"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ungdomar och sociala villkor, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Youth and Social Condition in Vocational Education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ037

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Innehåll

Socialisation och skilda levnadsvillkor omfattar individuella, grupprelaterade och samhälleliga villkor som kön, social klass och etnicitet bearbetas och relateras till skol- lärlings och yrkesverksamhet. I kursen behandlas också normalitet och avvikelse och skolans ansvar i specialpedagogiska frågor. Vidare problematiseras ungdoms- och yrkeskulturer samt kommunikationsmönster med särskilt fokus på ungdom och nätkulturer. Skolans ramar och innehåll i förhållande till framtidens samhälle och yrkesliv omfattar ramfaktorers liksom kunskapers betydelse och föränderlighet studeras och relateras till gymnasieskola, yrkesutbildning och arbetsliv. Därutöver studeras och bearbetas lagar som styr skolan och yrkeslärarens arbete liksom frågor kring bedömning och betygsättning. Lärarprofessionen i ett föränderligt arbetsliv och samhälle studeras genom att fostran, disciplinering och bildning och dess förändring över tid bearbetas relaterat till yrkeslärarens professionella lärarroll. Kursen omfattar fördjupad analys kring planering, genomförande och värdering av undervisning. Vidare studeras grupper och grupprocesser relaterat till lärande och socialisation. Yrkesläraren som professionell samtalsledare studeras och praktiseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • redogöra för och reflektera över frågor om kön, etnicitet och social klass samt relatera dessa till förberedande yrkesutbildning och arbetsliv • visa kunskap och insikt om de varierande och gemensamma villkor under vilka dagens ungdomar lever • visa förmåga att analysera och problematisera hur IT förändrat villkoren för identitetsskapande, lärande och interaktion mellan människor • redogöra för och diskutera den förberedande yrkesutbildningens struktur och samhälleliga funktion samt beskriva och analysera olika yrkesdidaktiska modeller som förekommer inom den yrkesförberedande utbildningen • redogöra för och analysera frågor kring en skola för alla och gymnasieskolans och gymnasielärares ansvar i specialpedagogiska frågor • beskriva och problematisera teorier och modeller för att leda professionella samtal • analysera och prövande granska yrkesutbildningens form, innehåll och bedömning inom det egna yrkesområdet och relatera dessa till aktuella styrdokument • visa förmåga att analysera och kritiskt problematisera grupprocessers möjligheter för lärande

Behörighetskrav

Kurser inom Allmänna utbildningsområdet 30 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbeten. Seminarier och laborationer är obligatoriska delar av kursen.

Examination

Examination består av skriftliga och muntliga tentamina. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska delar är examinerade. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Broady Donald (2000)
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
Ingår i:
Pedagogik
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
Obligatorisk

Dunkels Elza
The digital Native as a Student- implications for Teacher Education. Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1 s 43 - 56
2006 :
Obligatorisk

Fjellström Magnus
Bedömning i skola och arbetsliv - En studie av agenters utsagor om bedömning av elever vid byggprogrammet. Magisteruppsats 15 hp
Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2010 :
Obligatorisk

Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
ISBN: 91-85009-19-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål
Kalmar : Högsk. : 2004 : 29 s. :
ISBN: 91-89584-28-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedman Anders
I nationens och det praktiska livets tjänst : det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940
Umeå : Univ. : 2001 : [16], 303 s. :
ISBN: 91-7191-958-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vocational didactic - a usefull concept? In the proceeding of ECER conference. Contested Qualities of Educational Research. http:www.vet-research.net/ECER_2007/sep19/session_1b/104
Johansson Sigurd, Hedman Anders, Lemar Signild
2007 :
Obligatorisk

Olofsson Jonas
Svensk yrkesutbildning: vägval i internationell belysning
1.uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2005 :
ISBN: 91-7150-999-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Eric
På spaning efter gruppens själ : gruppen i teori och praktik
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. :
ISBN: 91-44-00422-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Gender differences in goal fulfilment and education choices. Report 287. Pdf www.skolverket.se publikationer
2006 :
Obligatorisk

Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet
Läroplan för det frivilliga skolformerna, Lpf94
Stockholm : 1994 :
Obligatorisk

Ziehe Thomas
Adjö till sjuttiotalet! Ungdomarna och skolan under den andra moderniseringen. KRUT nr 2 (sid 79-93)
Stockholm : Liber : 2000 :
Obligatorisk

Övrigt

Ett antal artiklar tillkommer

Obligatorisk

Programmål för relevant yrkesförberedande program

Obligatorisk