"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3, 15 hp

Engelskt namn: Special Needs Eduaction in Literacy and Numeracy for Early Years Classes and Grades 1-3

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6LI005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-11-01

Innehåll

Kursen behandlar specialpedagogiska behov och metoder inom ämnesområdena matematik och svenska med fokus på de tidiga skolåren. Kursens syfte är att ge de blivande lärarna fördjupad ämnesdidaktisk kunskap för att kunna anpassa sin undervisning till stöd och hjälp för elever i svårigheter inom språk-, läs-, skriv- eller matematikutvecklingen.
Metoder, IT-stöd och undervisningsstrategier för barn i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggningsmetoder och åtgärdsprogram behandlas och exemplifieras. Språkutvecklande arbetssätt för barn med annat modersmål än svenska behandlas, liksom självförtroendets betydelse för skolarbetet. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, integrering, inkludering, exkludering och delaktighet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • redogöra för relevanta metoder i arbetet med språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling för barn i behov av särskilt stöd;
  • redogöra för diagnoser, tester och IT-stöd för arbetet med elevers matematik- och språksvårigheter;
  • diskutera språk-, begrepps- och matematikutvecklingen för elever med svenska som andraspråk

Färdighet och förmåga

  • identifiera, bedöma och dokumentera elevers inlärningssvårigheter;
  • beskriva och kritiskt granska olika sätt att dokumentera, diagnosticera och stödja elevers lärande och utveckling i svenska och matematik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera etiska och demokratiska konsekvenser av att ge, respektive inte ge, specialpedagogiskt stöd;
  • kritiskt granska och problematisera ”diagnoserna” dyslexi och dyskalkyli;
  • reflektera över betydelsen av elevernas självkänsla/självförtroende i ett lärandeperspektiv

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser Svenska för F-3, kurs II, 7,5 hp och Matematik för F-3, kurs III, 7,5 hp och genomgångna kurser Svenska F-3, kurs III, 7,5 hp och Matematik för F-3, kurs IV, 7,5 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter och intervjuer att utföra både enskilt och i grupp. Studiebesök ingår.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och examinerande seminarier. Fördjupningsuppgift/er ska redovisas muntligt och skriftligt.

För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att ur ett helhetsperspektiv analysera, problematisera och reflektera över elevers inlärningssvårigheter med fokus på språk, läs- och skrivinlärning och matematik.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 4

    Litteratur

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
    "Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
    Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
    Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
    Obligatorisk

    Frith U
    Paradoxes in the definition of dyslexia
    Dyslexia, 5(4) : 1999 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 192-214.

    Høines Marit Johnsen
    Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
    2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
    ISBN: 91-47-04670-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85143-14-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunde Olav
    När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-47-10002-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
    Obligatorisk

    Malmer Gudrun
    Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-02402-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
    ISBN: 978-91-44-02663-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
    ISBN: 978-91-40-68257-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt.
    Rönnberg Irene, Rönnberg Lennart, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk, 2001 ; (Kalmar : 131 s. :
    ISBN: 91-89314-29-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket (2006)
    Inkludering av elever ”i behov av särskilt stöd”– Vad betyder det och vad vet vi?
    Forskning i fokus nr 28 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer
    Obligatorisk

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse : [fördjupad analys av PIRLS 2006]
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 130 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
    ISBN: 978-91-85545-73-5 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
    Sterner Görel, Lundberg Ingvar
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
    Obligatorisk

    Kompendium som tillhandahålles av institutionen. Dessutom tillkommer delar av aktuella avhandlingar, samt en valfri avhandling om specialpedagogik (med inriktning mot språksvårigheter).

    Referenslitteratur

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
    http://hdl.handle.net/2077/16941
    ISBN: 91-7346-572-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedman Christina
    Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
    Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247

    Norén Eva
    Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
    Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
    ISBN: 978-91-7447-149-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
    Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
    ISBN: 978-91-7447-084-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samuelsson Stefan
    Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
    ISBN: 978-91-27-41934-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 168 s. :
    Fulltext

    Lesson study och learning study samt IKT i matematikundervisningen : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 98 s. :
    Fulltext

  • Giltig från: 2013 vecka 3

    Litteratur

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Druid-Glentow Birgit
    Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
    ISBN: 91-27-72297-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-44-06890-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frith U
    Paradoxes in the definition of dyslexia
    Dyslexia, 5(4) : 1999 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 192-214.

    Høines Marit Johnsen
    Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
    2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
    ISBN: 91-47-04670-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkinriktad undervisning : en handbok
    Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
    1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
    ISBN: 91-7382-838-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85143-14-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunde Olav
    När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-47-10002-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
    Obligatorisk

    Malmer Gudrun
    Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-02402-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
    ISBN: 978-91-44-02663-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion : grundläggande termer och begrepp
    Rehnqvist Gunilla, Svensson Gudrun
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2008 : 206 s. :
    ISBN: 978-91-40-66355-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 10-11.

    Very young learners
    Reilly Vanessa, Ward Sheila M.
    Oxford : Oxford University Press : 1997 : 197 s. :
    ISBN: 0-19-437209-X (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
    ISBN: 978-91-40-68257-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt.
    Rönnberg Irene, Rönnberg Lennart, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk, 2001 ; (Kalmar : 131 s. :
    ISBN: 91-89314-29-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Särskolan - en skolform utan utmaningar
    Skolverket : 2001 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2001/sarskolan-en-skolform-utan-utmaningar-1.12056
    Obligatorisk

    Att läsa och skriva - forskning och erfarenhet
    Skolverket. Stockholm: Fritzes : 2007 :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 90 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
    ISBN: 978-91-85545-37-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket 2009
    Vad påverkar resultaten i svensk skola - en sammanfattande analys. Rapporten kan laddas från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    Stockholm : Fritzes : 2009 : 55s :
    Obligatorisk

    Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse : [fördjupad analys av PIRLS 2006]
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 130 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
    ISBN: 978-91-85545-73-5 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
    Sterner Görel, Lundberg Ingvar
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
    Obligatorisk

    Kompendium som tillhandahålles av institutionen. Dessutom tillkommer delar av aktuella avhandlingar.

    Referenslitteratur

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
    http://hdl.handle.net/2077/16941
    ISBN: 91-7346-572-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedman Christina
    Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
    Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Norén Eva
    Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
    Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
    ISBN: 978-91-7447-149-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
    Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
    ISBN: 978-91-7447-084-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 168 s. :
    Fulltext

    Lesson study och learning study samt IKT i matematikundervisningen : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 98 s. :
    Fulltext