"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Dokumentation av barns lärande, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Documentation of Children´s Learning

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ030

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

I kursen behandlas olika sätt att genom pedagogisk dokumentation synliggöra och förstå barns/elevers läroprocesser i pedagogiska miljöer. Vidare belyses hur dokumentationer kan användas för att utmana barns/elevers tänkande och lärande. Dessutom behandlas hur olika teoretiska perspektiv kan användas till grund för tolkning, reflektion och analys av pedagogiska dokumentationer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • beskriva och problematisera olika sätt att genomföra pedagogisk dokumentation • synliggöra barns/elevers lärande genom pedagogisk dokumentation • beskriva och reflektera över barns/elevers läroprocesser utifrån gjorda dokumentationer • tolka och analysera dokumentationer med hjälp av teoretiska begrepp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och datorkommunikation. Dessutom förekommer övningsmoment gällande dokumentation med hjälp av olika medier individuellt och i grupp. Seminarier, datorkommunikation samt övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar av kursen. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.

Examination

Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter i pedagogisk dokumentation. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska delar är examinerade. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd(VG), godkänd(G) eller Underkänd(U). För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera vid bearbetning av uppgifter och arbeten i kursen. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA .

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lenz Tagucchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
Stockholm:HLS Förlag : 1997 :

Projekt Zero & Reggio Children
Making learning visible: Children as individual and group learners (2001)
Stockholm:HLS förlag :

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Lyssnadets pedagogik - etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Best nr 47-05215-5 (ca 150 sidor)
Åberg Ann, Lenz Tagucchi Hillevi
Stockholm : Liber : 2006 :

Övrigt

Aktuella artiklar och rapporter kan tillkomma