"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för grundlärarexamen med inriktning mot grundskolans år 4-6, 30 hp

Engelskt namn: Degree of Master of Arts in Primary Education, Grades 4-6

Denna kursplan gäller: 2014-08-04 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ051

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-05-23

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av undervisning och lärande inom svenska, matematik eller engelska och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med den vetenskapliga uppsatsen förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.

Kursen bygger på de teoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper och färdigheter som studenterna tillägnat sig i ämnesstudier och utbildningsvetenskaplig kärna, och på de insikter i lärarens yrkesroll som nåtts under verksamhetsförlagd utbildning.

Kursen inleds med en introduktion i vetenskapligt arbete med fokus på formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Den innefattar även begreppsanvändning och källkritiska överväganden inom för arbetet relevanta områden.

Kursen består av tre moment.

Moment 1. Forskningsplanering, 7,5 hp
Momentet behandlar forskningsprocessens delar med tonvikt på formulering av syfte och forskningsfrågor inom området undervisning och lärande inom svenska, matematik eller engelska samt utarbetande av en forskningsbakgrund inom individuellt valt ämnesområde.
I valet av forskningsfråga ska hänsyn tas till relationen mellan ämnesinnehåll och ämnesdidaktik liksom kopplingen till utbildningsvetenskaplig kärna och lärarens yrkesroll. Etiska aspekter ska beaktas. Till forskningsfrågorna ska fogas en preliminär diskussion av lämpliga metoder för den planerade undersökningen.

Moment 2. Genomförande av forskningsuppgift, 7,5 hp
Revidering av syfte och frågeställningar, beskrivning av metod för insamling och analys av material samt utformning av utkast till forskningsrapport där preliminära resultat presenteras.

Moment 3. Forskningsrapportering, 15 hp
Färdigställande av forskningsrapport i form av en vetenskaplig artikel omfattande maximalt 15 000 ord. I dess slutversion ska följande delar vara väl beskrivna och motiverade: syfte och frågeställningar, insamling och analys av material, diskussion av resultaten mot bakgrund av en koncentrerad teoretisk bakgund. Försvar av den egna och opposition på annans examensarbete.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • formulera ett syfte och forskningsbara frågor
  • inplacera studien i ett forskningsområde och definiera ett antal nyckelbegrepp i en kunskapsöversikt baserad på svensk och internationell forskningslitteratur
  • beskriva en lämplig metod för insamling av material samt anlägga etiska aspekter på den planerade forskningsuppgiften
  • presentera en realistisk tidsplan för arbetet

Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • självständigt formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar kopplade till ämnesdidaktik samt lärarens yrkesroll
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
  • strukturera en sammanhängande presentation av den egna undersökningens syfte, frågeställningar, metodbeskrivning samt preliminära resultat mot bakgrund av en forskningsöversikt

Moment 3
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • uppvisa för forskningsuppgiften nöjaktiga kunskaper inom det valda ämnesområdet och grundläggande förståelse av dess nyckelbegrepp
  • uppvisa relevant och aktuell kunskapsbas i valet av primär- och sekundärkällor
  • uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • självständigt formulera syfte och undersökningsbara frågeställningar mot bakgrund av tidigare ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk forskning och lärarens yrkesroll
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
  • bearbeta, tolka och analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer samt i uppsatsen redogöra för detta
  • dra slutsatser utifrån egna resultat med referens till tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat,
  • strukturera en sammanhängande presentation med väl underbyggda argument
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil
  • utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med anvisningar
  • kunna presentera och diskutera egna och andras forskningsfrågor och forskningsresultat muntligt och skriftligt, i förhållande till aktuell forskning och den egna inriktningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • göra bedömningar som är relevanta för det pedagogiska arbetet utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv
  • konstruktivt kunna såväl ge som ta emot kritik.

Behörighetskrav

Utbildningsvetenskaplig kärna I och II, VFU I och II, genomgången kurs Läraryrkets dimensioner (VFU III) samt ämnesstudier om lägst 90 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av seminarier samt handledning såväl gruppvis som individuellt. Den studerande ska regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande.

Hela eller delar av den planerade studien genomförs med fördel vid någon av de praktikskolor där studenten genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Omfattningen av vistelsen görs upp mellan studenten och praktikskolan. Arbetet på praktikskolan kan omfatta ca två veckor, vilket inkluderar diskussion kring problemformulering, ev. datainsamling samt presentation av studiens resultat.

Examination

Moment 1
Examinationen i moment 1 görs genom bedömning av utarbetad forskningsplan. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 1 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande moment.

Moment 2
Examinationen i moment 2 görs dels fortlöpande vid de obligatoriska seminarierna, dels genom bedömning av utkast till forskningsrapport. I detta moment används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 2 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande moment.

Moment 3
Examinationen i moment 3 görs genom bedömning av färdigställt examensarbete. Här krävs att den studerande presenterat och försvarat ett examensarbete som motsvarar de förväntade studieresultaten samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. Vid examinationen av detta moment används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på momentet vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på 15 hp.

Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.

Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 32

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar samt annan teoretisk och metodologisk litteratur inom läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån vald forskningsuppgift (fastställs i samråd med handledare). Handbok i vetenskapligt skrivande t.ex:

Examensarbetet i lärarutbildningen: undersökningsmetoder och språklig utformning.
Johansson Bo, Svedner Per Olov
Uppsala: Kunskapsföretaget : 2010, 5u. :

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Se Umeå UB:s söktjänst