Kursen syftar till att stärka såväl kursdeltagarens ämnesteoretiska som ämnesdidaktiska kompetens och därigenom utveckla kursdeltagarens verktyg att möta utmaningarna i matematikundervisningen. Kursen syftar vidare till att utveckla lärarnas bedömningskompetens. Elevers olika behov och bakgrund problematiseras i kursen. Utgångspunkten tas i aktuell skoldebatt och forskning i matematikdidaktik. Under kursens gång genomförs undersökningar/undervisningsförsök i den egna verksamheten så att det teoretiska innehållet knyts ihop med skolpraktiken.
Moment 1 Svårigheter 15 hp
Kursmomentet syftar till att utveckla kursdeltagarens kompetens att identifiera och analysera elever i matematiksvårigheter. I kursen behandlas i huvudsak kunskapsområdena aritmetik och algebra och övergången mellan dessa. Detta moment i kursen syftar till att utveckla såväl kursdeltagarens matematiska som didaktiska kunskaper för att bättre kunna stödja elevers lärande.
Moment 2 Möjligheter 15 hp
Kursmomentet syftar till att belysa matematikämnets processinriktade aspekter som t ex resonemang, kommunikation och modellering. I kursen behandlas i huvudsak kunskapsområdena grundläggande funktionslära, statistik och sannolikhetslära. Detta moment i kursen syftar till utveckla kursdeltagarens kompetens att skapa en lärandemiljö där eleverna får möta matematiken som ett mångfasetterat ämne.
Förväntade studieresultat
Efter avslutat första moment skall kursdeltagaren kunna
redogöra för centrala matematiska begrepp inom t.ex. aritmetik och algebra samt beskriva hur elever kan utveckla dessa begrepp
tolka läro- och kursplanens mål inom de utvalda matematikområdena
kartlägga, analysera, bedöma och reflektera över flickors och pojkars kunskapsutveckling i matematik för att stödja deras lärande
analysera matematikundervisning utifrån elevers olika bakgrund
värdera olika arbetssätt och arbetsmaterial i matematikundervisningen t.ex. tekniska och laborativa hjälpmedel/läromedel inom olika kunskapsområden
Efter avslutat andra moment skall kursdeltagaren kunna
redogöra för centrala matematiska begrepp inom t.ex. grundläggande funktionslära, statistik och sannolikhetslära samt beskriva hur elever kan utveckla dessa begrepp
tolka läro- och kursplanens mål vad det gäller matematiska kompetenser genom att använda olika ramverk
bedöma och reflektera över flickors och pojkars lärande i relation till processmålen i matematik
värdera olika arbetssätt och arbetsmaterial i matematikundervisningen t.ex. tekniska och laborativa hjälpmedel/läromedel inom olika kunskapsområden
För båda momenten gäller dessutom att kursdeltagaren skall kunna
planera, genomföra, dokumentera och redovisa undersökningar/undervisningsförsök i den egna praktiken
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs Lärarexamen samt minst 45 hp i matematik.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på distans med tre fysiska träffar per moment och med 50% studietakt. Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. First Class eller Marratech, dels via fysiska träffar där arbetsformerna varieras. Workshops, laborationer, seminarier och redovisningar är obligatoriska.
Examination
Kunskapsredovisningen sker i form av muntlig och skriftlig redovisning av såväl gruppuppgifter som individuella arbeten. På de individuella delarna ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På gruppuppgifter ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G).
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ett ämnesteoretiskt som ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Den som godkänts på kursen får ej undergå förnyad prövning för ett högre betyg.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för matematik och matematisk statistik
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.