Engelskt namn: The Teaching of Literature and Reading
Denna kursplan gäller: 2015-08-31
och tillsvidare
Kurskod: 6LV004
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Litteraturvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-09
Innehåll
Kunskap om hur man undervisar i litteratur och läsning är ett relativt nytt forskningsfält. I denna kurs presenteras och diskuteras olika teorier och modeller för hur litteraturundervisningen bör bedrivas. Kursen har ett historiskt perspektiv och strävar efter att sätta in de olika teorierna i sitt sammanhang. Litteraturdidaktiken handlar om hur vi läser, och i kursen behandlas inte minst skillnader mellan läsning i traditionella tryckta medier och läsning på nätet.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska den studerande:
kunna redogöra för och kritiskt förhålla sig till teorier om litteraturläsningens roll i undervisningen i svenska
kunna redogöra för litteraturläsningens betydelse i en samhällelig kontext
kunna förhålla sig till och kritiskt diskutera läsning i traditionella tryckta medier kontra läsning på nätet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och individuellt arbete.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier samt i form av en individuell skrivuppgift. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen fordras Väl godkänd på alla inlämnade examinationsuppgifter.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
Studerande som registrerats på en kurs har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 36
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursens start.
Fahrenheit 451 Bradbury Ray, Nordin Siv [Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2013 : 237 s. : ISBN: 9789113051888 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Valfri utgåva. (Ca 180 s)
Culler Jonathan Literary Competence Ingår i: Reader-response criticism Baltimore : Johns Hopkins Univ. Press : cop. 1980 : xxvi, 275 s. : Obligatorisk Läsanvisning: (25 s - stencil)
Litterära föreställningsvärldar : litteraturundervisning och litterär förståelse Langer Judith A., Sörmark Anna Göteborg : Daidalos : 2005 : 190 s. : ISBN: 91-7173-226-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur och läsning : litteraturdidaktikens nya möjligheter Jönsson Maria, Öhman Anders 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 281 s. : ISBN: 9789144103198 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (urval ca 90 s)
Malmgren Lars-Göran Den konstiga konsten : om litteraturläsning och litteraturpedagogik Lund : Studentlitteratur : 1986 : 196 s. : ISBN: 91-44-23261-6 ; Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (urval ca 60 s)
Molloy Gunilla Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 198 s. : ISBN: 978-91-44-01998-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: S 7-95 (88 s)
Olin-Scheller Christina Såpor istället för Strindberg? : litteraturundervisning i ett nytt medielandskap 1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 160 s. : Omslagsbild ISBN: 978-91-27-41482-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: s 5-160 (155 s)
Persson Magnus Den goda boken : samtida föreställningar om litteratur och läsning 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. : ISBN: 978-91-44-08263-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (urval ca 100 s)
Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa Rosenblatt Louise M., Torhell Sven-Erik Lund : Studentlitteratur : 2002 : 256 s. : ISBN: 91-44-01547-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Torell Örjan Hur gör man en litteraturläsare? : om skolans litteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland : [rapport från projektet Literary Competence as a Product of School Culture] / Örjan Torell (red.) ... Härnösand : Institutionen för humaniora, Mitthögskolan : 2002 : 224 s. : ISBN: 91-7910-435-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (urval, ca 100 s)
Öhman Anders Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger Gleerups : 2014 : s. : ISBN: 9789140688286 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (184 s)