"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för speciallärarexamen med inriktning svenska, 30 hp

Engelskt namn: Degree Assignment for Special Needs Education with a focus on Swedish

Denna kursplan gäller: 2013-09-09 och tillsvidare

Kurskod: 6LI006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-06-20

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-06-25

Innehåll

Kursen utgörs av fyra moment som leder till ett självständigt vetenskapligt arbete med grund i speciallärarens yrkesverksamhet. Arbetet omfattar formulering av forskningsfrågor mot bakgrund av tidigare nationell och internationell forskning och speciallärarens yrkesroll, metodval, planering, genomförande, analys och rapportering av resultat. Forskningsmetoder inom det specialpedagogiska området, etiska överväganden samt forskningskommunikation ingår.

Moment 1. Att kunna skriva forskningsplan, 3 hp
Här behandlas följande:

  • hur man identifierar och formulerar forskningsfrågor med relevans för inriktningen och för speciallärarens yrkesroll
  • hur man väljer och motiverar forskningsmetod mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • hur man presenterar en text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade
  • att värdera tidigare forskning

Moment 2. Etik, metod och akademiskt skrivande 5 hp
Här behandlas följande:

  • identifiering och formulering av forskningsfrågor med relevans för inriktningen och för speciallärarens yrkesroll mot bakgrund av tidigare forskning
  • redovisning av resultatet av en litteratursökning mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • hur man skriver en vetenskaplig text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • värdering av egna och andras undersökningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska överväganden

Moment 3. Att presentera, granska och diskutera vetenskapliga resultat 7 hp
Här behandlas följande:

  • muntlig och skriftlig presentation och diskussion av vetenskapliga resultat i förhållande till aktuell forskning och speciallärarens yrkesroll
  • kritisk granskning av egna och andras vetenskapliga texter

Moment 4. Slutrapport 15 hp
Moment 4 består av ett individuellt uppsatsarbete, där studenten ska:

  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna vetenskapliga kompetensutvecklingen
  • kunna samla, bearbeta och analysera data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
  • kunna presentera den genomförda studien på ett lämpligt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form
  • dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till speciallärarens yrkesverksamhet
  • visa fördjupad kunskap om barn och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
  • visa kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Förväntade studieresultat

Moment 1: 3hp Att kunna skriva forskningsplan
För godkänd kurs ska den studerande

  • kunna identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för inriktningen (svenska) och för speciallärarens yrkesroll
  • kunna välja och motivera forskningsmetod mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • kunna presentera en text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • kunna värdera tidigare forskning

Moment 2: 5hp Etik, metod och akademiskt skrivande
För godkänd kurs ska den studerande

  • kunna identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för inriktningen (svenska) och för speciallärarens yrkesroll mot bakgrund av tidigare forskning
  • kunna redovisa resultatet av en litteratursökning mot bakgrund av valda forskningsfrågor
  • kunna presentera en vetenskaplig text där forskningsfrågor och forskningsmetod är motiverade utifrån relevant forskningsbakgrund
  • kunna värdera egna och andras undersökningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter

Moment 3: 7 hp Att presentera, granska, och diskutera vetenskapliga resultat
För godkänd kurs ska den studerande

  • kunna presentera och diskutera vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt i förhållande till aktuell forskning och speciallärarens yrkesroll
  • kunna kritiskt granska och på vetenskaplig och yrkesmässig grund konstruktivt diskutera egna och andras vetenskapliga texter

Moment 4: 15 hp Slutrapport
För godkänd kurs ska den studerande

  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna vetenskapliga kompetensutvecklingen
  • kunna samla, bearbeta och analysera data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
  • kunna presentera den genomförda studien på ett lämpligt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form
  • dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till speciallärarens yrkesverksamhet
  • visa fördjupad kunskap om barn och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
  • visa kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen

Behörighetskrav

Univ: Godkänt betyg på kursen Det specialpedagogiska fältet 15 hp, eller motsvarande. Därutöver godkända kurser om minst 30 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på campus och via en digital kursplattform, i form av föreläsningar, seminarier, konferenser och handledning gruppvis och individuellt.

Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För mer information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se "Tekniska krav för nätkurser" på www.sprak.umu.se/student/dokument

Momenten 1, 2 och 3 behandlas i tre campusträffar före slutinlämningen. Moment 1 och 2 måste vara godkända innan de återstående momenten genomgås.

Examination

Examination sker genom bedömning av inlämningsuppgifter i samband med obligatoriska seminarier, opposition samt färdig rapport.

Moment 1: Examination sker genom bedömning av forskningsplan.

Moment 2: Examination sker genom en vetenskaplig text som innehåller forskningsbakgrund, syftesbeskrivning, metod och etisk diskussion.

Moment 3: Examination sker genom muntlig och skriftlig presentation av en vetenskaplig studie och genom kritisk granskning av
medstudenters arbeten på vetenskaplig och yrkesmässig grund.

Moment 4: Examination sker genom bedömning av slutrapporten.

Vid examination på hela kursen används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Vid examination av moment 1, 2 och 3 används betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. Vid examination av moment 4 används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment 4 samt betyget Godkänt på moment 1, 2 och 3.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges. Student som inte lämnat in uppgift före det stoppdatum som satts av institutionen eller av enskild lärare kan ej garanteras att få uppgiften rättad inom 15 arbetsdagar.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk

Vetenskapliga artiklar och metodlitteratur utifrån vald forskningsuppgift (fastställs i samråd med handledare)