Engelskt namn: Knowledge, Science and Research Methodology
Denna kursplan gäller: 2017-03-13 till 2018-01-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-09
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-02 och 2023-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-08 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2020-02-03 och 2020-06-07
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-22 och 2020-02-02
Kursplan för kurser med start mellan 2017-03-13 och 2018-01-21
Kursplan för kurser med start mellan 2015-10-19 och 2017-03-12
Kurskod: 6LU006
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-05
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2017-03-15
Kursen ger en bred introduktion till frågor om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik. Den ger en förberedelse både till fortsatt akademisk utbildning och till yrkesverksamhet som lärare i förskola och skola, en verksamhet som innehåller såväl pedagogiska arbetsmoment med barn och elever som egen fortbildning och gemensam verksamhetsutveckling. I särskilt fokus för kursen står förskolans och skolans uppdrag att förmedla kunskap och stimulera kunskapsutveckling.
Kursen ger fördjupad kunskap om lagar och styrdokument rörande förskolans och skolans kunskapsuppdrag. Den introducerar begrepp, teorier och rön inom kunskaps- och vetenskapsteori. Teman som behandlas inkluderar vad kunskap är, vilka former av kunskap som finns och hur vi får sådana kunskaper. Vidare diskuteras vad som utmärker vetenskaplig forskning och vad vetenskaplighet innebär. I samband med detta introduceras även vetenskapliga metoder (såväl kvantitativa som kvalitativa). Frågan om hur beprövad erfarenhet inom läraryrket förhåller sig till vetenskaplig kunskap problematiseras och diskuteras. I kursen behandlas också kunskap och vetenskap från ett genusperspektiv, och hur olika kunskapsformer som urskiljs i läroplanen i arbetet som lärare kan användas för att analysera mål i undervisning och lärande.
Kursen ger också grundläggande praktiska redskap för och träning i att värdera informationskällor i form av källkritik, argumentationsanalys och statistik. Tillsammans med teoretiska kunskaper om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik förbereder dessa praktiska inslag blivande lärare för att kritiskt och på vetenskaplig grund utöva läraryrket.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och paneldiskussioner. All undervisning är examinationsförberedande. Föreläsningar ger studenten stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa kunskap och förståelse, men syftar också att introducera studenter till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Gruppövningarna ger stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt, men syftar även till att förankra mer faktabaserade inslag. Paneldiskussioner syftar till att knyta ihop olika delar av kursen och att relatera olika perspektiv på kunskap och vetenskap till varandra.
När studenterna är indelade i grupper kommer gruppindelning att göras utifrån studentens examensinriktning.
Examinationen består av två skrivsalstentamina. Ett syfte med skrivsalstentamen är att garantera att varje students kunskaper och reflektionsförmåga synliggörs och kan bedömas med säkerhet. Dessa tentamina innehåller dock också träningsmoment som bidrar till att befästa kunskaper och färdigheter. Den första tentamen innehåller dels en kontroll av grundläggande faktakunskaper rörande lagar och styrdokument ifråga om de olika skolnivåernas kunskapsuppdrag, dels en del om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik som examinerar både kunskap och förståelse och färdigheter och förmågor. Den andra tentamen examinerar färdighet och förmåga till praktisk informationsvärdering.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov erbjuds senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle – ett så kallat uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.
På kursen ingår två skriftliga tentamina. Den första tentamen utgörs av två delprov och den andra tentamen utgörs av tre delprov. För varje delprov ges betyget underkänt (U), godkänt (G), eller väl godkänt (VG). För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes analytiska och problematiserande förmåga. Utöver betyg på de fem delproven ges också ett betyg på hel kurs. För G på hel kurs krävs minst G på samtliga delprov. För VG på helkurs krävs minst G på samtliga delprov och VG på sammanlagt minst 5,5 hp av delproven.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 25-76 och 90-91 (sammanlagt 53 sidor)
Kjørup Søren
Människovetenskaperna problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
Lund: Studentlitteratu : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet "Vetenskapens kön" (s. 107-122, tillgänglig i cambro)
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
Stockholm : Bonnier : 2001 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-057677-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (15 sidor, tillgänglig i Cambro)
.
Urval om motsvarande 70 sidor från SCB:s material: Klassrummet och "Statistikskolan"
SCB : . :
http://www.scb.se
Obligatorisk
.
Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
Skolverket : 2013 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller senare upplaga
Läsanvisning: hela boken
.
SOU 1992:94. Skola för bildning.
Utbildningsdepartementet, Stockholm: Allmänna Förlaget. : . :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 2. Kunskap och lärande (25 sidor) Tillgänglig i elektronisk form på regina.kb.se/sou/
http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar Läsanvisning: Sök efter ordet "kunskap" i lagen, och bekanta dig med de delar som berör kunskap. Vid omläsning, fokusera på de avsnitt som behandlats i undervisningen Den för studentens examensinriktning relevanta läroplanen bland följande tre: Förskollärarprogrammet: Läroplan för förskolan Lpfö 98 (https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser ) Läsanv: Hela läroplanen
Grundlärarprogrammet: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 2011 (https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser ) Läsanv: Inledning och del 1 och 2 (sid 1-19), samt en kursplan (ur del 3) i valfritt ämne Ämneslärarprogrammet: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 ("Lgy 11") Skolverket 2011 (https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser ); Läsanv: Del 1-2 (sid 1-16), samt en ämnesplan (ur del 4) i valfritt ämne
Vetenskapliga artiklar, utdrag ur böcker och annat material som tillhandahålls av lärarna tillkommer.
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 25-76 och 90-91 (sammanlagt 53 sidor)
Kjørup Søren
Människovetenskaperna problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
Lund: Studentlitteratu : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet "Vetenskapens kön" (s. 107-122, tillgänglig i cambro)
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
Stockholm : Bonnier : 2001 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-057677-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (15 sidor, tillgänglig i Cambro)
.
Urval om motsvarande 70 sidor från SCB:s material: Klassrummet och "Statistikskolan"
SCB : . :
http://www.scb.se
Obligatorisk
.
Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
Skolverket : 2013 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller senare upplaga
.
SOU 1992:94. Skola för bildning.
Utbildningsdepartementet, Stockholm: Allmänna Förlaget. : . :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 2. Kunskap och lärande (25 sidor) Tillgänglig i elektronisk form på regina.kb.se/sou/
Skollagen http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar Läsanvisning: Sök efter ordet "kunskap" i lagen, och läs de delar som berör kunskap. Fokusera på det som behandlas i undervisningen Den för studentens examensinriktning relevanta läroplanen bland: Läroplan för förskolan Lpfö 98, reviderad 2010 (www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973 );
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 2011 (www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973 ) Läsanvisning: Urval som preciseras under kursen Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 Skolverket 2011 (www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973 ); Läsanvisning: Urval som preciseras under kursen Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar, utdrag ur böcker och annat material som tillhandahålls av lärarna tillkommer.