I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs
vid teorier om barns tal -och språkutveckling och hur olika uttrycksformer som bild, berättelser,
musik och dramalek kan ge stöd för denna utveckling. Vidare bearbetas hur vuxnas förhållningssätt
och agerande påverkar små barns lärande och utveckling. I kursen granskas även hur vardagliga situationer kan ta sig uttryck ur ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för barns tal- och språkutveckling med stöd av teorier.
- redogöra för hur olika uttrycksformer kan stödja barns språkutveckling.
- diskutera och problematisera hur vuxnas förhållningssätt påverkar barns lärande och utveckling.
- beskriva och diskutera hur vardagliga situationer påverkar barns utveckling och lärande ur ett
genusperspektiv.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier och datorkommunikation.
Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.
Examination
Examination sker i form av skriftliga redovisningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad
examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt för Institutionen för barn och ungdoms¬-
pedagogik, specialpedagogik och vägledning begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 3
Aktuella artiklar tillkommer
Gottberg Jessica Musiken och rytmiken i praktiken Stockholm : Sveriges Utbildningsradio i samarbete med Rikskonserter : 2009 : 76 s. : ISBN: 978-91-25-09016-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Ann Småbarns bild- och formskapande : lek med former, färger och linjer 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 151 s. : ISBN: 91-47-05049-7 (korr.) Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. : ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor Det tidiga språkbadet 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. : ISBN: 978-91-44-04802-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Söderbergh Ragnhild Barnets tidiga språkutveckling 2., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 157 s. : ISBN: 91-40-60860-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen. Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. : ISBN: 91-7173-011-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Kajsa Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken 2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. : ISBN: 91-25-04004-9 Se Umeå UB:s söktjänst