"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogisk ledning för företagsamt lärande, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Pedagogical Leadership for Enterprice learning

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ040

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-09

Innehåll

I kursen studeras företagsamt ledarskap, kreativitet, konflikter och motstånd, samtalsmetoder för lärande, betyg och bedömning, etik, attityder och värderingar samt makt och kön. Den studerande ges möjlighet att utveckla kunskaper och handlingsberedskap för att leda lärare i företagsamma lärprocesser. Vidare studeras och bearbetas relationen mellan utbildningsvetenskap och yrkespraktik. Det pedagogiska ledarskapet delas upp på fyra olika teman och moment enligt nedan: Moment 1 Ledarskap för samverkan 7,5 hp Leadership for co-operation Moment 2 Etik och samtal 7,5 hp Ethics and dialogue Moment 3 Konflikter och motstånd i förändringsarbete 7,5 hp Conflicts and resistance in transitional work Moment 4 Betyg och bedömning för lärande 7,5 hp Grades and assessment for learning

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - begreppslägga området företagsamt lärande och ledarskap samt relatera detta till det pedagogiska uppdraget - beskriva tillämpning av företagsamt ledarskap i lärares och skolledares praktik - redovisa en utvecklingsplan för ett förändringsarbete på den egna arbetsplatsen där det omgivande samhället får betydelse för lärandet - kritiskt granska olika sätt att hantera konflikter och motstånd i förändringsarbete ur ett makt och könsperspektiv - analysera och värdera samtalsmetoders betydelse för ledarskap - beskriva hur betyg och bedömning påverkar ledarskapet - diskutera skolledarskap utifrån etiskt perspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs på distans och i form av deltagaraktiva uppgifter av olika karaktärer.

Examination

Examination sker genom redovisning i skriftlig i form. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier ur ett ledarskapsperspektiv. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan till exempel vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Humanistisk fakultet. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler finns i tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (Dnr. 545-3317-02)

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.