Lärarprofessionens centrala kunskapsområden 3, 15 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Common Field of Education, a Core of Fundamental Professional Knowledge
Denna kursplan gäller: 2008-01-21
och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ035
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-12-04
Innehåll
Kursens syftar till att vidga och fördjupa den didaktiska analysen av läraruppdraget. I kursen behandlas utvärdering på individuell - och verksamhetsnivå. På den individuella nivån läggs tonvikt på värdering och bedömning av barns/elevers lärande och utveckling. Utvärdering på verksamhetsnivå är kopplad till skolutveckling. Kursen genomsyras av ett fördjupat vetenskapligt förhållningssätt. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning om fem veckor.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska studenten kunna
... förstå och granska verktyg för betyg/ bedömning av barns/elevers utveckling och lärande
tillämpa och analysera betygssättning och bedömning av barns/elevers lärande
...visa förmåga att självständigt planera för utvecklingssamtal i syfte att upprätta individuella utvecklingsplaner/åtgärdsprogram för barn/elever
... beskriva, använda och argumentera för lämpliga modeller för verksamhetsutvärdering
... söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå genom att läsa en licentiatuppsats eller doktorsavhandling med anknytning till kursens innehåll
... självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera den egna undervisningen/pedagogiska aktiviteten
... visa på ett kritiskt förhållningssätt till den egna undervisningen genom didaktisk analys
... problematisera det professionella läraruppdraget, i teori och praktik, med tanke på social kompetens och verksamhetsutveckling
... bearbeta och reflektera över förenandet av didaktisk praktik och teori med utgångspunkt i det egna lärandet
Behörighetskrav
Univ: Lärarutbildningens centrala kunskapsområde 2, (PEAA08)
Undervisningens upplägg
I kursens integreras 5 veckor verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen består av handledning, föreläsningar, enskilda litteraturstudier och processinriktat seminariearbete i basgrupper. Muntliga och skriftliga uppgifter ingår på såväl individ- som gruppnivå. Tyngdpunkten i undervisningen ligger i undersökande och problembaserat arbete. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och /eller efter slutförd kurs.
Obligatoriskt i kursen är temaintroduktioner, seminarieredovisningar, VFU, individuell tentamen samt grupptentamen.
I den verksamhetsförlagda utbildningen handleds den studerande av lokal lärarutbildare och universitetslärare. Det individuella VFU kontrakt som upprättas, utvärderas och analyseras med utgångspunkt i teori och praktik.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig individuell tentamen, individuellt, skriftligt VFU kontrakt samt grupptentamen.
Dessutom examineras seminarieuppgifter muntligt. På de skriftliga examinationerna och sätts något av betygen väl godkänd, godkänd och underkänd. Grupptentamen och de muntliga examinationer bedöms med något av betygen godkänd eller underkänd.
VFU kontraktets består av nulägesbeskrivning, mål, utvärdering samt analys och bedöms med något av betygsgraderna väl gokänd, godkänd eller underkänd. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av egen genomförd undervisning och bedöms utifrån didaktisk och social kompetens med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerade delar av kursen är godkända.
För betyget väl godkänd krävs en fördjupad analys av de förväntade studieresultaten. Med fördjupad analys avses ett metareflektivt distanserande förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. För den yrkesverksamhetsföralgda delen av kursen gäller särskilda regler. En student har rätt till två verksamhetsförlagda utbildningstillfällen (dvs en ompraktik). Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Gemensamt för alla studerande
Dysthe Olga Dialog, samspel och lärande Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. : ISBN: 91-44-04195-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Uljens Michael (red.) Didaktik : teori, reflektion och praktik. Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. : ISBN: 91-44-47941-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, gemensamt för alla
"Om utvärdering av kunskapslyftet" samt "Strategier och modeller för utvärdering". Skriv ut sidorna 5-11 (I PDF-läsaren anger du utskrift av sid 7-13) http://www.skolutveckling.se/vux/dokument/att_utv_Klyftet.pedf
Pedagogisk forskning i Sverige 2003 årg 8 nr 1-2 s 58-69 ISSN 1401-6788 (12 sid)
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation http://www,ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pedf-filer/linsparr.pedf
Vetenskaplig avhandling (Valfri. Välj t ex någon värdefull för kursen och ditt examensarbete)
VFU-handbok (Lärarutb. Umeå universitet) http://www.educ.umu.se/vfu/handbok/VFU-handbok-04.pedf
Endast för Gr/Gy
Skolverket (1999). Att utvärdera skolan Verktyg för utvärdering (56 sid). http://skolverket.se/publikationer?id=496
Endast för Fö
Skolverket, 2002). Utvärdering i förskolan - frågar och exampel. (72) http://www.skolverket.se/publikationer?id=930
Endast för Fri
Skolverket, 2000. Finns fritids? en utvärdering av kvaliteten i fritidshem (80 sid). http://www.skolverket.se/publikationer?id=598