"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskap undervisning och lärande II för F-3 (UK), 10 hp

Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning for Early Years Classes and Grades 1-3

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ047

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-11-01

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-02-07

Innehåll

Kursen sätter läraryrket samt lärares kunskapsutveckling och undervisning i breda, historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang.

Moment 1. Generellt innehåll, 7 hp

Perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori fördjupas och sätts i samband med utvecklingen av skolans undervisning och lärarprofessionen. Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom övriga faktorer som påverkar utbildningens styrning, organisation och villkor. Den historiska framväxten av utbildningssystemet och läraryrket behandlas, inklusive hur den utvecklingen interagerat med samhällsförändringar och pedagogiska idéer.

Den historiska belysningen av utbildningsväsendet kompletteras med internationella perspektiv. Med fokus på förskoleklass till och med årskurs 6, studeras skola och lärarutbildning i valda områden i världen. Inom momentet bearbetas utbildningsvokabulär på engelska med sikte på att de blivande lärarna ska ha beredskap för att kunna delta i internationella utbyten.

Utbildningsvetenskap som mångvetenskap liksom forskning som grund för skolutveckling ges ytterligare belysning genom seminariedagar där aktuella forskningsprojekt och skolutvecklingsprojekt med fokus på tidiga år presenteras. Vetenskapligt skrivande behandlas både generellt och specifikt inom de områden som ingår i utbildningsvetenskap.  Momentet blickar därmed framåt mot examensarbetet och mot UK III.

Röst och talvård ingår i kursen, och studenten arbetar löpande med sin kompetensuppföljning.

Moment 2. Inriktningsspecifikt innehåll, 3 hp

Förskoleklassens position i spänningsfältet mellan förskola och skola problematiseras.
Frågor om förskoleklassens specifika uppdrag och villkor i utbildningssystemet, och vad dessa kan betyda för yrkesrollen och för arbetet i förskoleklass, behandlas. Lärarens möjlighet att bygga vidare på förskolans tradition av lek och lärande i relation till förskoleklassens specifika uppdrag, belyses och diskuteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för utbildningsväsendets och läraryrkets framväxt och utveckling i ljuset av pedagogisk teori och samhällsförändringar över tid
  • Redogöra för olika teoretiska uppfattningar om kunskapsproblemet samt för aktuell forskning om läraryrkets kunskapsutveckling
  • Beskriva och diskutera förskoleklassens position och specifika uppdrag
  • Diskutera och jämföra skola och lärarutbildning i skolans tidigare år, i olika delar av världen

Färdighet och förmåga

  • Problematisera styrdokumentens och andra ramfaktorers betydelse för didaktiska överväganden i innehållsligt, metodologiskt och legitimerande avseende
  • Diskutera och problematisera olika kunskapstraditioners och vetenskapliga traditioners betydelse för utvecklingen av undervisning och skolämnen
  • Använda grundläggande vetenskapliga skriv- och textkonventioner
  • Använda röst, tal och språk på ett ändamålsenligt sätt i muntlig presentation
  • Beskriva och diskutera lärande och arbetssätt i relation till förskoleklassens specifika uppdrag

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Tillgodogöra sig och kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det utbildningsvetenskapliga fältet
  • Kritiskt värdera yrkesrollen i relation till utvecklingen av vetenskap, samhälle, IKT och internationella perspektiv

Behörighetskrav

Godkänt betyg på kurser ingående i Utbildningsvetenskaplig kärna 1-30 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.

Examination

Studenten examineras, med stöd av digital portfolio, skriftligt och/eller muntligt. Studenterna arbetar kontinuerligt med skrivuppgifter som seminariebehandlas under momentet, och arbetet med röst och talvård tillämpas i en muntlig presentationsuppgift.
Examinationen sker löpande under kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. 

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan de i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 32