"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handledarskap och bedömning i pedagogisk praktik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Tutoring and Evalution in Practce of Education

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ032

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutb ildning, 2006-09-13

Innehåll

Kursen belyser undervisning och lärande som kunskapsområde för lärare samt vikten av ett vetenskapligt förhållningssätt i såväl teori som praktisk verksamhet. I kursen studeras innebörden av handledaruppdraget i en pedagogisk praktik, genom att teori och praktiska färdigheter i handledning problematiseras. Dessutom ingår i kursen analys av och reflektion över det egna förhållningssättet och den egna pedagogiska grundsynen samt hur dessa ömsesidigt påverkar innehållet i handledning och bedömning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: • redogöra för teorier om och metoder för handledning • redogöra för hur pedagogisk grundsyn påverkar handledning • diskutera och problematisera hur olika kriteriers utformning kan påverka betyg och bedömning • genomföra handledningssamtal och stimulera till analys och reflektion hos den handledde • göra en didaktisk analys av egen eller någon kollegas undervisning • beskriva och dra slutsatser om hur återkoppling och bedömning i handledning påverkar lärandeprocessen hos den studerande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp. Seminarier och metodövningar är obligatoriska. Litteraturen bearbetas både individuellt och i grupp. Seminarier och metodövningar är obligatoriska. Litteraturen bearbetas både individuellt och i grupp.

Examination

Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning, enskilt och i grupp. Gruppredovisning sker i form av muntligt seminarium. Enskild redovisning sker i form av en didaktisk analys av egen eller kollegas pedagogiska praktik samt ett fördjupningsarbete som redovisas som en mindre rapport På kursen ges betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(G). Utöver förväntade studieresultat skall den studerande för betyget Väl Godkänd dessutom i sitt fördjupningsarbete, självständigt göra en fördjupad analys och problematisering med stöd av litteraturen, av de förhållanden som påverkar handledning och bedömning. Den studerande skall därvid kunna förhålla sig kritisk till sina egna resultat samt kunna göra relevanta kopplingar till och jämförelser med kurslitteraturen. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer
    Emsheimer Peter, Göhl Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 172 s. :
    ISBN: 91-44-60461-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Bernt
    Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
    Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
    ISBN: 91-85009-19-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kernell Lars-Åke
    Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
    ISBN: 91-44-04079-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning- Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap.
    Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
    Stockholm : Högskoleförlaget vid Lärarhögskolan i Stockholm : 2005 : 256 :

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundmark Annika
    Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00439-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Uppsala universitet. Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande. 2003. Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det. (rapporten finns att köpa vid institutionen)

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer
    Emsheimer Peter, Göhl Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 172 s. :
    ISBN: 91-44-60461-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Bernt
    Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
    Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
    ISBN: 91-85009-19-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kernell Lars-Åke
    Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
    ISBN: 91-44-04079-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundmark Annika
    Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00439-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att bedöma eller döma : tio artiklar om bedömning och betygssättning
    Skolverket , Henriksson Thomas
    Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 2002 : 172 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
    ISBN: 91-89314-89-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    SOU 199:63. Att lära och leda. En lärarutbildning för samverkan och utveckling. Kapitel 3 (sid 49-73). (Tillhandahålles av Inst för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning)

    Uppsala universitet. Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande. 2003. Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det. (rapporten finns att köpa vid institutionen)