"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvalitetsutveckling i Fritidshem, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Development of Quality in Leisure-time centre

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ038

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11

Innehåll

Kursen består av två moment. 1. Kvalité i fritidshem och 2. Utvecklingsarbete. I kursen ingår studier om kvalitetsarbete i och utveckling av fritidshemsverksamhet utifrån gällande styrdokument. Utifrån pedagogens uppdrag att säkra innehållsmässig kvalitet i fritidshemsverksamhet, ingår etik, förhållningssätt och barnperspektiv i kursen. Relevant forskning om barnkulturens och fritidens betydelse för barn med särskild betoning på skola/fritidshem/fritid behandlas. I kursen ingår teorier, modeller och metoder för lärande och utveckling, lärledarskap samt kvalitetsutveckling. Moment 1, Kvalitet i Fritidshem,4,5 hp, Quality in Leisure-time centre Momentet fokuserar studier och analyser av verksamhetsnära utvecklingsarbete, kvalitetsarbete och arbetslagsutveckling inom fritidshemsverksamhet. I momentet ingår även praktisk tillämpning av estetiska uttrycksformer som pedagogiska verktyg. Moment 2, Utvecklingsarbete, 10,5 hp Developing work Utifrån kartläggning av det egna fritidshemmets behov av utveckling genomförs under handledning ett utvecklingsarbete, som ska vara förankrat hos kollegor och rektor. Mot bakgrund av innehåll i kursen planeras, prövas, dokumenteras och utvärderas utvecklingsarbetet i förhållande till hela verksamheten inom friti

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • kunna med beaktande av ett barnperspektiv beskriva och reflektera över fritidshemmets betydelse för barns lärande och allsidiga utveckling samt möjligheter till meningsskapande fritid • med utgångspunkt i verksamhetsnära skol-och fritidshemsforskning / utveckling och relevanta styrdokument kunna analysera och kritiskt granska den egna verksamheten • med utgångspunkt i ovanstående analyser och kritiska granskning kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett eget utvecklingsarbete inom ett avgränsat område i fritidshemsverksamhet

Behörighetskrav

Lärarexamen el motsv

Undervisningens upplägg

Kursens två moment studeras parallellt och integrerat. I det andra momentet fördjupar sig deltagarna i ett eget valt identifierat problemområde väl förankrat hos kollegor och rektor i den egna verksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier seminarier och handledning. Studerandes lokala villkor utgör viktiga utgångspunkter för uppgifter i kursen.

Examination

Examination sker kontinuerligt samt genom skriftliga och muntliga redovisningar. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget på ett moment sätts när delar som ingår i momentet är godkända. Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationernas olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Väl godkänd lägges särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt använda teorier i sina analyser och kritiska granskning under kursens gång. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 34

Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :

Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundahl Lisbeth
"Styrning och kvalitet" I Kerstin Holmlund (red.) (2004). Vad har kvalitet med skolan att göra?
Lund : Studentlitteratur : 2004 :

Lärarförbundet
När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :

Nilsson Per
Fritiden - tidsfördriv eller investering? I Ungdomsrapporten 1996 del II Krokig väg till vuxen. Ungdomsstyrelsen 1996. (finns till försäljning på Inst)

Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
2003 :

Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Valfri avhandling tillkommer i samråd med kurslärare

Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp