"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap i förskola, förskoleklass och fritidshem, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leadership in Pre-school, Pre-school Class and Leather-time Centre

Denna kursplan gäller: 2010-01-25 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ039

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-12-22

Innehåll

Kursen innehåller teoretisk fördjupning och praktisk tillämpning i ledarskap, grupprocesser och professionella samtal. Fokus läggs på fördjupad kunskap om ledarskapets betydelse för lärares professionella förhållningssätt samt för gruppers utveckling inom förskola, förskoleklass och fritidshem. I kursen bearbetas även kön, klass och etnicitet i relation till ledarskap, grupprocesser och principer för professionella samtal.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och kritiskt granska olika teorier om grupprocesser samt teorier/modeller om ledarskap och samtal - analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling - tillämpa färdigheter i och principer för professionella samtal såväl individuellt som i grupp - analysera och kritiskt granska sitt eget och andras sätt att vara samtalsledare med stöd av kursens olika teoretiska perspektiv och ge förslag på alternativa sätt att vara samtalsledare - diskutera ledarskap, grupprocesser och principer för professionella samtal i relation till kön, klass och etnicitet. - tillämpa vedertagna vetenskapliga skrivregler

Behörighetskrav

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt En A. Univ.: Godkänt resultat, 45 hp inom Allmänna utbildningsområdet samt inriktningen mot förskola/förskoleklass alt. fritidshem eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, grupparbeten och laborativa inslag.

Examination

Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp samt i laborativa inslag. Betyg på kursen som helhet sätts då samtliga uppgifter och obligatoriska inslag är godkända. I bedömningen för Väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, förutom godkända förväntade studieresultat, självständigt kan göra omfattande och fördjupade analyser i relation till kursens innehåll. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 13

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Crafoord Clarence
    Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
    2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-27-10879-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Group Counselling, Strategies and Skills
    Jacobs E E, Harvill R L
    Brooks/Cole Publ Co : 2006 :
    Obligatorisk

    Relationskompetens i pedagogernas värld.
    Juul Jesper, Jensen Helle
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 91-88298-66-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
    2008 :
    Obligatorisk

    Grundläggande samtalsmetodik : en handbok för hjälpare
    Nelson-Jones Richard, Zetterström Gun
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 247 s. :
    ISBN: 91-44-04305-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Eric
    På spaning efter gruppens själ : gruppen i teori och praktik
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. :
    ISBN: 91-44-00422-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wright Moira von
    Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
    Göteborg : Daidalos : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-7173-127-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 13

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Crafoord Clarence
    Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
    2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-27-10879-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Group Counselling, Strategies and Skills
    Jacobs E E, Harvill R L
    Brooks/Cole Publ Co : 2006 :
    Obligatorisk

    Relationskompetens i pedagogernas värld.
    Juul Jesper, Jensen Helle
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 91-88298-66-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
    Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
    ISBN: 91-44-03669-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
    2008 :
    Obligatorisk

    Olsson Eric
    På spaning efter gruppens själ : gruppen i teori och praktik
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. :
    ISBN: 91-44-00422-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Peavy Vance R
    Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
    Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
    ISBN: 91-88346-19-19-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wright Moira von
    Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
    Göteborg : Daidalos : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-7173-127-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 12

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Crafoord Clarence
    Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
    2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-27-10879-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Group Counselling, Strategies and Skills
    Jacobs E E, Harvill R L
    Brooks/Cole Publ Co : 2006 :

    Relationskompetens i pedagogernas värld.
    Juul Jesper, Jensen Helle
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 91-88298-66-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
    Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
    ISBN: 91-44-03669-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
    2008 :

    Olsson Eric
    På spaning efter gruppens själ : gruppen i teori och praktik
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. :
    ISBN: 91-44-00422-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Peavy Vance R
    Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
    Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
    ISBN: 91-88346-19-19-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 4+2)

    Wahlström Gunilla O.
    Samspel och ledarskap : en vardagsbok för pedagoger
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-88298-83-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wright Moira von
    Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
    Göteborg : Daidalos : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-7173-127-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Crafoord Clarence
    Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
    2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-27-10879-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Group Counselling, Strategies and Skills
    Jacobs E E, Harvill R L
    Brooks/Cole Publ Co : 2006 :

    Relationskompetens i pedagogernas värld.
    Juul Jesper, Jensen Helle
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 91-88298-66-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
    2008 :

    Olsson Eric
    På spaning efter gruppens själ : gruppen i teori och praktik
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. :
    ISBN: 91-44-00422-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Peavy Vance R
    Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
    Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
    ISBN: 91-88346-19-19-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 4+2)

    Wahlström Gunilla O.
    Samspel och ledarskap : en vardagsbok för pedagoger
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-88298-83-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wright Moira von
    Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
    Göteborg : Daidalos : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 91-7173-127-X
    Se Umeå UB:s söktjänst