Engelskt namn: Tutoring and Evalution in Practce of Education
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ032
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutb ildning, 2006-09-13
Kursen belyser undervisning och lärande som kunskapsområde för lärare samt vikten av ett vetenskapligt förhållningssätt i såväl teori som praktisk verksamhet. I kursen studeras innebörden av handledaruppdraget i en pedagogisk praktik, genom att teori och praktiska färdigheter i handledning problematiseras. Dessutom ingår i kursen analys av och reflektion över det egna förhållningssättet och den egna pedagogiska grundsynen samt hur dessa ömsesidigt påverkar innehållet i handledning och bedömning.
För godkänd kurs skall studenten kunna: redogöra för teorier om och metoder för handledning redogöra för hur pedagogisk grundsyn påverkar handledning diskutera och problematisera hur olika kriteriers utformning kan påverka betyg och bedömning genomföra handledningssamtal och stimulera till analys och reflektion hos den handledde göra en didaktisk analys av egen eller någon kollegas undervisning beskriva och dra slutsatser om hur återkoppling och bedömning i handledning påverkar lärandeprocessen hos den studerande
Grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp. Seminarier och metodövningar är obligatoriska. Litteraturen bearbetas både individuellt och i grupp. Seminarier och metodövningar är obligatoriska. Litteraturen bearbetas både individuellt och i grupp.
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning, enskilt och i grupp. Gruppredovisning sker i form av muntligt seminarium. Enskild redovisning sker i form av en didaktisk analys av egen eller kollegas pedagogiska praktik samt ett fördjupningsarbete som redovisas som en mindre rapport På kursen ges betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(G). Utöver förväntade studieresultat skall den studerande för betyget Väl Godkänd dessutom i sitt fördjupningsarbete, självständigt göra en fördjupad analys och problematisering med stöd av litteraturen, av de förhållanden som påverkar handledning och bedömning. Den studerande skall därvid kunna förhålla sig kritisk till sina egna resultat samt kunna göra relevanta kopplingar till och jämförelser med kurslitteraturen. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer
Emsheimer Peter, Göhl Inger
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 172 s. :
ISBN: 91-44-60461-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
ISBN: 91-85009-19-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning- Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap.
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Högskoleförlaget vid Lärarhögskolan i Stockholm : 2005 : 256 :
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundmark Annika
Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
ISBN: 91-44-00439-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsala universitet. Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande. 2003. Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det. (rapporten finns att köpa vid institutionen)
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer
Emsheimer Peter, Göhl Inger
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 172 s. :
ISBN: 91-44-60461-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
ISBN: 91-85009-19-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundmark Annika
Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
ISBN: 91-44-00439-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bedöma eller döma : tio artiklar om bedömning och betygssättning
Skolverket , Henriksson Thomas
Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 2002 : 172 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
ISBN: 91-89314-89-1
Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 199:63. Att lära och leda. En lärarutbildning för samverkan och utveckling. Kapitel 3 (sid 49-73). (Tillhandahålles av Inst för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning)
Uppsala universitet. Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande. 2003. Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det. (rapporten finns att köpa vid institutionen)