Språk - och talutveckling under skoltiden. Lärarfortbildning, 15 hp
Engelskt namn: Speech and Language Development in the Primary School
Denna kursplan gäller: 2008-01-21
och tillsvidare
Kurskod: 6LI000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27
Innehåll
Moment 1. Barns språk-och talutveckling (Child language and speech development), 3
högskolepoäng
Barns språkliga utveckling innan skolstarten, inklusive fonetisk och fonologisk utveckling.
Moment 2. Barns tidiga literacyerfarenhet (Early Literacy), 4 högskolepoäng
Hur literacyerfarenhet inom och utanför skolan interagerar med barnens språk-och
talutveckling.
Moment 3. Försenad/avvikande språk-och talutveckling (Atypical and delayed development), 2
högskolepoäng
Genomgång av de vanligaste tal-och språkrubbningarna, inklusive pragmatisk
språkstörning.
Moment 4. Flerspråkighet (Plurilingualism), 2 högskolepoäng
Hur språk-, tal-och skriftutvecklingen påverkas av flerspråkighet.
Moment 5. Utvecklingsarbete (School-based project) 4 högskolepoäng
Utvecklingsarbete i den egna verksamheten.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande:
ha breddad kunskap om barns språk-och talutveckling i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen
ha grundläggande förståelse för hur talsignalen uppfattas och produceras
ha fördjupad kompetens om hur tal-och språkutvecklingen interagerar med läs-och skrivinlärningen
i sin praxis kunna didaktiskt tillämpa den ämneskunskap som kursen tillhandahåller
ha ökad förmåga att analysera, bedöma och dokumentera elevers språkliga utveckling
ha ökad kompetens om betydelsen av olika språklig och kulturell bakgrund för barnets skriftspråksutveckling
kunna använda och förstå fackspråklig terminologi i samtal om barn i behov av tal-och språkstöd
kunna presentera och diskutera ett utvecklingsarbete i skriftlig form.
Behörighetskrav
Lärarexamen
Undervisningens upplägg
Kursen är nätbaserad, och undervisningen består av webbaserade föreläsningar,
läsanvisningar och tillämpningsövningar. Grupparbeten kan förekomma.
Under kursen anordnas tre icke-obligatoriska träffar i Umeå då de studerande får tillfälle att lyssna på föreläsningar, redovisa muntligt och utbyta erfarenheter.
Examination
Examination sker genom analysuppgifter och redovisningar i anslutning till varje moment. På varje prov liksom på hel kurs ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs detta betyg på minst åtta högskolepoäng.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger undrkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinstor utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Denna kurs kan ej ingå tillsammans med en kurs med likartat innehåll i en examen.
Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning)
Övriga föreskrifter
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast
sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning
(2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets
webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är
inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.