"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikdidaktik 1, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Mathematics Education 1

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 och tillsvidare

Kurskod: 6MA001

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för matematik och matematisk statistik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-09-21

Innehåll

Matematisk kunskap är ett centralt tema. På kursen behandlas nationella- och internationella ramverk som beskriver matematisk kunskap och nationella styrdokument. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlas hur barn och ungdomar lär sig och utvecklar matematisk kunskap inom taluppfattning och algebra. Beträffande de matematiska förmågorna ligger tyngdpunkten på procedurhantering, begreppsförståelse och resonemangsförmåga. Vidare belyses attityd och inställning till matematik och matematikundervisning. Kursen ger också en introduktion till bedömning av elevers matematiska kunskaper. Under kursens gång ges ett historiskt perspektiv på valda delar av ämnesområdet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra översiktligt för de matematiska förmågorna som behandlas i ramverken
• redogöra för elevers kunskapsutveckling beträffande taluppfattning och algebra utgående från relevant forskning och beprövad erfarenhet

Färdighet och förmåga
• tolka styrdokumenten inom det ämnesområde som behandlas på kursen och omsätta dessa i undervisningspraktiken
• diagnostisera, dokumentera och kommunicera elevers kunskapsutveckling inom det ämnesområde som behandlas på kursen
• identifiera och konstruera vardagssituationer som går att beskriva i termer av aritmetik och algebra samt kunna förklara kopplingen mellan matematiken och den ursprungliga vardagssituationen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska såväl eget som andras förhållningssätt till matematik och matematikundervisning
• reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas på kursen

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Funktionslära och grundläggande analys (6MA010 eller 6MA023) eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Examinationen sker genom en skriftlig tentamen, genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av uppgifter under kursen samt genom seminarier. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska inslag är godkända. På skriftlig tentamen och skriftliga redovisningar ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På muntliga redovisningar samt vid deltagande i seminarium ges endast något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ett ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallat uppsamlingsprov.
I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för matematik och matematisk statistik.
Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i matematik och matematisk statistik.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Löwing Madeleined 1946-
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 308 s. :
http://www.studentlitteratur.se/aritmetik
ISBN: 978-91-44-00874-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst