"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter, 7,5 hp

Engelskt namn: Teaching pupils with Language, Reading and Writing Disabilities

Denna kursplan gäller: 2017-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 6LI012

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-12-21

Innehåll

I kursen ges en fördjupad kunskap om elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter (t.ex. språkstörning, dyslexi) med teoretisk förankring i språkpsykologiska och specialpedagogiska perspektiv. Stort utrymme ägnas evidensbaserade pedagogiska arbetssätt och metoder som främjar lärandet för elever i klassrummet med fokus på språk-, läs- och skrivförmåga. I kursen behandlas även hur skolan och pedagogen i samverkan med andra verksamheter och professioner kan ge stöd och utmaning till elever.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • beskriva olika uttryck för elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter utifrån språkpsykologiska och specialpedagogiska perspektiv samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter kan få i den pedagogiska praktiken.
  • redogöra för centrala begrepp och frågeställningar i relation till elevers inlärningssvårigheter av relevans för lärarens kompetens och yrkesroll.
  • visa kunskap om centrala styrdokument som berör extra anpassningar och särskilt stöd i undervisningen.

Färdighet och förmåga

  • analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter i relation till läroplanens mål och styrdokument.
  • diskutera möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd.
  • diskutera implementering i den egna undervisningen av evidensbaserade metoder lämpliga för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera skolans betydelse i utvecklandet av en inkluderande gynnsam pedagogisk miljö för alla elever.
  • kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det specialpedagogiska fältet med fokus på språk-, läs- och skrivsvårigheter.

Behörighetskrav

Univ: Ett av följande alternativ: 1) Lärarexamen eller 2) Minst 180 hp inom lärarutbildning i vilka ska ingå minst 6 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Gy: Engelska B/6 och Svenska B alternativt Svenska som andraspråk.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar (på campus och strömmande via lärplattform) och seminarier (inkluderar grupparbete). Obligatorisk närvaro på två seminarier. Om studenten inte kan närvara vid obligatoriska seminarier kan studenten komplettera med individuell skriftlig uppgift.

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

 

Examination

Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.

Examinationen sker i form av två gruppexaminationer på campus och i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Gruppexaminationerna genomförs i form av ett artikelseminarium och därutöver ett seminarium där studenterna i en gruppredovisning muntligt reflekterar och diskuterar olika fiktiva fall i relation till kurslitteratur och artiklar. Artikelseminariet examinerar de förväntade studieresultat (FSR) som berör kunskap och förståelse, medan gruppredovisningen utifrån olika fall examinerar FSR i relation till färdighet och förmåga, samt värdering och förhållningssätt. Uppgifterna bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd.

Den individuella skriftliga inlämningsuppgiften examinerar FSR som berör kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värdering och förhållningssätt utifrån kurslitteratur, föreläsningar och seminarier och lämnas in i samband med kursens avslut. Inlämningsuppgiften bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd och bestämmer således betyget för kursen.

För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kurslitteraturens innehåll i relation till pedagogisk praktik.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på kurs som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på kursen. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på kursen, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
 
Vid det första omprovstillfället på kursen, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade examinationstillfället.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Övriga föreskrifter

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 1

Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
ISBN: 9789144058160
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-07978-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap.1

Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1,2,3 och 4

Developmental disorders of language learning and cognition
Hulme Charles, Snowling Margaret J.
Chichester : Wiley-Blackwell : 2009 : 434 s. :
ISBN: 9780631206118
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 4

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Boston : Pearson : cop. 2012 : xvi, 303 p. :
ISBN: 9780137072774
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: alternativt

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och styrdokument tillkommer enligt anvisningar.