Moment 1: Matematikens historia, 7,5 hp
Momentet behandlar matematikens utveckling i viktiga kulturområden. Detta inbegriper, i kronologisk ordning, matematikens utveckling i de forntida flodkulturerna i Babylonien och Egypten, antikens Grekland, Kina och Indien, den Arabiska kulturen under äldre medeltiden, Europa under högmedeltiden, samt den moderna matematikens framväxt i Europa från renässansen till 1600- och 1700-talen. I kursen ingår också studiet av särskilt viktiga matematikområdens utveckling, såsom talsystem, geometri, algebra och analys.
Moment 2: Statistik för lärare, 7,5 hp
Momentet behandlar grundläggande sannolikhetsteori, speciellt behandlas begreppen sannolikhet, betingad sannolikhet, oberoende händelser, kombinatorik, slumpvariabel, väntevärde, varians, standardavvikelse och korrelationskoefficient. Vidare ingår tillämpningar av stora talens lag och centrala gränsvärdessatsen. Kursen innehåller dessutom grundläggande statistikteori, speciellt beskrivande statistik, punkt- och intervallskattning samt enkel linjär regression. Slutligen introduceras index.
Teorin exemplifieras genomgående med olika typer av statistiska undersökningar. I momentet analyseras data med lämplig programvara.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
redogöra för de olika kulturområdenas matematik
redogöra för talsystemets, geometrins, algebrans och analysens utveckling genom
historien
redogöra för metoder och algoritmer av särskild betydelse genom historien
presentera data grafiskt samt bestämma de vanligaste sammanfattande måtten
beräkna sannolikheter för kombinationer av händelser
använda de vanligaste statistiska fördelningarna för att bestämma sannolikheter och modellera verkliga fenomen
tillämpa centrala gränsvärdessatsen
konstruera och tolka konfidensintervall
redogöra för begreppet korrelation och kunna använda och förstå enkel linjär regressionsanalys
använda indexserier för att tolka tidsberoende data
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs Analys fördjupning (6MA004) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i huvudsak i form av inspelade föreläsningar, lektioner, grupparbeten och laborationer. Kommunikationen sker i huvudsak via internet.
Examination
Kunskapsredovisningen sker i form av skriftliga prov och skriftliga redovisningar av såväl individuella arbeten som grupparbeten. På skriftliga prov och individuella arbeten ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). På grupparbeten och datorlaborationer ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Såväl enskilda moment som hel kurs betygssätts med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget på såväl moment som hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla delar är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för matematik och matematisk statistik.
Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Johansson Bo Göran Matematikens historia Lund : Studentlitteratur : 2004 : [6], 513 s. : ISBN: 91-44-03322-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Räkna med slumpen Klefsjö Bengt, Hellmer Stefan [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1991 : 272, [3] s. : ISBN: 91-44-32191-0 Se Umeå UB:s söktjänst