"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Demokrati, individ och samhälle, 10 hp

Engelskt namn: Democracy, the individual and society

Denna kursplan gäller: 2015-09-21 och tillsvidare

Kurskod: 6LU002

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-03-02

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2015-09-18

Innehåll

Kursen består av två delar: Lärarens uppdrag: Människosyn, etik och demokrati, och Det heterogena klassrummet – Barn- och ungdomskultur, etnicitet och mångfald.

Kursdelen Lärarens uppdrag behandlar lärarens uppdrag med särskilt fokus på förskolans och skolans värdegrund och fostransuppdrag. Begrepp som demokrati, människosyn, etik och likabehandling analyseras och anknyts till förskolans och skolans verksamhet. Kursdelen syftar till att fördjupa kunskapen om hur lärarens uppdrag som förmedlare av demokratiska värderingar kan genomföras i en förskola och skola som präglas av mångfald, och bidra till en medvetenhet om läraruppdraget i allmänhet och skolans värdegrund och fostransuppdrag i synnerhet. Det är en medvetenhet som studenten ska kunna ha med sig, förhålla sig till och fördjupa under kommande studier, VFU och i yrkeslivet.

Kursdelen Det heterogena klassrummet handlar om skolans och förskolans vardag ur ett kulturellt perspektiv. Begrepp som kön, klass, etnicitet, sexualitet och hälsa används för att ge kunskap om hur likheter och skillnader skapas i skolans värld. Syftet är att ge grundläggande kunskaper om sociala och kulturella förutsättningar för skolarbetet. Under kursen behandlas också hur elevers och lärares liv utanför skolan inverkar på lärande och undervisning, till exempel familjeförhållanden, fritidsvanor, populärkultur och användningen av sociala medier.
Kunskaperna om läraruppdraget, värdegrundsarbetet och om ungas livsvillkor bygger på aktuell forskning.
 

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse
- Visa grundläggande kunskap om vad relevanta styrdokument säger om lärarens uppdrag, med särskilt fokus på förskolans och skolans värdegrund och fostransuppdrag
- Visa grundläggande förståelse för begreppen värdegrund, demokrati, människosyn, etik och likabehandling
- Visa grundläggande kunskap om betydelsen av barns och ungas sociala och kulturella bakgrund och de konsekvenser den kan få för arbetet i förskola och skola
- Visa grundläggande kunskap om vad kulturell mångfald innebär för det dagliga livet i förskola och skola
- Visa grundläggande kunskap om, och kunna förstå innebörden av, de principer som utgör lärares yrkesetik
- Visa grundläggande kunskaper om hur olika former av mångfalds- och värdegrundsarbete bedrivs i förskola och skola

Färdighet och förmåga
- Visa förmåga att analysera och reflektera över innebörden i skolans värdegrund
- Visa förmåga att reflekterande och självständigt kunna tillämpa skolans styrdokument i konkreta situationer
- Visa förmåga att använda kunskap om barns och ungdomars sociala och kulturella bakgrunder i tillämpningen av skolans styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa att hon/han kan förhålla sig till hur skolans styrdokument och värdegrund är tillämpliga i olika sammanhang
- Visa att hon/han kan identifiera möjliga konflikter mellan a)olika komponenter i skolans värdegrund, b)olika principer i lärares yrkesetik, och c)olika mål i skolans värdegrund, och på ett reflekterande sätt förhålla sig till sådana konflikter i konkreta situationer

 

 

Behörighetskrav

Univ: Genomgången kurs "Kunskap, undervisning, lärande 1" 10 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och olika typer av gruppövningar. Föreläsningar ger studenten stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa ”grundläggande kunskaper”, men syftar också att introducera studenter till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Seminarier och gruppövningar ger stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt.

När studenterna är uppdelade i grupper kommer gruppindelningen i möjligaste mån att göras utifrån studenternas examensinriktning.
 

 

Examination

Examinationen består av skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, varav två så kallade caseseminarier, samt en reflektionsuppgift.

Caseseminariet syftar till att examinera färdigheter och förhållningssätt. Studenterna ska självständigt kunna identifiera såväl svårigheter som möjligheter i lärarens arbete med att tillämpa skolans styrdokument, samt diskutera hur sociala och kulturella förhållanden i samhället inverkar på livet i skolan. Varje caseseminarium läggs upp så att ett antal studenter arbetar med en realistisk situation där problematiska frågor kring kursens innehåll behandlas. Det kan t ex vara frågan om hur skolan ska förhålla sig till om ett parti vars program strider mot skolans värdegrund ändå kan tillåtas propagera i skolan, hur odemokratiska eller invandrarfientliga åsikter får och kan bemötas, hur konflikter mellan elever baserat på olika religiösa eller kulturella föreställningar får och kan hanteras eller hur frågor kring olika former av familjekonstellationer får och kan besvaras. Själva examinationen sker antingen genom att ett antal frågor distribueras i förväg och svaren insamlas före själva case-diskussionen, eller genom att caseseminariet sammanfattas med hjälp av en inlämningsuppgift som ska vara klar några dagar senare, när reflektionerna hunnit mogna. Vid caseseminarierna kommer studenterna i den utsträckning det är möjligt att arbeta i grupper baserade på studenternas examensinriktning och uppgifterna är riktade till respektive examensinsriktning.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes analytiska och problematiserande förmåga.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

 

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 39

Människosyn, etik och demokrati.

Bergem Tryggve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :

Dessa tillhandahålls som stenciler, eller elektronisk (du behöver alltså inte köpa eller låna dessa)

Ahlenius Henrik
Förord & Normativa teorier. Vad är moraliskt rätt?
. : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid. 7-10 & 17-28 i "Vad är moraliskt rätt"

Glover Jonathan
The scope and Limits of Moral Argument
. : 1990 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap 2, i "Causing Death and Saving Lives"

Demokrati och inkludering – en begreppsdiskusion
Carlsson Reidun, Nilholm Claes
. : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utbildning och Demokrati, 13(2): 77-95. https://inforum.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2004/Nr_2/Carlsson_Nilholm.pdf

Christiano Tom
Democracy
The International Encyclopedia of Ethics : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillgänglig online via universitetsbiblioteket, i Hugh LaFollette (red.)

Det heterogena klassrummet

Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerup : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-40-66419-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessa tillhandahålls som stenciler, eller elektronisk (du behöver alltså inte köpa eller låna dessa)

Runfors Ann
Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar
. : 2006 :
http://www.regeringen.se/contentassets/38b1c68cac07410db29c65910627d9e6/utbildningens-dilemma---demokratiska-ideal-och-andrafierande-praxis-sou-200640
Obligatorisk
Läsanvisning: I: Sawyer Lena och Kamali Masoud (red.): Utbildningens dilemma: demokratiska ideal och andrafierande praxis. SOU 2006:40 31s ( s135-166).

Lagar och förordningar (ca 150 sid.) ***************************** Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se) Läroplan för förskola (www.skolverket.se) Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se) Skollag, kap. 1-7 samt relevanta kapitel beroende på den studerandes examensinriktning (www.skolverket.se)

Ytterligare artiklar tillkommer.