"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs - och skrivutveckling, kurs 3, 15 hp

Engelskt namn: Learning to read and write, course 3

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ057

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-06-30

Innehåll

Moment 1
I momentet fördjupas kunskaper inom skriv- och läsundervisning i de tidigare skolåren ur teoretiska och didaktiska perspektiv varvid vikten av kontinuitet och mångfald betonas. Kursen behandlar vidare ett sammansatt text- och litteracitetsbegrepp med betoning på muntlig och skriftlig dialog via text och bild. Teorier om textanalys och litteratursamtal, behandlas och läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer bearbetas. I kursen behandlas olika faktorer som kan påverka skriv- och läsinlärning/-utveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar barns skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Det intersektionella perspektivet bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur.

Moment 2
Momentets centrala innehåll utgörs av forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen behandlar temainriktade arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena ska grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och ha fokus på läs- och skrivutveckling där skönlitteratur, faktalitteratur och processinriktat skrivande ska utgöra basen för arbetet. Den studerandes eget skrivande och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt behandlas.

Förväntade studieresultat

För godkänt betyg ska den studerande
Moment 1
Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera teorier och aktuell forskning om skriv - och läsinlärning/-utveckling och problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen;
  • redogöra för och diskutera olika didaktiska strategier för skriv- och läsinlärning/utveckling utifrån svensk och internationell forskning;
  • redogöra för olika mediers influenser på barns läs- och skrivinlärning

Färdighet och förmåga

  • utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan;
  • planera och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet;
  • motivera val av och planera för skönlitteratur i undervisningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • bedöma och kommunicera barns tal-, skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv;
  • analysera läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet, och motivera val av litteratur för olika barngrupper;

Moment 2
Kunskap och förståelse

  • beskriva skrivprocessens olika delar
  • tillämpa teorier om läsning och litteratur i ett pedagogisk arbete
  • beskriva vad som utmärker ett språkutvecklande, temainriktat arbetssätt

Färdighet och förmåga

  • planera, skriva och presentera ett eget utvecklingsarbete
  • använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll med fokus på språk och text
  • planera och motivera läs- och skrivpedagogiska aktiviteter
  • anpassa planerad undervisning till elevers olika förutsättningar
  • redovisa ett projektarbete skriftligt med vetenskaplig karaktär och med utvecklad formaliahantering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter
  • analysera och reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen
  • värdera och diskutera litteraturens betydelse för språkutveckling
  • utvärdera och konstruktivt granska sitt eget och andras utvecklingsarbeten

Behörighetskrav

UK I och Svenska för F-3 kurs 1 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på halvfart, distans. Undervisningen är nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom litteraturseminarier och skriftlig hemtentamen samt skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete/tematiskt arbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.

För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 26

    Moment 1

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Böcker inom och omkring oss
    Chambers Aidan, Chambers Aidan., Kuick Katarina
    Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing : 2011 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-85763-19-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tjernberg Catharina
    Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 198 sidor :
    ISBN: 9789147124992
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westlund Barbro
    Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
    ISBN: 9789127136007
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
    Skolverket : 2013 :
    Obligatorisk

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
    Skolverket : 2012 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar kan tillkomma

    Skönlitteratur

    I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista

    Flickan med svavelstickorna
    Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
    ISBN: 91-622-6876-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mio, min Mio
    Lindgren Astrid, Wikland Ilon
    11. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 178, [2] s. :
    ISBN: 91-29-65770-9 (inb.) : 155:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stark Ulf
    Rymlingarna
    Stockholm : Lilla Piratförlaget : [2018] : 135 sidor :
    ISBN: 9789188279552
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ingemansson Mary
    Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
    ISBN: 9789144104829
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att undervisa nyanlända : metoder, reflektioner och erfarenheter
    Kaya Anna, Persson John
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 267 s. :
    ISBN: 9789127146648
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12240-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egen vald skön- och facklitteratur för barn och unga tillkommer

  • Giltig från: 2019 vecka 25

    Moment 1

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Böcker inom och omkring oss
    Chambers Aidan, Chambers Aidan., Kuick Katarina
    Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing : 2011 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-85763-19-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eckeskog Helena
    Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144104232
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tjernberg Catharina
    Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 198 sidor :
    ISBN: 9789147124992
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westlund Barbro
    Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
    ISBN: 9789127136007
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
    Skolverket : 2013 :

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
    Skolverket : 2012 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar kan tillkomma

    Skönlitteratur

    I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista

    Flickan med svavelstickorna
    Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
    ISBN: 91-622-6876-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mio, min Mio
    Lindgren Astrid, Wikland Ilon
    11. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 178, [2] s. :
    ISBN: 91-29-65770-9 (inb.) : 155:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stark Ulf
    Rymlingarna
    Stockholm : Lilla Piratförlaget : [2018] : 135 sidor :
    ISBN: 9789188279552
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ingemansson Mary
    Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
    ISBN: 9789144104829
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12240-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egen vald skön- och facklitteratur för barn och unga tillkommer

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Moment 1

    Barnlitteraturanalyser
    Andersson Maria, Druker Elina
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 213 s. :
    ISBN: 978-91-44-04028-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Urval

    Böcker inom och omkring oss
    Chambers Aidan, Chambers Aidan., Kuick Katarina
    Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing : 2011 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-85763-19-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eckeskog Helena
    Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144104232
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hill Susan
    Developing early literacy. Assesment and teaching
    Eleanor Curtai Publishing, Hong Kong : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Distribueras vid kursstart

    Litterära föreställningsvärldar : litteraturundervisning och litterär förståelse
    Langer Judith A., Sörmark Anna
    Göteborg : Daidalos : 2005 : 190 s. :
    ISBN: 91-7173-226-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
    Skolverket : 2013 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
    Skolverket : 2012 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar kan tillkomma

    Skönlitteratur

    I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista

    Flickan med svavelstickorna
    Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
    ISBN: 91-622-6876-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den ståndaktige tennsoldaten
    Andersen H. C., Carstensen Bodil, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 24 s. :
    ISBN: 91-622-6878-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Batista Natalia.
    Mjau.
    1. uppl. : Göteborg : Kabusa : 2010 : [63] s. :
    ISBN: 978-91-7355-130-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ABC
    Hellsing Lennart, Ströyer Poul
    4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1995 : [32] s. :
    ISBN: 91-29-63760-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Hur gick det sen? : [boken om Mymlan, Mumintrollet och lilla My]
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0400-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sunnanäng
    Lindgren Astrid, Wikland Ilon
    4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
    ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sagan Sunnanäng ur boken med samma namn

    Barnens versbok : en antologi
    Forslind Ann, Widerberg Siv, Widerberg Gertrud
    Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1986 : 261, [11] s. :
    ISBN: 91-7448-385-4 ; 10:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eller senare upplaga. Urval

    En valfri folksaga ur bröderna Grimms samlingar

    Moment 2

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
    Obligatorisk

    Valbar litteratur ca 200 s.