Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-02-07
Innehåll
Kursen sätter läraryrket samt lärares kunskapsutveckling och undervisning i breda, historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang.
Moment 1. Generellt innehåll, 7 hp
Perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori fördjupas och sätts i samband med utvecklingen av skolans undervisning och lärarprofessionen. Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom övriga faktorer som påverkar utbildningens styrning, organisation och villkor. Den historiska framväxten av utbildningssystemet och läraryrket behandlas, inklusive hur den utvecklingen interagerat med samhällsförändringar och pedagogiska idéer.
Den historiska belysningen av utbildningsväsendet kompletteras med internationella perspektiv. Med fokus på förskoleklass till och med årskurs 6, studeras skola och lärarutbildning i valda områden i världen. Inom momentet bearbetas utbildningsvokabulär på engelska med sikte på att de blivande lärarna ska ha beredskap för att kunna delta i internationella utbyten.
Utbildningsvetenskap som mångvetenskap liksom forskning som grund för skolutveckling ges ytterligare belysning genom seminariedagar där aktuella forskningsprojekt och skolutvecklingsprojekt med fokus på tidiga år presenteras. Vetenskapligt skrivande behandlas både generellt och specifikt inom de områden som ingår i utbildningsvetenskap. Momentet blickar därmed framåt mot examensarbetet och mot UK III.
Röst och talvård ingår i kursen, och studenten arbetar löpande med sin kompetensuppföljning.
Moment 2. Inriktningsspecifikt innehåll, 3 hp
Skolans specialpedagogiska uppdrag behandlas och specialpedagogikens styrning, organisation och villkor problematiseras. Olika hinder för lärande betingade av lärmiljö och/eller individuella svårigheter bearbetas liksom specialpedagogiska verktyg som stöd för elevers lärande. Kartläggningsmetoder, åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner, utvecklingssamtal samt former för dokumentation behandlas och analyseras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Redogöra för utbildningsväsendets och läraryrkets framväxt och utveckling i ljuset av pedagogisk teori och samhällsförändringar över tid
Redogöra för olika teoretiska uppfattningar om kunskapsproblemet samt för aktuell forskning om läraryrkets kunskapsutveckling
Diskutera och jämföra skola och lärarutbildning i skolans tidigare år, i olika delar av världen
Beskriva specialpedagogiska verktyg som syftar till att underlätta lärande
Färdighet och förmåga
Problematisera styrdokumentens och andra ramfaktorers betydelse för didaktiska överväganden i innehållsligt, metodologiskt och legitimerande avseende
Diskutera och problematisera olika kunskapstraditioners och vetenskapliga traditioners betydelse för utvecklingen av undervisning och skolämnen
Använda grundläggande vetenskapliga skriv- och textkonventioner
Använda röst, tal och språk på ett ändamålsenligt sätt i muntlig presentation
Identifiera olika hinder för lärande kopplade till kognitiva, psykosociala och emotionella funktioner samt kunna urskilja och problematisera pedagogiska konsekvenser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Tillgodogöra sig och kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Kritiskt värdera yrkesrollen i relation till utvecklingen av vetenskap, samhälle, IKT och internationella perspektiv
Kritiskt analysera och motivera ställningstaganden i frågor som rör kartläggning, dokumentation, åtgärdsprogram, utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner
Behörighetskrav
Godkänt betyg på kurser ingående i Utbildningsvetenskaplig kärna 1-30 hp.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.
Examination
Studenten examineras, med stöd av digital portfolio, skriftligt och/eller muntligt. Studenterna arbetar kontinuerligt med skrivuppgifter som seminariebehandlas under momentet, och arbetet med röst och talvård tillämpas i en muntlig presentationsuppgift. Examinationen sker löpande under kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan de i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/