Engelskt namn: Documentation of Children´s Learning
Denna kursplan gäller: 2007-09-03
och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ030
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Innehåll
I kursen behandlas olika sätt att genom pedagogisk dokumentation synliggöra och förstå barns/elevers läroprocesser i pedagogiska miljöer. Vidare belyses hur dokumentationer kan användas för att utmana barns/elevers tänkande och lärande. Dessutom behandlas hur olika teoretiska perspektiv kan användas till grund för tolkning, reflektion och analys av pedagogiska dokumentationer.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
beskriva och problematisera olika sätt att genomföra pedagogisk dokumentation
synliggöra barns/elevers lärande genom pedagogisk dokumentation
beskriva och reflektera över barns/elevers läroprocesser utifrån gjorda dokumentationer
tolka och analysera dokumentationer med hjälp av teoretiska begrepp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och datorkommunikation. Dessutom förekommer övningsmoment gällande dokumentation med hjälp av olika medier individuellt och i grupp.
Seminarier, datorkommunikation samt övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar av kursen. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.
Examination
Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter i pedagogisk dokumentation.
Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska delar är examinerade. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd(VG), godkänd(G) eller Underkänd(U). För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera vid bearbetning av uppgifter och arbeten i kursen.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA .
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. : ISBN: 91-7656-501-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Projekt Zero & Reggio Children Making learning visible: Children as individual and group learners (2001) Stockholm:HLS förlag :
Wehner-Godée Christina Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. : ISBN: 91-47-04942-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnadets pedagogik - etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Best nr 47-05215-5 (ca 150 sidor) Åberg Ann, Lenz Tagucchi Hillevi Stockholm : Liber : 2006 :