"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, 30 hp

Engelskt namn: Degree project: PGDip in Special Needs Training with specialisation in the development of language, writing and reading

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 6LI008

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-06-30

Innehåll

Kursen utgörs av fyra moment som leder till ett självständigt vetenskapligt arbete med grund i speciallärarens yrkesverksamhet. Arbetet genomförs företrädesvis i par, men även enskilt arbete kan förekomma. Arbetet omfattar formulering av forskningsfrågor mot bakgrund av tidigare nationell och internationell forskning och speciallärarens yrkesroll, metodval, planering, genomförande, analys och rapportering av resultat. Forskningsmetoder inom det specialpedagogiska området, etiska överväganden samt forskningskommunikation ingår.

Moment 1. Att skriva forskningsplan 3 hp
Här behandlas följande:

  • hur man identifierar och formulerar forskningsfrågor med relevans för inriktningen och för speciallärarens yrkesroll
  • hur man väljer och motiverar forskningsmetod mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • hur man presenterar en text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade
  • att värdera tidigare forskning

Moment 2. Etik, metod och akademiskt skrivande 5 hp
Här behandlas följande:

  • identifiering och formulering av forskningsfrågor med relevans för inriktningen och för speciallärarens yrkesroll mot bakgrund av tidigare forskning
  • redovisning av resultatet av en litteratursökning mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • hur man skriver en vetenskaplig text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • värdering av egna och andras undersökningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska överväganden

Moment 3. Att presentera, granska och diskutera vetenskapliga resultat 7 hp
Här behandlas följande:

  • muntlig och skriftlig presentation och diskussion av vetenskapliga resultat i förhållande till aktuell forskning och speciallärarens yrkesroll
  • kritisk granskning av egna och andras vetenskapliga texter

Moment 4. Slutrapport 15 hp
Moment 4 består av ett individuellt uppsatsarbete, där studenten ska:

  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna vetenskapliga kompetensutvecklingen
  • kunna samla, bearbeta och analysera data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
  • kunna presentera den genomförda studien på ett lämpligt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form
  • dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till speciallärarens yrkesverksamhet
  • visa fördjupad kunskap om barn och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
  • visa kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Moment 1: Att skriva forskningsplan 3hp

  • kunna identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för inriktningen (svenska) och för speciallärarens yrkesroll
  • kunna välja och motivera forskningsmetod mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • kunna presentera en text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • kunna värdera tidigare forskning

Moment 2: Etik, metod och akademiskt skrivande 5hp

  • kunna identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för inriktningen (svenska) och för speciallärarens yrkesroll mot bakgrund av tidigare forskning
  • kunna redovisa resultatet av en litteratursökning mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • kunna presentera en vetenskaplig text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • kunna värdera egna och andras undersökningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter

Moment 3: Att presentera, granska, och diskutera vetenskapliga resultat 7 hp

  • kunna presentera och diskutera vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt i förhållande till aktuell forskning och speciallärarens yrkesroll
  • kunna kritiskt granska och på vetenskaplig och yrkesmässig grund konstruktivt diskutera egna och andras vetenskapliga texter

Moment 4: Slutrapport 15 hp

  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna vetenskapliga kompetensutvecklingen
  • kunna samla, bearbeta och analysera data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
  • kunna presentera den genomförda studien på ett lämpligt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form
  • dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till speciallärarens yrkesverksamhet
  • visa fördjupad kunskap om barn och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
  • visa kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen

Behörighetskrav

Univ: Godkänt betyg på kursen Det specialpedagogiska fältet 15 hp, eller motsvarande. Därutöver godkända kurser om minst 30 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på campus och via en digital kursplattform, i form av föreläsningar, seminarier, konferenser och handledning gruppvis och individuellt.

Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För mer information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se "Tekniska krav för nätkurser" på www.sprak.umu.se/student/dokument

Momenten 1, 2 och 3 behandlas i tre campusträffar före slutinlämningen. Moment 1 och 2 måste vara godkända innan de återstående momenten genomgås.

Examination

Examination sker genom bedömning av inlämningsuppgifter i samband med obligatoriska seminarier, opposition samt färdig rapport.

Moment 1: Examination sker genom bedömning av forskningsplan.

Moment 2: Examination sker genom en vetenskaplig text som innehåller forskningsbakgrund, syftesbeskrivning, metod och etisk diskussion.

Moment 3: Examination sker genom muntlig och skriftlig presentation av en vetenskaplig studie och genom kritisk granskning av
medstudenters arbeten på vetenskaplig och yrkesmässig grund.

Moment 4: Examination sker genom bedömning av slutrapporten. Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå, så att individuell bedömning kan säkerställas.

Vid examination på hela kursen används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Vid examination av moment 1, 2 och 3 används betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. Vid examination av moment 4 används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment 4 samt betyget Godkänt på moment 1, 2 och 3.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 33

Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk

Vetenskapliga artiklar och metodlitteratur utifrån vald forskningsuppgift (fastställs i samråd med handledare)