Engelskt namn: Development of Quality in Leisure-time centre
Denna kursplan gäller: 2008-08-18
och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ038
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11
Innehåll
Kursen består av två moment. 1. Kvalité i fritidshem och 2. Utvecklingsarbete. I kursen ingår studier om kvalitetsarbete i och utveckling av fritidshemsverksamhet utifrån gällande styrdokument. Utifrån pedagogens uppdrag att säkra innehållsmässig kvalitet i fritidshemsverksamhet, ingår etik, förhållningssätt och barnperspektiv i kursen. Relevant forskning om barnkulturens och fritidens betydelse för barn med särskild betoning på skola/fritidshem/fritid behandlas. I kursen ingår teorier, modeller och metoder för lärande och utveckling, lärledarskap samt kvalitetsutveckling.
Moment 1, Kvalitet i Fritidshem,4,5 hp,
Quality in Leisure-time centre
Momentet fokuserar studier och analyser av verksamhetsnära utvecklingsarbete, kvalitetsarbete och arbetslagsutveckling inom fritidshemsverksamhet. I momentet ingår även praktisk tillämpning av estetiska uttrycksformer som pedagogiska verktyg.
Moment 2, Utvecklingsarbete, 10,5 hp
Developing work
Utifrån kartläggning av det egna fritidshemmets behov av utveckling genomförs under handledning ett utvecklingsarbete, som ska vara förankrat hos kollegor och rektor. Mot bakgrund av innehåll i kursen planeras, prövas, dokumenteras och utvärderas utvecklingsarbetet i förhållande till hela verksamheten inom friti
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande:
kunna med beaktande av ett barnperspektiv beskriva och reflektera över fritidshemmets betydelse för barns lärande och allsidiga utveckling samt möjligheter till meningsskapande fritid
med utgångspunkt i verksamhetsnära skol-och fritidshemsforskning / utveckling och relevanta styrdokument kunna analysera och kritiskt granska
den egna verksamheten
med utgångspunkt i ovanstående analyser och kritiska granskning kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett eget utvecklingsarbete inom ett avgränsat område i fritidshemsverksamhet
Behörighetskrav
Lärarexamen el motsv
Undervisningens upplägg
Kursens två moment studeras parallellt och integrerat. I det andra momentet fördjupar sig deltagarna i ett eget valt identifierat problemområde väl förankrat hos kollegor och rektor i den egna verksamheten.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier seminarier och handledning. Studerandes lokala villkor utgör viktiga utgångspunkter för uppgifter i kursen.
Examination
Examination sker kontinuerligt samt genom skriftliga och muntliga redovisningar. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Betyget på ett moment sätts när delar som ingår i momentet är godkända. Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationernas olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Väl godkänd lägges särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt använda teorier i sina analyser och kritiska granskning under kursens gång.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 34
Barns vardag i det senmoderna samhället. Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. : ISBN: 91-27-08413-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutvecklingens många ansikten Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. : ISBN: 91-85128-15-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro Barn i konsumtionssamhället Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. : ISBN: 91-7227-427-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart) Stockholm : 2002 :
Lundahl Lisbeth "Styrning och kvalitet" I Kerstin Holmlund (red.) (2004). Vad har kvalitet med skolan att göra? Lund : Studentlitteratur : 2004 :
Lärarförbundet När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
Nilsson Per Fritiden - tidsfördriv eller investering? I Ungdomsrapporten 1996 del II Krokig väg till vuxen. Ungdomsstyrelsen 1996. (finns till försäljning på Inst)
Qvarsell Birgitta Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html 2003 :
Rönnerman Karin Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande. Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. : ISBN: 91-44-00186-X Se Umeå UB:s söktjänst
Tiller Tom Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. : ISBN: 91-88298-46-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri avhandling tillkommer i samråd med kurslärare
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp