Engelskt namn: To create situations for learning in language and mathematics
Denna kursplan gäller: 2010-03-08 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ041
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för tillämpas utbildningsvetenskap, 2010-02-17
Generella kompetenser/teori Innehåll och kunskapssyn i förskolans läroplan, förskolans didaktik samt kursdeltagarnas egna erfarenheter diskuteras och problematiseras utifrån relevanta teorier. Lekens betydelse för utveckling kommer särskilt att beaktas. Ämnesdidaktiska kompetenser Kursens utgångspunkt är ett vidgat språkbegrepp där kommunikation, tal och språk och grundläggande begreppsbildning i matematik ingår. Innehållet diskuteras och problematiseras i förhållande till förskolans uppdrag, aktuella teorier och forskning. Betydelsen av didaktiska val för en språk- och matematikutvecklande miljö samt flerspråkighet och modersmålets betydelse för lärande behandlas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: -beskriva och reflektera över läroplanens innehåll och kunskapssyn samt betydelsen för enskilda barns och -verksamhetens utveckling. -diskutera innehåll och arbetssätt för att nå måluppfyllelse i språk och matematik -omsätta läroplanens mål gällande språk och matematik i relevanta lärandesituationer i den egna verksamheten -analysera lekens betydelse för lärandet.
Kursen ges i huvudsak på distans, men vid tre tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet. Examinerande delar av kursträffarna, laborationer, klinisk undervisning, seminarier och gruppövningar är obligatoriska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältstudier i enlighet med en särskild studieguide. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Utvärdering sker fortlöpande och efter slutförd kurs. Utvärdering av kursen sker fortlöpande under kursens gång och efter slutförd kurs.
Examinationer sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts när alla obligatoriska delar är examinerade. I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren.
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
Göteborgs universitet, NCM :
Obligatorisk
Hagtvet Bente Eriksen
Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
ISBN: 91-27-72281-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek - upplevelse - lärande
Stockholm : Liber : 2002 :
Obligatorisk
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
Göteborgs universitet, NCM :
Obligatorisk
Hagtvet Bente Eriksen
Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
ISBN: 91-27-72281-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek - upplevelse - lärande
Stockholm : Liber : 2002 :
Obligatorisk
Skolverket
Förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan
2008 :
Obligatorisk
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Devold Else H
Femma, sexa - det kommer en häxa. Praktisk matematik i förskolan.
Stockholm : Natur och Kultur : 2009 :
Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
Göteborgs universitet, NCM :
Hagtvet Bente Eriksen
Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
ISBN: 91-27-72281-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek - upplevelse - lärande
Stockholm : Liber : 2002 :
Skolverket
Förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan
2008 :
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Se Umeå UB:s söktjänst