Engelskt namn: Ethics, Democracy and the Heterogeneous Teaching Environment
Denna kursplan gäller: 2015-07-20 till 2017-08-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-09
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-02 och 2023-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-02-01 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2020-02-03 och 2021-01-31
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2020-02-02
Kursplan för kurser med start innan 2017-08-20
Kurskod: 6LU007
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-05
Kursen tar sin utgångspunkt i skolan som en integrerad del av samhället, där tyngdpunkten ligger på skolans fostransuppdrag och lärarens roll som förmedlare av demokratiska värderingar i en heterogen lärandemiljö. Kursen behandlar sociala och kulturella processer mellan elever och mellan elever och lärare. Ett genomgående tema är hur demokratifrågor genomsyrar arbetet i skolan på olika nivåer – från frågor om demokrati och likabehandling i skolans lärandemiljöer till frågor om skolans organisation och politiska styrning i ett demokratiskt samhälle. Begrepp som kön, klass, etnicitet, sexualitet, religion och funktionsförmåga används för att ge kunskap om hur inkludering och exkludering, över- och underordning, skapas och återskapas i samhället och skolan. Här berörs också hur barns och ungdomars fritidskultur, inflytande från populärkultur och användningen av internet och sociala medier påverkar lärande, undervisning och det sociala livet i skolan.
Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla sin förmåga till etisk och normkritisk reflektion i rollen som lärare. Genom att tillägna sig grundläggande teorier och metoder för att resonera i etiska frågor får studenten förutsättningar för att förstå och reflektera kring skolans värdegrund och lärares yrkesetik. Målet är att studenten ska tillägna sig verktyg för att kritiskt förhålla sig till och hantera sociala situationer i en lärandemiljö präglad av kulturell mångfald. Hit hör att kunna utmana och motverka diskriminering och annan kränkande behandling.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen består av föreläsningar samt olika typer av seminarier och gruppövningar. Föreläsningar ger studenten stöd för att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa grundläggande kunskaper, men syftar också till att introducera studenten till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Seminarier och gruppövningar kopplar de teoretiska kunskaperna till studenternas kommande yrkesliv och ger stöd för att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt.
Två av seminarierna, de så kallade caseseminarierna, ger studenten möjlighet att tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats under kursen på en realistisk problemsituation från skolans eller förskolans värld. Varje caseseminarium pågår under en heldag och genomförs tillsammans med verksamma lärare från för-, grund- eller gymnasieskolan, beroende på studentens examensinriktning. Under casearbetet ska studenterna använda de teoretiska kunskaper de erhållit under kursens gång såväl som relevanta styrdokument (som Skollagen, relevant läroplan och Lärares yrkesetik). Caseseminarierna är examinerande.
Examinationen består av en skriftlig salsskrivning, en hemtentamen i slutet av kursen och två caseseminarier som även involverar skriftliga uppgifter. Vid caseseminarierna kommer studenterna att arbeta i mindre grupper baserade på examensinriktning. Studenten ska självständigt kunna identifiera såväl svårigheter som möjligheter i lärarens arbete med att tillämpa skolans styrdokument, samt diskutera hur etiska överväganden och sociala och kulturella förhållanden i samhället påverkar lärande, undervisning och det sociala livet i skolan.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov erbjuds senast tre månader efter ordinarie provtillfälle Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes analytiska och problematiserande förmåga.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Bergem Trygve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01267-5 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
2. uppl. : Liber : 2015 : 272 s. :
ISBN: 9789147114450
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, utifrån lärarens anvisningar
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, ca 100 sidor, utifrån läraren anvisningar
Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, ca 100 sidor, utifrån lärarens anvisningar
Beroende på studentens examensinriktning tillkommer: Läroplan för förskolan (www.skolverket.se); Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se); eller Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se); samt Skollagen (www.skolverket.se); samt Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se). Obligatoriska
Texter som tillhandahålles av lärarna tillkommer.
Bergem Trygve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01267-5 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, utifrån lärarens anvisningar
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, ca 100 sidor, utifrån läraren anvisningar
Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, ca 100 sidor, utifrån lärarens anvisningar
Beroende på studentens examensinriktning tillkommer: Läroplan för förskolan (www.skolverket.se); Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se); eller Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se); samt Skollagen (www.skolverket.se); samt Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se). Obligatoriska
Texter som tillhandahålles av lärarna tillkommer.