Engelskt namn: Ethics, Democracy and the Heterogeneous Teaching Environment
Denna kursplan gäller: 2023-01-09 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-09
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-02 och 2023-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-02-01 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2020-02-03 och 2021-01-31
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2020-02-02
Kurskod: 6LU007
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-05
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2022-06-07
Kursen tar sin utgångspunkt i skolan som en integrerad del av samhället, där tyngdpunkten ligger på skolans fostransuppdrag och lärarens roll som förmedlare av demokratiska värderingar i en heterogen lärandemiljö. Kursen behandlar sociala och kulturella processer mellan elever och mellan elever och lärare. Ett genomgående tema är hur demokratifrågor genomsyrar arbetet i skolan på olika nivåer - från frågor om demokrati och likabehandling i skolans lärandemiljöer till frågor om skolans organisation och politiska styrning i ett demokratiskt samhälle. Begrepp som kön, klass, etnicitet, sexualitet, identitet, religion och funktionsförmåga används för att ge kunskap om hur inkludering och exkludering, över- och underordning, skapas och återskapas i samhället och skolan. Här berörs också hur barns och ungdomars fritidskultur, inflytande från populärkultur och användningen av internet och sociala medier påverkar lärande, undervisning och det sociala livet i skolan.
Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla sin förmåga till etisk och normkritisk reflektion i rollen som lärare. Genom att tillägna sig grundläggande teorier och metoder för att resonera i etiska frågor får studenten förutsättningar för att förstå och reflektera kring skolans värdegrund och lärares yrkesetik. Målet är att studenten ska tillägna sig verktyg för att kritiskt förhålla sig till och hantera sociala situationer i en lärandemiljö präglad av kulturell mångfald. Hit hör att kunna utmana och motverka diskriminering och annan kränkande behandling.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen består av föreläsningar samt olika typer av seminarier och gruppövningar. Föreläsningar ger studenten stöd för att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa grundläggande kunskaper, men syftar också till att introducera studenten till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Seminarier och gruppövningar kopplar de teoretiska kunskaperna till studenternas kommande yrkesliv och ger stöd för att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt.
Ett av seminarierna, det så kallade caseseminariet, ger studenten möjlighet att tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats under kursen på en realistisk problemsituation från skolans eller förskolans värld. Caseseminariet pågår under en heldag och genomförs tillsammans med verksamma lärare från för-, grund- eller gymnasieskolan, beroende på studentens examensinriktning. Under casearbetet ska studenterna använda de teoretiska kunskaper de erhållit under kursens gång såväl som relevanta styrdokument (som Skollagen, relevant läroplan och Lärares yrkesetik). Om kursen ges inom ramen för distans- eller arbetsintegrerad utbildning kan organisationen av caseseminariet skilja sig från denna beskrivning. Caseseminariet är examinerande.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information på lärplattformen.
Tillgång till dator med stabil internetuppkoppling krävs för att delta i kursen och fullgöra de uppgifter som ingår. Vid digitala examinerande tillfällen krävs kamera och headset för att säkerställa rättssäker examination.
Examinationen består av en skriftlig tentamen (3,5 hp), i form av antingen en salsskrivning eller en digital tentamen (3,5 hp), en hemtentamen i slutet av kursen (3 hp) och ett caseseminarium som även involverar en skriftlig uppgift (1 hp). Vid caseseminariet kommer studenterna att arbeta i mindre grupper baserade på examensinriktning. Studenten ska självständigt kunna identifiera såväl svårigheter som möjligheter i lärarens arbete med att tillämpa skolans styrdokument, samt diskutera hur etiska överväganden och sociala och kulturella förhållanden i samhället påverkar lärande, undervisning och det sociala livet i skolan.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
Betygsskalan för hela kursen, liksom för salsskrivningen och hemtentamen, består av betygen underkänd, godkänd och väl godkänd. På caseseminariet ges något av betygen underkänd och godkänd. För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga tre examinationer är minst godkända. För betyget väl godkänd krävs att samtliga examinationer är minst godkända, och att den studerande är väl godkänd på både salsskrivningen och hemtentamen (sammanlagt 6,5 hp).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 277 sidor :
ISBN: 9789147127771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Även andra upplagan från 2015 går bra att använda.
Det komplexa uppdraget : kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
Zackariasson Maria, Gunnarsson David, Wollin Elhouar Elisabeth
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 204 sidor :
ISBN: 9789144159805
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Beroende på studentens examensinriktning tillkommer: Läroplan för förskolan (www.skolverket.se); Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se); eller Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se); samt Skollagen (www.skolverket.se); samt Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se). Obligatoriska
Texter som tillhandahålles av lärarna tillkommer.
Bergem Trygve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01267-5 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
2. uppl. : Liber : 2015 : 272 s. :
ISBN: 9789147114450
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, utifrån lärarens anvisningar.
Alternativ 33 upplagan nedan
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 277 sidor :
ISBN: 9789147127771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, utifrån lärarens anvisningar
Skola i normer
Martinsson (red.) Lena, Reimers (red.) Eva
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Beroende på studentens examensinriktning tillkommer: Läroplan för förskolan (www.skolverket.se); Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se); eller Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se); samt Skollagen (www.skolverket.se); samt Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se). Obligatoriska
Texter som tillhandahålles av lärarna tillkommer.