"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk - och talutveckling under skoltiden. Lärarfortbildning, 15 hp

Engelskt namn: Speech and Language Development in the Primary School

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6LI000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27

Innehåll

Moment 1. Barns språk-och talutveckling (Child language and speech development), 3 högskolepoäng Barns språkliga utveckling innan skolstarten, inklusive fonetisk och fonologisk utveckling. Moment 2. Barns tidiga literacyerfarenhet (Early Literacy), 4 högskolepoäng Hur literacyerfarenhet inom och utanför skolan interagerar med barnens språk-och talutveckling. Moment 3. Försenad/avvikande språk-och talutveckling (Atypical and delayed development), 2 högskolepoäng Genomgång av de vanligaste tal-och språkrubbningarna, inklusive pragmatisk språkstörning. Moment 4. Flerspråkighet (Plurilingualism), 2 högskolepoäng Hur språk-, tal-och skriftutvecklingen påverkas av flerspråkighet. Moment 5. Utvecklingsarbete (School-based project) 4 högskolepoäng Utvecklingsarbete i den egna verksamheten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • ha breddad kunskap om barns språk-och talutveckling i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen • ha grundläggande förståelse för hur talsignalen uppfattas och produceras • ha fördjupad kompetens om hur tal-och språkutvecklingen interagerar med läs-och skrivinlärningen • i sin praxis kunna didaktiskt tillämpa den ämneskunskap som kursen tillhandahåller • ha ökad förmåga att analysera, bedöma och dokumentera elevers språkliga utveckling • ha ökad kompetens om betydelsen av olika språklig och kulturell bakgrund för barnets skriftspråksutveckling • kunna använda och förstå fackspråklig terminologi i samtal om barn i behov av tal-och språkstöd • kunna presentera och diskutera ett utvecklingsarbete i skriftlig form.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Kursen är nätbaserad, och undervisningen består av webbaserade föreläsningar, läsanvisningar och tillämpningsövningar. Grupparbeten kan förekomma. Under kursen anordnas tre icke-obligatoriska träffar i Umeå då de studerande får tillfälle att lyssna på föreläsningar, redovisa muntligt och utbyta erfarenheter.

Examination

Examination sker genom analysuppgifter och redovisningar i anslutning till varje moment. På varje prov liksom på hel kurs ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs detta betyg på minst åtta högskolepoäng. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger undrkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinstor utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Denna kurs kan ej ingå tillsammans med en kurs med likartat innehåll i en examen. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning)

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4