"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärarprofessionens centrala kunskapsområden 2, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Common Field of Education, a Core of Fundamental Prefessional Knowledge

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ034

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-12-04

Innehåll

Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskap om individuella, grupprelaterade och samhälleliga villkor som påverkar och råder i den pedagogiska praktiken. Ett annat mål är att den studerande skall kunna relatera sina egna och andras uppfattningar och förhållningssätt i den pedagogiska praktiken till de perspektiv och teorier av olika slag som kursen behandlar. Den studerande skall tillägna sig vidgade didaktiska färdigheter samt ett vidgat vetenskapligt förhållningssätt. Kursen omfattar två moment Moment 1. ”Skolan som arbetsplats” och ”Barn och ungdomars utveckling och uppväxtvillkor”, 5p Skolan som arbetsplats och mötesplats för elever och vuxna, belyses utifrån såväl fysiska som psykosociala förhållanden. Begreppet skola innefattar skola, förskola, fritidshem och vuxenutbildning. Förhållanden som skolans inre organisation, integration mellan olika verksamheter, samt arbete i arbetslag bearbetas. Skolan belyses i ett mångkulturellt perspektiv. Momentet innefattar även den lagstiftning som berör barn och familj. Vidare behandlas områden som rör lärares juridiska ansvar i de olika verksamhetsformerna. I kursen behandlas teorier om hur människan utvecklar identitet och tänkande. Vidare bearbetas och problematiseras teorier kring klass, kön och etnicitet. Föräldrarnas och skolans roll i socialisationsprocessen för barn och ungdomar belyses. En viktig aspekt är att reflektera över hur dessa olika förutsättningar kan påverka barns och ungdomars möjligheter för lärande. Grupprocesser bearbetas och problematiseras liksom IKT i undervisningen. Moment 2. ”Läraren i den pedagogiska praktiken”, 5p Momentet fördjupar analys av undervisnings- och lärandeprocesser genom att lärares uppgifter, att planera, leda, genomföra, utveckla och utvärdera det pedagogiska arbetet och undervisningen, bearbetas. Lärares didaktiska ledarskap i en skola för alla tematiseras. Mobbning, konflikt- och krishantering bearbetas och problematiseras. Specialpedagogik innefattar hur insatser kan organiseras för elever i behov av särskilt stöd. Vidare ingår att kunna reflektera över sitt eget lärande, den egna undervisningen samt sin egen roll som förebild och fostrare. I kursen ingår att arbeta med undervisning i och om demokrati. Föräldrainflytande och elevinflytande belyses och diskuteras. 3 poäng av kursen är verksamhetsförlagd.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: - Ha kunskap om de villkor som påverkar och råder i den pedagogiska praktiken - kunna problematisera skolan som arbetsplats för elever och lärare - ha kunskap om grupprocesser - ha kunskap om elevers olika utveckling, förutsättningar och uppväxtvillkor samt kunna förklara hur dessa faktorer kan påverka undervisning och lärande - känna till lagar som rör barn, familj och skola och beskriva dess koppling till läraruppdraget - ha kunskap om etiska frågor i anknytning till IKT i skolan - kunna redogöra för hur elev- och föräldrainflytande uttrycks i olika styrdokument samt ge exempel på hur inflytande kan utformas -ha kunskap om mobbning, konflikthantering och krishantering * ha ett vidgat vetenskapligt förhållningssätt i studiet av den pedagogiska praktiken kunna kritiskt granska och analysera en vetenskaplig text med anknytning utifrån ett anvisat område formulera en forskningsfråga, samla data med hjälp av kvantitativa metoder samt problematisera och redovisa slutsatserna i ett dokument * med stöd kunna planera, leda, genomföra och utvärdera sin egen undervisning - kunna redogöra för vad ett didaktiskt ledarskap i en skola för alla innebär och problematisera den egna rollen i ett sådant ledarskap - känna till hur specialpedagogiska insatser kan organiseras - ha kunskap om mobbning, konflikthantering och krishantering - ha visat prov på att kunna förmedla samhällets och demokratins värdegrund

Behörighetskrav

Univ: Lärarutbildningens centrala kunskapsområde 1

Undervisningens upplägg

Av kursens 10 poäng utgör 3 poäng verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och innebär att studenten följer, under handledning, lärarens arbetsdag med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen. Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier, skrivuppgifter och seminarier. Övningsmoment enskilt och i mindre undervisningsgrupper förekommer. De flesta av kursens schemalagda undervisningstillfällen förutsätter studenternas aktiva medverkan och är obligatoriska. Den studerande skall reflektera över sin utveckling under utbildningen med utgångspunkt i tidigare erfarenheter och förväntningar i förhållande till det kommande yrket. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras individuellt i muntlig och/eller skriftlig form samt i praktiska övningar. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen examineras individuellt genom skriftliga och muntliga uppgifter. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betygskriterier för kursen finns i kursplanePM och studieguide för kursen sherwood.lh.umu.se/SCRIPTS/CobBUSV.dll/KursList Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. För den verksamhetsförlagda delen av kursen gäller särskilda regler. En student har rätt till två verksamhetsförlagda utbildningstillfällen (d.v.s. en ompraktik). Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare/examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Kurslitteratur moment 1

Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 214 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7788-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-01967-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Rask Stig Roland
Med eller utan filter. KK-stiftelsens skriftserie, nr 5. Tillhandahålls av IML
2001 :

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Kurslitteratur moment 2

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål
Kalmar : Högsk. : 2004 : 29 s. :
ISBN: 91-89584-28-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Eva
Mobbad? Det har vi inte märkt!
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 192 s. :
ISBN: 91-47-04982-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktiken introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
Umeå : Fundo förlag : 2006 :

SOU 2006:40
Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf. Läses: Kap 8 Dahl, Aino & Lundgren Marcus. Sunt förnuft: en fokusgruppsstudie om lärares syn på värdegrundsarbete (sid 275-345). Kap 9. Hällgren, Camilla & Granstedt, Lena & Weiner, Gaby. Etnisk mångfald i utbildningen: en översikt över politik, forskning och projekt (sid 311-347)
Justitiedepartementet : 2006 :

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Ziehe Thomas
Adjö till sjuttiotalet! Ungdomarna och skolan under den andra moderniseringen. KRUT nr 2 (sid 79-93)
Stockholm : Liber : 2000 :

Referenslitteratur moment 1

Bjerrum Nielsen Harriet
Sophie och Émile i klassrummet : kön och marginalisering i skolan (sid 269-304)

Elle Birgitte
Lärarstycken - lärostycken. Om teori och praktik i lärarjobbet. (s 97-126)

Erdis Mare
Juridik för pedagoger.
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 117 s. :
ISBN: 91-44-03635-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Etik & Internet: http://www.iml.umu.se/stod/ovrigt/etik/

Ungdomsgrupper i teori och praktik.
Lalander Philip, Johansson Thomas
2., [omarb. och uppdaterade]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 233 s. :
ISBN: 91-44-02165-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lather Patti
The Absent Presence: Patriarchy, Capitalism and the Nature of Teacher Work, In : Stone, Lynda (ed). ( p 242-251)
New York : The Education Feminism Reader : 1994 :

Mylov Peer
Lärande i och om praktiken. (s 127-169)

Selberg Gunvor
Främja elevers lärande genom elevinflytande
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 175 s. :
ISBN: 91-44-02009-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Stensmo Christer
Ledarskap i klassrummet.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 230 s. :
ISBN: 91-44-00329-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Vinterek Monica
Åldersblandade klasser. Lärares föreställning om elevers erfarenhet.
Lund : Studentlitteratur : 2003 :

Gruppen som grogrund : en arbetsmetod som utvecklar
Wahlström Gunilla O., Carlsson Christina Brattsand, Magnusson Dan
1. uppl. / b 4. [tr.] : Stockholm : Liber : 1996 : [2], 134 s. :
ISBN: 91-47-04812-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Williams Pia
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
ISBN: 91-47-08404-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur moment 2

Anvisningar för examensarbetet. Hämtas från: http://www.educ.umu.se/studieinformation(pdf/examensanvisningar.pdf

Conell Robert W
New Directions in Gender Theory, Masculinity Research and Gender Politics. Ethnos, 61: 3-4 (s 157-175)
1996 :

Ekstam Kjell
Handbok i konflikthantering
Lund : Studentlitteratur : 2000 :

Garpelin Anders
Skolklassen som ett socialt drama
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 245 s. :
ISBN: 91-44-00543-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst

HomO
Tystnadens tyranni - om heterosexualiteten som norm i skolan. http:// www.homo.se/o.o.i.s/1444
2003 :

Den mångkulturella skolan. Exempelvis följande kapitel: Strandberg, Max, Mångfalden en guldgruva (106-127). Ehn, Billy, Ungdom i mångfald (173-181). Ehn, Billy, Lärarens och etnologens möte med mångfalden (sid 293-295). Strandberg, Max. Öppenhet, slutenhet och etnologisk forskning (296-297).
Hultinger Eva-Stina, Wallentin Christer
Lund : Studentlitteratur : 1996 :

Johannessen Eva
Barn med socioemotionella problem
Lund : Studentlitteratur : 1997 :

Jones Alison
Flickor blir "flickor" i ett socialt spel av betydelser och sätt att vara. Kvinnovetenskaplig tidsskrift, 4. (s 30-38)
1994 :

Kroksmark Tomas
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 533 s. :
ISBN: 91-44-01564-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplan för Examensarbete, 10 poäng. http://www.educ.umu.se/studieinformation/index.html

Klassrumsforskning : en översikt med fokus på interaktion och elever.(s 236 - 263)
Lindblad Sverker, Sahlström Fritjof

Molina Irene
Kalla mörkret natt! Kön, klass och ras/etnicitet i det postkoloniala Sverige. I: Knocke, Molina, Reyes & Mulinari (red) Maktens (o)lika förklädnader. (sid 295-317)
Stockholm : Atlas : 2002 :

Nemert Elisabet
Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm :
ISBN: 91-47-04827-1
Se Umeå UB:s söktjänst

SOU 2006:40
Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf. Läses: Kap 8 Dahl, Aino & Lundgren Marcus. Sunt förnuft: en fokusgruppsstudie om lärares syn på värdegrundsarbete (sid 275-345). Kap 9. Hällgren, Camilla & Granstedt, Lena & Weiner, Gaby. Etnisk mångfald i utbildningen: en översikt över politik, forskning och projekt (sid 311-347)
Justitiedepartementet : 2006 :

Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion.
1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget, 2002 (Uppsala : 136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Trondman Mats
Den panerade grytlappen. I: Löfgren, Anders & Norell, Margareta (red). Att förstå ungdom. Identitet och mening i en föränderlig värld. Symposium. (sid 85-108)
Eslöv : 1991 :

Tysta och/eller nedtystade (kompendium), 30 kr, finns hos sekreteraren Inst Sv/Shv

Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-04945-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Filmer

Du ska nog se att det går över

Get Real

Övrig kurslitteratur

1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. n Bilaga, p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : [1999] : [10] s. :
ISBN: 91-38-30307-8 (hela verket)
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmänna råd med kommentarer för fritidshem.
Stockholm : Statens skolverk : 2002 : 49 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=536
ISBN: 91-85009-02-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar mm som tilllhandahålls av institutionen

FN:s konvention om barnens rättigheter (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Red: Bo Forkman
Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
Stockholm : Gothia : Delar av :

Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk.samhällsvetenskaplig forskning. http://www.vr.se/fileserver/index.asp?fil=TOVMVF22THP7