Stockholm. Skolverket (2003). Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i skolår 6-9. Stockholm: Primgruppen. Lärarhögskolan i Stockholm. Skolverket (2000), Kursplaner och betygskriterier för grund- och gymnasieskolan. Dokumenten kan laddas ned från: www.skolverket.se Sterner, Görel & Lundberg, Ingvar (2002). Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. Skolverket Stockholm: Liber. Rapporten kan laddas ner från: http://ncm.gu.se/node/468 Utbildningsdepartementet (2006), Läroplan för de obligatoriska skolväsendet,förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Regeringskansliet. Laddas ned från www.skolverket.se/publikationer?id=1069 Utbildningsdepartementet (2006), Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Regeringskansliet. Laddas ned från www.skolverket.se/publikationer?id=1071 Wiliam, Dylan och Marnie Thompson (2007). Five Key Strategies for Effective Formative Assessment , NCTM. Rapporten kan laddas ner från: http://www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474