Engelskt namn: Special Needs Eduaction in Literacy and Numeracy for Early Years Classes and Grades 1-3
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6LI005
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-11-01
Kursen behandlar specialpedagogiska behov och metoder inom ämnesområdena matematik och svenska med fokus på de tidiga skolåren. Kursens syfte är att ge de blivande lärarna fördjupad ämnesdidaktisk kunskap för att kunna anpassa sin undervisning till stöd och hjälp för elever i svårigheter inom språk-, läs-, skriv- eller matematikutvecklingen.
Metoder, IT-stöd och undervisningsstrategier för barn i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggningsmetoder och åtgärdsprogram behandlas och exemplifieras. Språkutvecklande arbetssätt för barn med annat modersmål än svenska behandlas, liksom självförtroendets betydelse för skolarbetet. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, integrering, inkludering, exkludering och delaktighet.
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Godkända kurser Svenska för F-3, kurs II, 7,5 hp och Matematik för F-3, kurs III, 7,5 hp och genomgångna kurser Svenska F-3, kurs III, 7,5 hp och Matematik för F-3, kurs IV, 7,5 hp eller motsvarande kurser.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter och intervjuer att utföra både enskilt och i grupp. Studiebesök ingår.
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och examinerande seminarier. Fördjupningsuppgift/er ska redovisas muntligt och skriftligt.
För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att ur ett helhetsperspektiv analysera, problematisera och reflektera över elevers inlärningssvårigheter med fokus på språk, läs- och skrivinlärning och matematik.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
"Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Obligatorisk
Frith U
Paradoxes in the definition of dyslexia
Dyslexia, 5(4) : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 192-214.
Høines Marit Johnsen
Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
ISBN: 91-47-04670-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85143-14-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
Obligatorisk
Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
ISBN: 978-91-44-02663-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
ISBN: 978-91-40-68257-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt.
Rönnberg Irene, Rönnberg Lennart, Skolverket
Stockholm : Statens skolverk, 2001 ; (Kalmar : 131 s. :
ISBN: 91-89314-29-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket (2006)
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd Vad betyder det och vad vet vi?
Forskning i fokus nr 28 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer
Obligatorisk
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse : [fördjupad analys av PIRLS 2006]
Stockholm : Skolverket : 2010 : 130 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
ISBN: 978-91-85545-73-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
Sterner Görel, Lundberg Ingvar
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
Obligatorisk
Kompendium som tillhandahålles av institutionen. Dessutom tillkommer delar av aktuella avhandlingar, samt en valfri avhandling om specialpedagogik (med inriktning mot språksvårigheter).
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
http://hdl.handle.net/2077/16941
ISBN: 91-7346-572-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedman Christina
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247
Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
ISBN: 978-91-7447-084-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
ISBN: 978-91-47-09324-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder : en utvärdering av matematiksatsningen
Stockholm : Skolverket : 2011 : 168 s. :
Fulltext
Lesson study och learning study samt IKT i matematikundervisningen : en utvärdering av matematiksatsningen
Stockholm : Skolverket : 2011 : 98 s. :
Fulltext
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Druid-Glentow Birgit
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
ISBN: 91-27-72297-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
ISBN: 978-91-44-06890-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frith U
Paradoxes in the definition of dyslexia
Dyslexia, 5(4) : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 192-214.
Høines Marit Johnsen
Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
ISBN: 91-47-04670-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
ISBN: 91-7382-838-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85143-14-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
Obligatorisk
Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
ISBN: 978-91-44-02663-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion : grundläggande termer och begrepp
Rehnqvist Gunilla, Svensson Gudrun
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2008 : 206 s. :
ISBN: 978-91-40-66355-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 10-11.
Very young learners
Reilly Vanessa, Ward Sheila M.
Oxford : Oxford University Press : 1997 : 197 s. :
ISBN: 0-19-437209-X (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
ISBN: 978-91-40-68257-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt.
Rönnberg Irene, Rönnberg Lennart, Skolverket
Stockholm : Statens skolverk, 2001 ; (Kalmar : 131 s. :
ISBN: 91-89314-29-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Särskolan - en skolform utan utmaningar
Skolverket : 2001 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2001/sarskolan-en-skolform-utan-utmaningar-1.12056
Obligatorisk
Att läsa och skriva - forskning och erfarenhet
Skolverket. Stockholm: Fritzes : 2007 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 90 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
ISBN: 978-91-85545-37-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket 2009
Vad påverkar resultaten i svensk skola - en sammanfattande analys. Rapporten kan laddas från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Stockholm : Fritzes : 2009 : 55s :
Obligatorisk
Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse : [fördjupad analys av PIRLS 2006]
Stockholm : Skolverket : 2010 : 130 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
ISBN: 978-91-85545-73-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
Sterner Görel, Lundberg Ingvar
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
Obligatorisk
Kompendium som tillhandahålles av institutionen. Dessutom tillkommer delar av aktuella avhandlingar.
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
http://hdl.handle.net/2077/16941
ISBN: 91-7346-572-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedman Christina
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247
Palmer Anna
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
ISBN: 978-91-47-09324-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
ISBN: 978-91-7447-084-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder : en utvärdering av matematiksatsningen
Stockholm : Skolverket : 2011 : 168 s. :
Fulltext
Lesson study och learning study samt IKT i matematikundervisningen : en utvärdering av matematiksatsningen
Stockholm : Skolverket : 2011 : 98 s. :
Fulltext