"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att skapa situationer för lärande i språk och matematik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: To create situations for learning in language and mathematics

Denna kursplan gäller: 2010-03-08 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ041

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för tillämpas utbildningsvetenskap, 2010-02-17

Innehåll

Generella kompetenser/teori Innehåll och kunskapssyn i förskolans läroplan, förskolans didaktik samt kursdeltagarnas egna erfarenheter diskuteras och problematiseras utifrån relevanta teorier. Lekens betydelse för utveckling kommer särskilt att beaktas. Ämnesdidaktiska kompetenser Kursens utgångspunkt är ett vidgat språkbegrepp där kommunikation, tal och språk och grundläggande begreppsbildning i matematik ingår. Innehållet diskuteras och problematiseras i förhållande till förskolans uppdrag, aktuella teorier och forskning. Betydelsen av didaktiska val för en språk- och matematikutvecklande miljö samt flerspråkighet och modersmålets betydelse för lärande behandlas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: -beskriva och reflektera över läroplanens innehåll och kunskapssyn samt betydelsen för enskilda barns och -verksamhetens utveckling. -diskutera innehåll och arbetssätt för att nå måluppfyllelse i språk och matematik -omsätta läroplanens mål gällande språk och matematik i relevanta lärandesituationer i den egna verksamheten -analysera lekens betydelse för lärandet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges i huvudsak på distans, men vid tre tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet. Examinerande delar av kursträffarna, laborationer, klinisk undervisning, seminarier och gruppövningar är obligatoriska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältstudier i enlighet med en särskild studieguide. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Utvärdering sker fortlöpande och efter slutförd kurs. Utvärdering av kursen sker fortlöpande under kursens gång och efter slutförd kurs.

Examination

Examinationer sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts när alla obligatoriska delar är examinerade. I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
    Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
    Göteborgs universitet, NCM :
    Obligatorisk

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
    ISBN: 91-27-72281-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lillemyr Ole Fredrik
    Lek - upplevelse - lärande
    Stockholm : Liber : 2002 :
    Obligatorisk

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 40

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
    Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
    Göteborgs universitet, NCM :
    Obligatorisk

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
    ISBN: 91-27-72281-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lillemyr Ole Fredrik
    Lek - upplevelse - lärande
    Stockholm : Liber : 2002 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan
    2008 :
    Obligatorisk

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 10

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Devold Else H
    Femma, sexa - det kommer en häxa. Praktisk matematik i förskolan.
    Stockholm : Natur och Kultur : 2009 :

    Barn och matematik. Familjebroschyrer. Laddas ner från www.ncm.gu.se/node/712
    Doverborg Elisabeth, Forsbäck Margareta, Olsson Ingrid
    Göteborgs universitet, NCM :

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
    ISBN: 91-27-72281-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lillemyr Ole Fredrik
    Lek - upplevelse - lärande
    Stockholm : Liber : 2002 :

    Skolverket
    Förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan
    2008 :

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Se Umeå UB:s söktjänst