Engelskt namn: To lead and to work developing with language and mathematics in preschool
Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ042
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-12-10
Generella kompetenser/teori Innehåll och kunskapssyn i förskolans läroplan, förskolans didaktik samt kursdeltagarnas egna erfarenheter diskuteras och problematiseras utifrån relevanta teorier. Lekens betydelse för utveckling kommer särskilt att beaktas. Utifrån teorier diskuteras olika former av kommunikativa processer som redskap för verksamhetsutveckling och lärande. Uppföljning, utvärdering och processdokumentation analyseras. Ämnesdidaktiska kompetenser Kursens utgångspunkt är ett vidgat språkbegrepp där kommunikation, tal och språk och grundläggande begreppsbildning i matematik ingår. Innehållet diskuteras och problematiseras i förhållande till förskolans uppdrag, aktuella teorier och forskning där också hänsyn tas till barn i behov av särskilt stöd. Betydelsen av didaktiska val för en språk och matematikutvecklande miljö samt flerspråkighet och modersmålets betydelse för lärande behandlas. Utvecklingsarbete Deltagarna genomför och dokumenterar ett utvecklingsarbete med utgångspunkt i den egna praktiken i syfte att utveckla verksamheten. Arbetet ska grunda sig i målen i förskolans läroplan gällande språk och matematik samt genomförda behovsanalyser av verksamheten. Utvecklingsarbetet dokumenteras, redovisas och utvärderas både skriftligt och muntligt.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva och reflektera över läroplanens innehåll och kunskapssyn samt dess betydelse för enskilda barns och verksamhetens utveckling. -diskutera innehåll och arbetssätt för att nå måluppfyllelse i språk och matematik -omsätta läroplanens mål gällande språk och matematik i relevanta lärandesituationer i den egna praktiken -analysera lekens betydelse för lärande i språk och matematik.
Univ: Lärarexamen med inriktning mot förskola eller motsvarande
Kursen ges i huvudsak på distans, men vid tre tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet. Examinerande delar av kursträffarna, laborationer, klinisk undervisning, seminarier och gruppövningar är obligatoriska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältstudier i enlighet med en särskild studieguide. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till internetansluten dator. Som en del i examinationen genomförs och dokumenteras ett självständigt utvecklingsarbete under handledning. Utvecklingsarbete kan genomföras enskilt eller i par. Utvärdering av kursen sker fortlöpande under kursens gång och efter slutförd kurs.
Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga uppgifter, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts när alla obligatoriska delar är examinerade. I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren.
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björklund Camilla
En, två, många : om barns tidiga matematiska tänkande
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 174 s. :
ISBN: 978-91-47-01557-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
Göteborgs universitet, NCM :
Obligatorisk
Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagtvet Eriksen Bente
Språkstimulering del 1
Stockholm : Natur och Kultur : 2007 :
Obligatorisk
Lillemyr Ole Fredrik
Lek - upplevelse - lärande
Stockholm : Liber : 2002 :
Obligatorisk
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Utvärdering i förskolan- frågor och exempel.
2002 : 72s :
Obligatorisk
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tullgren Charlotte
Den välreglerade friheten : att konstruera det lekande barnet.
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola. Finns ej att köpa men kommer att kunna hämtas som PDF-fil i kursens FC-konferens : 2003 : 142 s. :
http://www.lub.lu.se/luft/diss/soc_474/soc_474_transit.html
ISBN: 91-85042-07-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
ISBN: 91-44-03419-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björklund Camilla
Bland bollar och klossar matematik för de yngsta i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Devold Else H
Femma, sexa - det kommer en häxa. Praktisk matematik i förskolan.
Stockholm : Natur och Kultur : 2009 :
Obligatorisk
Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
Göteborgs universitet, NCM :
Obligatorisk
Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagtvet Eriksen Bente
Språkstimulering del 1
Stockholm : Natur och Kultur : 2007 :
Obligatorisk
Lillemyr Ole Fredrik
Lek - upplevelse - lärande
Stockholm : Liber : 2002 :
Obligatorisk
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Utvärdering i förskolan- frågor och exempel.
2002 : 72s :
Obligatorisk
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tullgren Charlotte
Den välreglerade friheten : att konstruera det lekande barnet.
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola. Finns ej att köpa men kommer att kunna hämtas som PDF-fil i kursens FC-konferens : 2003 : 142 s. :
http://www.lub.lu.se/luft/diss/soc_474/soc_474_transit.html
ISBN: 91-85042-07-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
ISBN: 91-44-03419-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Björklund Camilla
Bland bollar och klossar matematik för de yngsta i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Devold Else H
Femma, sexa - det kommer en häxa. Praktisk matematik i förskolan.
Stockholm : Natur och Kultur : 2009 :
Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
Göteborgs universitet, NCM :
Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagtvet Eriksen Bente
Språkstimulering del 1
Stockholm : Natur och Kultur : 2007 :
Lillemyr Ole Fredrik
Lek - upplevelse - lärande
Stockholm : Liber : 2002 :
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan
2008 :
Skolverket
Utvärdering i förskolan- frågor och exempel.
2002 : 72s :
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Tullgren Charlotte
Den välreglerade friheten : att konstruera det lekande barnet.
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola. Finns ej att köpa men kommer att kunna hämtas som PDF-fil i kursens FC-konferens : 2003 : 142 s. :
http://www.lub.lu.se/luft/diss/soc_474/soc_474_transit.html
ISBN: 91-85042-07-2
Se Umeå UB:s söktjänst