"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Små barns samspel och utveckling, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Children`s social interaction and development

Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ044

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultetsnämnd, 2009-10-07

Innehåll

I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs på teorier om barns samspel med andra barn och hur detta kan stimuleras. Lekens betydelse liksom betydelsen av förhållningssättet hos den vuxne studeras särskilt liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Vidare studeras miljöns betydelse för barns utveckling och lärande

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - Beskriva och diskutera barns utveckling och lärande inom olika områden. - Jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv - Reflektera över miljöns betydelse för barns utveckling och lärande med stöd av litteraturen - Exemplifiera och diskutera betydelsen av barns lek och samspel.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är helt datorbaserad och genomförs på halvfart. Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier samt datorkommunikation. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker i form av skriftliga redovisningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt för Institutionen för barn och ungdomspedagogik begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 3

Aktuella artiklar tillkommer

Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04838-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 88 s. :
ISBN: 9147049685
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns rätt att utvecklas
Ellneby Ylva, Leo Veronica
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 195, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11473-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Samspel på småbarnsavdelningar
Michélsen Elin, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
Sommer Dion, Larson Per
2., rev. [och utök.] utg. : Hässelby : Runa : 2005 : 304 s. :
ISBN: 91-88298-70-1
Se Umeå UB:s söktjänst