I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs på teorier om barns samspel med andra barn och hur detta kan stimuleras. Lekens betydelse liksom betydelsen av förhållningssättet hos den vuxne studeras särskilt liksom konsekvenserna av olika
synsätt på barn. Vidare studeras miljöns betydelse för barns utveckling och lärande
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- Beskriva och diskutera barns utveckling och lärande inom olika områden.
- Jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv
- Reflektera över miljöns betydelse för barns utveckling och lärande med stöd av litteraturen
- Exemplifiera och diskutera betydelsen av barns lek och samspel.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen är helt datorbaserad och genomförs på halvfart. Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier samt datorkommunikation. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.
Examination
Examination sker i form av skriftliga redovisningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt för Institutionen för barn och ungdomspedagogik begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 3
Aktuella artiklar tillkommer
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv Arnér Elisabeth, Tellgren Britt Lund : Studentlitteratur : 2006 : ISBN: 91-44-04345-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag. Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta 1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. : ISBN: 91-47-04838-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid 3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 88 s. : ISBN: 9147049685 Se Umeå UB:s söktjänst
Barns rätt att utvecklas Ellneby Ylva, Leo Veronica [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 195, [1] s. : ISBN: 978-91-27-11473-9 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. : ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Samspel på småbarnsavdelningar Michélsen Elin, Glave Lotta 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 144 s. : ISBN: 91-47-05298-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér 1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. : ISBN: 978-91-44-02911-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta I lekens värld 2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. : ISBN: 9147051817 Se Umeå UB:s söktjänst
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld Sommer Dion, Larson Per 2., rev. [och utök.] utg. : Hässelby : Runa : 2005 : 304 s. : ISBN: 91-88298-70-1 Se Umeå UB:s söktjänst